حرف روز

نویسنده

اهالی قلم با مردمند. نویسندگان ایران خواست مردم  را اینگونه به گوش کودتاچیان می رسانند که مسببان کشتارهای اخیر در هر رده و مقامی باشند باید به مردم معرفی شوند و در دادگاه صالح به مجازات برسند. متن کامل این بیانیه را می خوانید:

 

بیانیه کانون نویسندگان ایران

تشکیل دادگاه آمران و عاملان کشتارهای اخیر

درباره‌ی خواست معرفی و مجازات مسببان کشتارهای اخیرمردم داغدیده و آزاده!
دستگیری، ضرب و شتم، شکنجه و کشتار وحشیانه ی مردم معترض چنان ابعاد گسترده یی یافته و وجدان عمومی را چنان جریحه دار کرده که حتی صدای کسانی را درآورده است که خود در این جنایت کم سابقه شریک جرم اند. در روزهای آغازین این سرکوب گمان می رفت که شمار جان باختگان، دستگیرشدگان و ناپدیدشدگان چندان زیاد نباشد.

 

البته سانسور خبری و تحریف واقعیتِ این کشتارها در پیدایش این تصور بی تاثیر نبود، اما به تدریج روشن شد که شمار قربانیان به مراتب بیش از آن است که تصور می شد. ابتدا به بسیاری از خانواده هایی که با مراجعه به دادسرا و زندان پی گیرِ سرنوشت وابستگان خود می شدند گفته می شد که دستگیرشدگان به زودی با قرار تامین آزاد خواهند شد. اما چندی نگذشت که به جای آزادی، اجساد قربانیان را تحویل خانواده ها دادند. ولی در واقع، قربانیان یا در خیابان ها با شلیک مستقیم گلوله از پا درآمده اند یا در اثر ضرب و شتم، تجاوز و شکنجه های بربرمنشانه در زندان ها،کلانتری ها، خانه های مخفی و … جان باخته اند یا نیمه جان به بیمارستان ها برده شده و در آن جا به خانواده ها تحویل شده اند.


هم از این روست که با روشن شدن ابعاد پشت پرده ی این جنایت های عظیم، اکنون خواست معرفی و مجازات آمران و عاملان این کشتار به خواست عموم مردم تبدیل شده است. کانون نویسندگان ایران که از جمله ی نخستین نهادهای آزادی خواه است که این خواست را مطرح کرد، اکنون در کنار مردم همان خواست را به گونه یی قاطع تر، صریح تر و شفاف تر مطرح می کند:
مسببان کشتارهای اخیر در هر رده و مقامی باشند باید به مردم معرفی شوند و در دادگاه صالح به مجازات برسند.