بسته پیشنهادی قدرت های بزرگ به ایران

نویسنده

» گزارش رویترز از مذاکرات بغداد

قدرت های بزرگ روز چهارشنبه یک بسته پیشنهادی  شامل جزئیات تدابیر مربوط به اعتماد سازی متقابل برای ادامه مذاکرات هسته ای در بغداد به ایران ارائه خواهند داد.

مقامات کشورهای غربی در اظهار نظر در مورد این پیشنهادات جانب احتیاط گرفتند ولی گفتند غرب آماده است پیشنهادات متنوعی را در صورت موافقت ایران به محدود کردن برنامه هسته ای خود، ارائه دهند.

یکی از دیپلمات ها گفت خانم کاترین اشتون ، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، “بسته پیشنهادی غرب را که شامل تدابیری برای اعتماد سازی است به ایران ارائه خواهد داد.”

مذاکرات میان تهران و کشورهای 1+5 شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان که از چهارشنبه در بغداد شروع می شود  دو روز به طول خواهد انجامید.

مقامات رسمی از دادن جزئیات بیشتر در مورد  پیشنهاد جدید کشورهای غربی به ایران خودداری ولی تاکید کردند که نمایندگان قدرت های بزرگ متعهدند تا قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل در خصوص برنامه هسته ای ایران به اجرا درآیند.

هدف اصلی کشورهای غربی جلب موافقت ایران برای توقف غنی سازی با درجه خلوص بالاست؛ درجه خلوصی که به تهران این امکان را می دهد که به سرعت به سوی نظامی کردن برنامه هسته ای قدم بردارد.

سعید جلیلی که مذاکره کننده ارشد ایران در مذاکرات بغداد خواهد بود هر گونه تلاش برای دستیابی به سلاح هسته ای را رد  و تاکید کرده است که برنامه هسته ای ایران صلح آمیز است.

مقامات غربی گفته اند  انتظار ندارند مذاکرات فعلی، که دنباله مذاکرات قبلی در استانبول است بتواند به لغو تحریم های نفتی و مالی علیه ایران، که فشار زیادی بر تهران وارد آورده است، منجر شود.

ولی آنها گفتند که قدم های دیگری لازم است تا اعتماد طرفین جلب شود و بتواند به شفاف شدن هرچه بیشتر برنامه هسته ای ایران منجر شود.

مذاکرات بغداد یک روز بعد از آن برگزار می شود که دبیر کل آژانس بین المللی انرژی هسته ای به تهران سفر کرد تا به امضای توافقنامه ای برای مجاز شمردن بازرسی از سایت های مشکوک هسته ای ایران اقدام کند.

اعلام این توافقنامه می تواند فضای مذاکرات روز چهارشنبه را با خوش بینی توام کند. یکی از مقامات ارشد غربی گفت که دو مجموعه گفتگوها در واقع در دو جهت مخالف حرکت می کند؛ گفتگوهای آژانس معطوف به شفاف سازی فعالیت های هسته ای ایران در گذشته است در حالیکه مذاکرات هسته با کشورهای 5+1 مربوط به آینده برنامه هسته ای ایران است.

منبع : رویترز – 23 مه 2012