رفیق‌دوست: شاهد جمعیت طرفدار میرحسین بودم

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ۴ سال پس از راه‌پیمایی ۲۵ خرداد

با گذشت نزدیک به چهار سال از برگزاری راه‌پیمایی اعتراضی حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی در ۲۵ خرداد سال ۸۸، محسن رفیق‌دوست، از سرداران سپاه و رییس اسبق بنیاد مستضعفان، به پرشمار بودن جمعیت طرفدار میرحسین موسوی شهادت داده است.

رفیق‌دوست در گفت‌وگویی با سایت جماران، در این‌باره گفته است: “۲۵ خرداد ماه هم به تماشای راهپیمایی رفته بودم. در آن روز هم من به چهارراه حافظ رفتم و به راهپیمایی نگاه کردم؛ جمعیت طرفدار میرحسین کم نبود”.

اشاره رفیق‌دوست به راهپیمایی اعتراضی برگزار شده حامیان موسوی و کروبی سه روز بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری مناقشه‌برانگیز ریاست‌جمهوری در سال ۸۸ است. این تظاهرات به دعوت میرحسین موسوی و بدون مجوز وزارت کشور برگزار و بعدها تبدیل به اتهام تعدادی از بازداشت‌شدگان حوادث بعد از انتخابات نیز تبدیل شد. از مهمترین ویژگی‌های این راهپیمایی آن بود که شرکت‌کنندگان در آن، در اغلب اوقات کاملاً ساکت بودند و هیچ‌گونه شعاری نمی‌دادند. بر اساس اعلام صداوسیمای جمهوری اسلامی و شورای تأمین استان تهران ۷ نفر در این تظاهرات کشته و ۲۹ نفر زخمی شدند. گرچه رسانه‌های مخالف دولت تعداد جان‌باختگان را بیشتر و حدود ۱۲ تن می‌دانند.

شورای امنیت استان تهران، تلفات این روز را ناشی از حمله “برخی از حامیان افراطی میر حسین موسوی با سلاح گرم و سرد به برخی مراکز دولتی، انتظامی و نظامی” دانسته بود، اما مخالفان معتقدند که نیروهای امنیتی، نظامی و لباس شخصی‌ها به معترضان حمله‌ور شدند. بعدها حمیدرضا کاتوزیان، عضو هیات ویژه رییس مجلس برای بررسی حوادث، گفت که “کشته شدن هفت شهروند تهرانی توسط کانون های اراذل و اوباش انجام شده است که متاسفانه در لباس دفاع از اسلام و رهبری این کار را کرده اند.“ 

رسانه‌های منتقد حکومت تعداد شرکت‌کنندگان در این راه‌پیمایی را میلیون‌ها تن اعلام کرده بودند. در میان اصول‌گرایان، برای نخستین بار محمدباقر قالیباف، شهردار تهران، در دیدار با نمایندگان مجلس تعداد حاضران در این راه‌پیمایی را مطابق تخمین شهرداری تهران، حدود 3 میلیون نفر اعلام کرد. سه روز پس از برگزاری این راهپیمایی، روزنامه اعتماد ملی، به نقل از یک نماینده عضو فراکسیون اصول‌گرایان مجلس نوشت که محمدباقر قالیباف شهردار تهران گفته است که تخمین شهرداری “براساس متراژها و اندازه‌گیری‌های صورت گرفته در تجمع حامیان میرحسین موسوی در میدان آزادی” صورت گرفته است. این خبر اما چند روز بعد توسط روابط عمومی شهرداری تهران تکذیب شد.

تعداد حاضران در این راهپیمایی همواره مورد اختلاف میان مخالفان و موافقان حکومت بوده است. روزنامه ایران در خرداد سال ۸۹ ویژه‌نامه‌ای با عنوان “رمز عبور ۳” منتشر کرد و در آن نوشت که “ جمعیت شرکت کننده در راهپیمایی ۲۵ خرداد ۱۳۸۸ در خوش بینانه ترین حالت، ۶۰۰ هزار نفر بوده است… حتی اگر جمعیت شرکت کننده در این راهپیمایی، ۳ میلیون نفر بوده باشد، این تعداد نمی تواند سندی بر تقلب در انتخابات باشد. برای اینکه جمعیت راهپیمایان در تظاهرات ۲۵ خرداد، سندی بر تقلب در انتخابات ۱۳۸۸ باشد، باید بیشتر از چهار میلیون نفر در آن شرکت کرده باشند”.

علاوه بر نیروهای سیاسی، میرحسین موسوی و مهدی کروبی نیز در این روز در میان مردم حاضر شدند و سخنانی را ایراد کردند. موسوی یک روز پیش از برگزاری این راه‌پیمایی گفته بود که “در اعتراض به وضعیت موجود” از وزارت کشور خواسته است “مجوز برگزاری تظاهرات سراسری در ایران برای روز دوشنبه ۲۵ خرداد را صادر کند”. وی اعلام کرده بود که خود او نیز در این تظاهرات حاضر شده و در میدان آزادی سخنرانی خواهد کرد. این درخواست از سوی وزارت کشور رد شد، در شرایطی که احمدی نژاد یک روز پیش از آن جشن پیروزی خود را در میدان ولیعصر تهران برگزار کرده بود و معترضان را به “خس و خاشاک” و “هواداران تیم بازنده فوتبال” تشبیه کرده بود.

نهادهای حکومتی ضمن اعلام ممنوعیت تظاهرات، خبر از اعزام نیروی انتظامی به خیابان‌ها دادند. دادستانی کل کشور نیز در بیانیه‌ای معترضان را تهدید به برخورد کرد و در نهایت وزارت کشور نیز اخطار داد که “براساس قانون با تمامی برهم‌زنندگان امنیت عمومی برخورد خواهد شد”.

میرحسین موسوی اما گفت که در صورت رد درخواست به تحصن در مقبره آیت‌الله خمینی و یا حسینیه جماران اقدام خواهد کرد. وی همچنین در پیامی تلفنی گفت که تحت کنترل است و به وی فشار می‌آورند که نتیجه انتخابات و پیروزی احمدی نژاد را بپذیرد. او گفت: “امکان حضور در میان مردم یا هرنوع ارتباط و گفتگو با آنان از من سلب گردیده و تحت نظارت می‌باشم. از سوی دیگر ستاد مرکزی اینجانب نیز پلمپ شده و اعضای حزب مشارکت دستگیر شده‌اند”، اما از “مردم عزیز می‌خواهم ضمن حضور در صحنه، از هرگونه درگیری و تشنج که قطعاً به نفع گروه قانون‌گریز و متقلب تمام خواهد شد بپرهیزند”.

با این حال در آخرین روزهای سال ۸۸، نشریه “همشهری ماه” مصاحبه ای با مرتضی تمدن استاندار تهران را به چاپ رساند که وی در جریان آن اذعان می کرد که وزارت کشور برای راهپیمایی ۲۵خرداد مجوز صادر کرده است. وی گفته بود: “آنها تقاضای برگزاری راهپیمایی کردند و ما هم مجوز صادر کردیم. راهپیمایی روز ۲۵ خرداد با مجوز قانونی ما برگزار شده بود. نه تنها با مجوز آمدند که حتی ما کمک کردیم نظم راهپیمایی حفظ شود.”

تمدن بعدها این سخنان خود را تکذیب کرد: “در خصوص راهپیمایی ۲۵ خرداد هیچ گونه مجوزی از سوی مراکز قانونی صادر نشد و بنده ادعای چنین مطلبی را تائید نمی‌کنم بویژه این که در راهپیمایی فاقد مجوز ۲۵ خرداد از سوی عواملی که به فتنه دامن می‌زند به آشوبگری و حمله به بانک‌ها و اماکن عمومی و مردمی پرداخته شد و عده‌ای نیز با اغراض خاص سیاسی به پایگاه بسیج مقداد در خیابان آزادی حمله کرده و قصد خلع سلاح محافظان را داشتند که منجر به کشته شدن افرادی شد؛ لذا صدور مجوز برای راهپیمایی ۲۵ خرداد صحت نداشته و ندارد و اگر افرادی در این روز بازداشت شدند بخاطر تحریک برای حضور در راهپیمایی غیر قانونی و اقدامات آشوب طلبانه روز ۲۵ خرداد بود و پرداختن رسانه‌های بیگانه به این موضوع بیانگر نیاز آنها به مطلبی برای توجیه اقدامات فتنه‌انگیز آنها است”.

میرحسین موسوی اما در سخنرانی کوتاه خود در این راه‌پیمایی گفته بود: “راه حل بنده، ابطال این انتخابات مخدوش است و این کمترین هزینه را برای ملت ما خواهد داشت. وگرنه از اعتماد ملت به دولت و نظام هیچ چیزی باقی نخواهد ماند… مردم ما بر سر این حق خود ایستاده‌اند و من هم آماده‌ام همه گونه هزینه‌ای را برای تحقق آرمان‌های شما ملت عزیز بپردازم… من نامه‌ای به شورای نگهبان نوشته‌ام و موارد تخلف را شرح داده‌ام، گر چه امیدوار به شورای نگهبان نیستم. تعداد زیادی از اعضای شورای نگهبان در طول انتخابات بی طرفی خود را نگه نداشتند و از کاندیدای دولتی حمایت کردند”.