فشار بیشتر بر مخالفان در آستانه انتخابات

نویسنده

» گزارش عفو بین الملل

خانم آن هریسن، معاون بخش خاورمیانه عفو بین الملل می گوید: “امروزه در ایران، هر کاری انجام دهید که خارج از دایره محدود اجتماعی و سیاسی تعیین شده توسط مقامات حکومتی باشد، در معرض خطر قرار می گیرید.”

او می افزاید: “هر اقدامی، از تشکیل یک گروه اجتماعی در اینترنت تا پیوستن به یک سازمان غیردولتی یا بیان مخالفت خود با وضع موجود، می تواند باعث زندانی شدن شما شود.”

در گزارش عفو بین الملل با عنوان “به ما دستور دادند با شما برخورد کنیم: گسترش سرکوب مخالفان در ایران”، جزئیات عملیات سرکوب مخالفان توسط مقامات ایران و موج دستگیری ها در این کشور در ماه فوریه تشریح شده است.

عفو بین الملل می گوید دستگیری ها طیف وسیعی از گروه ها شامل وکلا، دانشجویان، روزنامه نگاران، فعالین سیاسی و خانواده های آنان و همچنین اقلیت های مذهبی و قومی، فیلم سازان و افراد با تماس های بین المللی، بخصوص با رسانه ها را در بر می گیرد.

عفو بین الملل می گوید: “این اقدامات وحشتناک، میزان عوامفریبی دولت ایران را در تظاهر به اعلام همبستگی با اعتراضات مردم در مصر، بحرین و سایر کشورهای منطقه، بر ملا می سازد.”

در گزارش اشاره شده که این اقدامات در آستانه انتخابات مجلس ایران در دوم مارس شدت گرفته است.

سرکوب و یورش به رسانه های الکترونیک، که در نظر مسئولان جزو تهدید های اصلی است، به دنبال حمله به مخالفان و وخامت بیشتر وضعیت حقوق بشر درایران و اعدام ها در ملا عام برای ترساندن جامعه، صورت می گیرد.

عفو بین الملل ازجامعه جهانی خواسته است “اجازه ندهند تنش بر سر برنامه هسته ای ایران و وقایع منطقه، باعث صرفنظر از فشار بر ایران برای رعایت حقوق بشرشود.”

خانم هریسون می گوید: “برای ایرانی هایی که تحت چنین سرکوب هایی قرار دارند خیلی ناگوار است که می بینند کلیه محافل دیپلماتیک کشورشان در باره برنامه هسته ای صحبت می کنند و حقوق بشر را فراموش می کنند.”

تنش میان ایران و قدرت های جهانی بر سر برنامه هسته ای تهران اخیرا تشدید شده است. قدرت های جهانی ظن دارند که ایران در حال تولید سلاح هسته ای است. ایران این اتهامات را رد می کند.

ایران روز جمعه انتخابات مجلس را برگزار می کند که اولین انتخابات سراسری پس از انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری سال 2009 به شمار می آید.

 3444 نامزد از فیلتر تشخیص صلاحیت عبور کرده اند که اکنون برای اشغال 290 کرسی مجلس این کشور با رای 48 میلیون نفر واجد شرایط به رقابت خواهند پرداخت.

منبع: تلگراف – 28 فوریه 2012