استیضاح؛ تاوان کدام اقدام؟

نویسنده
فیروزه متین

» وزیر علوم به مجلس فرا خوانده شد

افشاگری وزارت علوم در خصوص ۳۰۰۰ بورسیه رانتی که شامل نمایندگان مجلس و بستگانشان نیز شده، و همچنین تغییر روسای افراطی دانشگاه ها سرانجام منجر به امضای طرح استیضاح رضا فرجی دانا، وزیر علوم دولت روحانی شد. البته در طرح استیضاح وزیر علوم به ماجرای جنجالی بورسیه های رانتی اشاره ای نشده وعزل و نصب ها به عنوان علت ذکر شده است.

زمزمه استیضاح وزیر علوم از دو هفته قبل در مجلس بالا گرفت و الیاس نادران که خود تحصیلات اش را از طریق بورس انجام داده، با تهدید فرجی دانا، به وی دو هفته فرصت داده بود تا در خصوص تغییر روسای دانشگاه ها که عموما از چهره های افراطی حامی محافظه کاران اند، تجدید نظر کند؛التیماتومی که بی پاسخ ماند، و در کنار ماجرای بورسیه های ۳۰۰۰ تایی به شکل استیضاح بروز یافت.

 بنا به نوشته ایسنا، این طرح را الیاس نادران تهیه و برای آن ۵۰ امضاء نیز جمع آوری کرده است اما نواب رئیس مجلس، یعنی ابوترابی فرد و باهنر، طی روزهای سه شنبه و چهارشنبه از اعلام وصول آن خودداری و تحرکاتی را برای فیصله دادن به موضوع آغاز کرده اند.این در حالی ست که طرح استیضاح وزیر نیرو و وزیر جهادکشاورزی و همچنین سئوال از وزرای کار و اقتصاد نیز در دستور افراطیون مجلس قرار دارد.

الیاس نادران روز گذشته در تذکری آیین نامه ای اعلام کرد: “طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته با ۵۰ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد. طبق ماده ۲۲۳ آئین‌نامه داخلی مجلس در اولین جلسه‌ای که طرح استیضاح وزیری تقدیم هیأت رئیسه مجلس شود، هیأت رئیسه موظف است آن را اعلام وصول کند و متن استیضاح را چاپ و برای وزیر مربوطه بفرستد. روز گذشته طرح استیضاح رضا فرجی‌دانا وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روز گذشته با ۵۰ امضا تقدیم هیأت رئیسه مجلس شد اما آقای ابوترابی‌فرد که ریاست جلسه را بر عهده داشت این طرح را اعلام وصول نکرد. امروز با توجه به اینکه یک روز از زمان ارائه طرح گذشته، از هیأت رئیسه مجلس می‌خواهیم طرح استیضاح وزیر علوم را اعلام وصول کند تا این طرح فرایند خودش را طی نماید. البته نمایندگانی که طرح استیضاح وزیر علوم را امضا کرده‌اند، آمادگی دارند در جلسه غیرعلنی مسائلشان را با آقای فرجی‌دانا مطرح کنند ولی نمایندگان استیضاح کننده به هیچ عنوان از حق خودشان در استیضاح وزیر کوتاه نمی‌آیند”.

در واکنش به سخنان او، محمدرضا باهنر نائب رئیس دوم مجلس که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: “فعلا اجازه دهید بررسی دستور جلسه را ادامه دهیم. البته آقای ابوترابی‌فرد‌ گفت که آقای نادران طرح استیضاح وزیر علوم را به او ارائه داده و گفته که فعلا این طرح دست وی باشد. آقای ابوترابی به ما اینگونه گفته‌اند اما فعلا برخی آقایان رفته‌اند با رئیس مجلس در این زمینه مشورت کنند”.

 بنابر گزارش ها، هفته قبل، یک “منبع آگاه” در وزارت علوم در گفت و گو با سایت “انتخاب” ازخط ونشان کشیدن های نمایندگان مجلس برای وزیر علوم و جمع آوری امضاء توسط یک جریان خاص به علت افشای بورسیه های غیر قانونی خبر داده و گفته بود: “پس از افشای سه هزار بورسیه غیر قانونی در دولت احمدی نژاد جریان مخالف دولت که اتفاقا اسامی برخی از آنها و نزدیکانشان در لیست بورسیه های غیر قانونی قرار دارد، حملات سنگین به دولت و وزارت علوم را دردستور کار دادند. در راستای همین حملات و فشارها دکتر مجتبی صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان و معاون وزیر علوم تاکنون سه بار به مجلس فراخوانده شده و پاسخگوی برخی نمایندگان خاص درباره اسناد و مدارک مربوط به بورسیه های غیر قانونی بوده است.علی رغم توضیحات و ارائه شواهد متقن از سوی وزارت علوم به این نمایندگان، جریان فشار در مجلس در حال جمع آوری امضا برای استیضاح وزیر علوم است”.

این منبع آگاه افزوده بود: “وزارت علوم قصد ندارد درباره موضوع بورسیه های غیر قانونی با مخالفان دولت وارد جنگ شود یا با طرح اسامی برخی افراد خاص بورسیه شده به تنش سیاسی در کشور دامن بزند. مثلا در این لیست آمده فامیل یکی از مخالفان رسانه ای دولت، به صورت خانوادگی بورسیه شده اند. وزارت علوم صرفا به دنبال اجرای قانون و لغو بورسیه های غیر قانونی است و با همین نیت بوده است که از افشای برخی نام ها و نسبت ها خودداری کرده است”.

 تلاش برای اعلام وصول استیضاح رضا فرجی دانا پس از آن بالاگرفت که وزارت علوم سه روز قبل با افشای جزئیات بیشتری از بورسه های رانتی، حجم فساد در بین جریان محافظه کار را آشکار تر کرد و یک گام تا اعلام اسامی رانتخواران تحصیلی پیش رفت.

در اینباره، سایت بورس نیوز نوشت: “۱۰ زن و شوهر و۱۵ خواهر و برادر به طور کاملا غیر قانونی در دولت احمدی نژاد در یکی از دانشگاه های معتبر کشور در تهران بورسیه شده اند. وزارت علوم دولت روحانی مدارک و اسناد متقن درباره ادعاهای خود در دست دارد و حتی برخی از این مدارک را به مراجع ذی ربط مثل برخی نمایندگان مجلس هم ارائه کرده است. بورسیه شدن از داخل به خارج یک فرد متولد ۱۳۳۷ از دیگر مصادیق بورسیه های غیر قانونی در دولت احمدی نژاد است.یکی از مهمترین شرایط بورسیه شدن شرط سنی است.براساس آیین نامه شرط سنی پذیرش دانشجویان بورسیه ۳۳ سال است. میزان افرادی که در پرونده ۳ هزار بورسیه غیر قانونی شرایط سنی بورسیه شدن را ندارند، تعداد قابل توجهی است و حتی بیش از ۳۲۵ نفری است که توسط دکتر صدیقی رییس سازمان امور دانشجویان اعلام شده است. این تعداد در مقایسه با کل بورسیه های غیر قانونی آن قدر قابل توجه است که می بایست دکتر صدیقی معاون وزیر علوم که برای اولین بار خبر بورسیه های غیر قانونی در دولت احمدی نژاد را اعلام کرد، درباره آن توضیح کامل بدهد”.

 گفتنی ست، پیش از این رانت تحصیلی مهرداد بذرپاش، از نمایندگان حلقه پایداری در مجلس در زمان برکناری صدرالدین شریعتی، رئیس وقت این دانشگاه افشاء شده بود.