بودجه ای برای بررسی وضع حقوق بشر آمریکا

نویسنده

» گزارش واشنگتن پست از حقوق بشر در ایران

توماس اردبرینک

قانونگذاران ایران روز یکشنبه قاطعانه خواستار تصویب بودجه‌ 20 میلیون دلاری برای شناسایی موارد نقض حقوق بشر در آمریکا شدند.

تصویب چنین لایحه‌ای عمق عدم اطمینان باقی مانده بین دو کشور را نشان می‌دهد، در حالی‌که ایران با مهلت سپتامبر برای پاسخگویی به پیشنهاد پرزیدنت باراک اوباما برای مذاکره روبرو هستند. قانونگذاران ایران گفتند این قانون به تلافی اقدامات مشابه توسط آمریکا ایجاد می‌شود.

مجلس سنای آمریکا لایحه‌های را در ماه ژوئیه توصیب کرد که مبلغ 30 میلیون دلار را برای تکنولوژی‌هایی که به ماهواره و رادیو فارسی زبان دولت آمریکا اجازه می‌دهد تلاش‌های دولت ایران را برای مسدود کردن آنها دور بزند، اختصاص می‌دهد. بعلاوه 20 میلیون دلار برای توسعه وب‌سایت‌ها و دیگر تکنولوژی‌هایی در نظر گرفته شده است که دسترسی ایرانیان به اطلاعات سانسور شده را بهبود می‌بخشد. 5 میلیون دیگر نیز برای جمع‌آوری اطلاعات در مورد حقوق بشر در ایران در نظر گرفته شده است.

علاء الدین بروجردی، رئیس کمیته امنیت ملی و روابط خارجی مجلس ایران این بودجه را برای بررسی تخلفات آمریکا ضروری خواند.

به گزارش پرس‌تی‌وی بروجردی گفت: «ما باید به بی‌عدالتی، ستمگری آمریکا و دخالت این کشور علیه ایران پاسخ دهیم.» قانونگذاران باید برای نهایی کردن این لایحه تا شش ماه دیگر به آن رای دهند.

اگر این لایحه تصویب شود وزرای امور خارجه، اطلاعات، فن‌آوری اطلاعات و ارشاد اسلامی تصمیم خواهند گرفت که چگونه این پول را خرج کنند. این 20 میلیون دلار از صندوق ذخیره ارزی ایران که بیشتر درآمدهای نفتی ایران در آن نگهداری می‌شود برداشته شود.

ایران، آمریکا را به سازماندهی شورش مردمی علیه رهبران این کشور در پیامدهای انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه متهم کرده است. در این انتخابات محمود احمدی‌نژاد رسما به عنوان پیروز قطعی شناخته شد اما مخالفان ادعا دارند که رای آنها دزدیده شده است. آمریکا نقش خود در این شورش را تکذیب می‌کند.

تصویب این لایحه زمانی عنوان شده است که مناقشه بین‌المللی بر سر تصمیم احمدی‌نژاد برای انتخاب یک مرد تحت تعقیب پلیس اینترپل بر سر بمبگذاری سال 1994 آرژانتین به عنوان وزیر دفاع بالا گرفته است. در این حمله 85 نفر کشته و بیش از 300 نفر زخمی شدند.

پرس تی‌وی در وب‌سایت خود گفت، مقامات ایران عنوان کرده‌اند که انتقاد از انتصاب احمد وحیدی نمایانگر «نقشه صهیونیستی» برای تحلیل بردن دولت جدید ایران است.

وحیدی عضو سپاه قدرتمند پاسداران انقلاب اسلامی است و معاون وزیر دفاع در دوره اول احمدی‌نژاد بوده است. ایران قویا هرگونه دست داشتن در حمله آرژانتین را رد کرده است و حکم اینترپل برای پنج تن از شهروندان خود را نمی‌پذیرد.

به گزارش ایرنا سرتیب محمد پاکپورگفت روز یکشنبه، سپاه پاسداران 26 نفر از گروه‌های شورشی کرد ایرانی را کشته است.

این گروه‌ها بیشتر از منطقه خودمختار کردنشین عراق عمل می‌کنند و مقامات ایرانی اغلب آمریکا را به حمایت از آنها با پول و اسلحه متهم می‌کند.

 

منبع: واشنگتن پست، 24 اوت