جاده های ایران؛ نا امن ترین در جهان

نویسنده
نازنین کامدار

» رتبه ۱۸۹ از ۱۹۰ به ایران رسید

با وجودی که بر اساس برآورد وزیر راه و شهرسازی، هزینه ارتقاء ایمنی جاده ها در ایران تنها به ۸ هزار میلیارد تومان نیازمند دارد، بانک جهانی در آخرین آمار خود در خصوص تلفات جاده ای در جهان، رتبه ایران را از نظر ایمنی راه ها، ۱۸۹ در میان ۱۹۰ کشور جهان اعلام کرده و به این ترتیب تنها کشور سیرالئون از ایران شرایط بحرانی تری دارد.

خبرگزاری مهر در اینباره نوشته است: “وضعیت نامناسب حوادث جاده‌ای کشور ما باعث شده بانک جهانی در بررسی و مطالعات خود، وضعیت حوادث جاده‌ای ایران را بحرانی عنوان کند. بر اساس اعلام پژوهشکده بیمه مرکزی ایران، کشور ما از نظر تصادفات ناایمن رانندگی در بین ۱۹۰ کشور جهان، رتبه ۱۸۹ را به‌ خود اختصاص داده و از این جهت، تنها کشور سیرالئون در غرب قاره آفریقا است که وضعیت نامناسب‌تری نسبت به ایران دارد. در مقایسه با برخی از کشورهای آسیایی می‌توان گفت میزان تلفات تصادفات رانندگی در ایران ۲۵ برابر ژاپن و ۲ برابر ترکیه است. همچنین خودروهای سبک و سنگین در ایران تا ۱۰۰ برابر بیش‌تر از برخی کشورهای دنیا با یکدیگر برخورد می‌کنند. به عنوان مثال در انگلستان با وجود اینکه تا سه برابر بیشتر از ایران خودرو وجود دارد، میزان بروز تصادفات تا ۳۲ برابر کمتر است. یعنی می‌توان گفت به نسبت خودروهای موجود در ایران، حدود ۱۰۰ برابر بیش‌تر از انگلستان تصادفات رانندگی رخ می‌دهد”.

بحرانی تر شدن شاخص تلفات جاده ای و نا ایمنی راه ها در ایران، در حالیست که پیش از این سازمان جهانی WHO در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۳ رتبه ایران را به ترتیب ۱۶۸ از میان ۱۷۸ کشور و ۱۷۷ از میان ۱۸۰ کشور جهان برآورد کرده بود.

این آمار تکاندهنده در حالی منتشر شده که سایت صراط نیوز نیز به تازگی در گزارشی به بررسی برخی از شاخص های ایمنی راه ها در کشور اشاره کرده و نوشته بود: “ایران در حوزه حمل و نقل یکی از بالاترین میزان فوت و مجروحیت را در جهان دارد. در حالیکه در دنیا به ازای هر ۱۰ هزار خودرو حدود ۹ نفر و در اتحادیه اروپا ۱۳ نفر کشته می‌شوند، اما در ایران به ازای همان مقدار خودرو حدود ۳۷ نفر جان می‌دهند. اگر میانگین ۲۳ تا ۲۷ هزار کشته در حوادث رانندگی در طول سال را همراه با میانگین ۲۵۰ هزار زخمی این حوادث در نظر بگیریم، گویی هر سال در ایران یک زلزله بزرگ با این مقدار کشته و زخمی اتفاق می‌افتد. هم‌چنین تعداد تلفات جاده‌ای کشور در سال با تلفات یک جنگ تمام عیار برابری ‌می‌کند. برای نمونه، آمار کشته‌ها در ۷ ماه نخست سال ۹۲ نزدیک به ۲.۵ برابر تعداد سربازان کشته شده آمریکایی در جنگ عراق است”.

این آمارها در شرایطی است که در سال ۹۳، بنا به نوشته منابع رسمی، در ده ماه پایانی سال ۹۳، بیش از ۱۴ هزار تن جان خود را در جاده های ایران از دست دادند و تنها در فروردین سال ۹۴، تعداد تلفات جاده ای به بیش از ۱۲۰۰ تن رسیده است.

 عنوان نا ایمن ترین جاده های جهان، در حالی از آنِ ایران شده که عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی دولت روحانی چندی پیش از نیاز کشور به صرف هزینه ۸ هزار میلیارد تومانی جهت ایمنی راه ها خبر داده و گفته بود: “به قیمت روز برای نگهداری از راهها به حدود ۸۰۰۰ میلیارد تومان نیاز داریم در حالی که کمتر از ۲ هزار میلیارد تومان در اختیار وزارت راه و شهرسازی است که این نشاندهنده نیاز به رویکرد مجدد در راهداری است”.

او افزوده بود: “موضوع جدی دیگر این است که ایمنی به شرطی ارتقاء می یابد که مردم را با خودمان همراه کنیم زیرا نحوه رفتار ۲۰ میلیون راننده بسیار اهمیت دارد و باید در رفتار آنها تغییر ایجاد شود. همچنین آموزشهای ایمنی باید از زمان دانش آموزی شروع شود و قصد داریم تا با آموزش و پرورش هم گفتگوی مفصلی در این باره داشته باشیم”.

گفتنی آنکه حسین اشتری، فرمانده نیروی انتظامی به تازگی از حساسیت آیت الله خامنه ای نسبت به تلفات جاده ای خبر داده است.

او گفته: “مقام معظم رهبری فرمودند که حتی یک کشته نیز در این رابطه زیاد است، به گونه‌ای که ایشان از شنیدن یک تصادف که منجر به فوت، نگران می‌شوند، هر چقدر بتوانیم تخلفات جاده‌ای را کاهش دهیم در راستای منویات رهبری قدم برداشتیم، ضمن اینکه یک حرکت انسان‌دوستانه و مردمی از سوی ناجا خواهد بود”.