علی مطهری سخنگوی سران فتنه است

نویسنده
شیرین کریمی

» شریعتمداری به سیم آخر زد:

درگیری لفظی علی مطهری و حسین شریعتمداری بالا گرفت تا جایی که مطهری نوشت “شریعتمداری و دیگر همفکرانش علاقه‌ی  خاصی به شعله‌ور ماندن آتش این فتنه” دارند و مدیر مسئول روزنامه کیهان و نماینده آیت الله خامنه ای در این روزنامه در پاسخ، وی رابا واژه‌هایی چون “کج فهم، ساده لوح، بی‌شرم، خجالت بکش…” مورد خطاب قرار داد.

مظهری که از نمایندگان میانه روجناح راست به شمار می رودپیش از این در پاسخ به روزنامه‌ کیهان، ضمن زیر سئوال بردن سیاست‌ها و عملکردهای احمدی‌نژاد، “اصرار” حسین شریعتمداری به “پیروی سران حوادث اخیر از فرمول دیکته شده استراتژیست‌های آمریکایی و اسرائیلی” را ناشی از “ذهنی خیال‌پرداز و واقعیت‌گریز” دانسته و به او پیشنهاد کرده بود چند روزی به یک منطقه خوش آب و هوا سفر کنند، تا ببینند “آتش این فتنه” چگونه خاموش خواهد شد.

 

انتقادهای بی‌سابقه در صدا و سیما

حملات حسین شریعتمداری به فرزند آیت الله مطهری وقتی شدت گرفت که او هفته‌‌ گذشته با شرکت در برنامه “روبه فردا” سخنانی در انتقاد از عملکرد دولت احمدی‌نژاد بیان کرد. مطهری که به عنوان حامی احمدی‌نژاد در این برنامه شرکت داشت با گفتن اینکه کروبی و موسوی و احمدی‌نژاد دچار “لغزش و اشتباه سیاسی” شده‌اند، در پاسخ به سئوال مجری برنامه مبنی بر اینکه “این موضوع تا کجا لغزش محسوب می‌شود و ادامه آن را چه باید نام گذاشت”، گفت: “ممکن است کسی بگوید من ضمن آنکه ولایت فقیه را قبول دارم، این نظر خاص مقام معظم رهبری را قبول ندارم و به عقیده من چنین فردی هنوز از چارچوب نظام خارج نشده و صرف قبول نداشتن، مادامی که به اقدام عملی منتهی نشود به این معنی نمی‌تواند باشد.”

مطهری در ادامه گفت:‌ “مردم، افراد متدین و حزب اللهی باید قبول کنند که هر حکومتی تعدادی مخالف دارد و ما باید مخالفان نظام را به رسمیت بشناسیم.”

 وی سپس با اشاره به حوادث بعد از انتخابات، برخورد با مردم را “خوب” ندانست و تصریح کرد که خطای دولت این بود که حساب “رهبران آشوب” را از مردمی که واقعا “فکر می کردند تقلب شده” جدا نکرد.

مطهری با اشاره به آخرین بیانه موسوی که به گفته او به “قانونی بودن دولت اعتراف شده”، گفت: ‌”عادت نکرده‌ایم که یک گروه معترض ببینیم که بیایند حرف خود را بزنند.”

فرزند شهید مطهری حوادث بعد از انتخابات را  حاصل “لج و لجبازی” نخبگانی دانست که اشتباه کرده‌اند و آن را ادامه داده‌اند. وی با اشاره به مناظره‌های تلویزیونی قبل از انتخابات گفت که  شروع بی‌حرمتی‌ها و این اتفاقات از مناظره‌های تلویزیونی بود که در آن “برخی حرمت‌ها شکسته شد و پرده حیا میان مردم و حکومت تا حدودی دریده شد” به همین خاطر احمدی‌نژاد باید به خاطر حرف‌هایی که در مناظره زده از مردم عذرخواهی کند.

وی با اشاره به بازداشت‌ها و برخوردهای صورت گرفته با  مردم و فعالین سیاسی در طی ماه‌های بعد از کودتای انتخاباتی نیز گفت: “من با بسیاری از این بازداشت‌ها مخالفم، اگر جرمی صورت دادند که باید سریعا مورد بررسی قرار گیرد وگرنه چه دلیلی دارد هنوز عده‌ای بعد از هفت ماه در زندان هستند، این رفتارها اشتباه است.”

 

حمله کیهان به مطهری

صحبت‌های علی مطهری با واکنش تند حسین شریعتمداری در روزنامه کیهان مواجه شد. شریعتمداری در یادداشتی با گفتن اینکه روی سخن این نوشته “فقط با ایشان نیست” مطهری را از جمله کسانی دانست که از روز “غفلت یا ساده‌اندیشی” و یا “آلودگی‌های سیاسی و مالی” نقش “ستون پنجم” دشمن را با طرح “آشتی ملی” بازی می‌کنند.

وی با اشاره به صحبت‌های مطهری در مورد اشتباه احمدی‌نژاد “با قبول فرض این اشتباه از جانب احمدی‌نژاد” در مناظره‌ی تلویزیونی از وی پرسید: “آیا چنانچه علیه آقای هاشمی رفسنجانی حرفی زده شود، پاسخ آن، حمایت از اسرائیل و آمریکا و اهانت به امام(ره) و انقلاب و امام حسین(ع) است؟”

شریعتمداری در این مقاله با اشاره به “اسناد غیرقابل انکار موجود در کیهان” که هیچ‌گاه هم ارائه نشده، موسوی و کروبی را به عنوان “سران فتنه” به پیروی از “فرمول دیکته شده آمریکا و اسرائیل برای فتنه انگیزی پیروی” متهم کرد و این نکته را که مطهری آغاز حوادث را “مناظره‌های تلویزیون” می داند، “مضحک و خنده‌دار” خواند.

شریعتمداری همچنین با تکیه بر “خودی و غیرخودی” از مطهری خواست مشخص کند که “منظورش از اینکه در ماه‌های گذشته هر دو طرف اشتباه کرده‌اند”، چیست و کدام‌ طرف‌ها منظورش است؟ طرفداران نظام اسلامی و وفاداران به آن یا دشمنان و حامیان اسرائیل؟ شریعتمداری نوشت: آقای مطهری اگر “بی‌طرف” هستید، “بی‌طرفی در اسلام معنا ندارد» و “بی طرف ها چه بخواهند و چه نخواهند در مقابل اسلام و انقلاب ایستاده‌اند.”

شریعتمداری در ادامه با اشاره به سخنان مطهری مبنی بر اینکه “هر دو طرف دست به خشونت زده‌اند» بدون اشاره به کشتار و بازداشت هزاران تن از مردم طی ماه‌های گذشته، وظیفه‌ی نیروی انتظامی را برخورد با کسانی دانست که در ماه‌های گذشته به «تحریک محافل بیگانه قمه‌کشی و آشوب‌آفرینی کرده‌اند”.

 

پاسخ مطهری به حمله کیهان

انتشار این مطلب، باعث شد که روزنامه کیهان دیروز با “عذرخواهی از ساحت شهید مطهری” و “بیت ایشان” که شامل علی مطهری هم می‌شود، جوابیه این نماینده اصولگرای مجلس به کیهان را منتشر کند.

مطهری با اشاره به آغاز “فتنه اخیر” که از “مناظره‌ احمدی‌نژاد و موسوی” آغاز شده و شریعتمداری این ادعا را «مضحک و خنده‌آور» خوانده بود، نوشته است: “مردم ایران شاهد بودند که احمدی نژاد در آن مناظره به جای ارائه برنامه‌های اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خود، به اجرای یک پروژه از پیش تعیین شده پرداخت و با لگدکوب کردن حرمت و آبروی برخی مومنان درصدد افزایش آراء خود برآمد.”

مطهری با بیان اینکه شعار “عدالت‌ورزی” احمدی‌نژاد “یک ابزار” جهت “غلبه بر حریف” بوده، پرسید: “اولا چرا ایشان در چهار سال ریاست جمهوری خود به فکر افشای این افراد نیفتاد و ثانیاً چرا درباره افراد مشابه در میان حامیان خود سخنی نگفت و ثالثاً چرا زمانی که آقای پالیزدار همین مطالب را مطرح کرد از او حمایت نکرد تا آنجا که وی به زندان افتاد؟”

وی افزود:“نیازی به مغالطه و خلط مبحث نیست؛ سخن در این است که رئیس‌جمهوری زمینه فتنه را فراهم کرد نه اینکه وی عامل همه حوادث بعد از انتخابات است. فتنه بدون زمینه نمی تواند متولد شود و بدون آن مناظره تخم فتنه کاشته نمی شد. این کجا و آن خود به نادانی زدن کیهان کجا؟”

 مطهری با اشاره به اینکه تنها مساله توهین به هاشمی مطرح نبوده، ادامه داد که در آن مناظره طوری به مردم “القا” شد که گویی کشور قبل از دولت نهم در دست “دزدان” بوده و “نیروی نجات بخش تنها چهار سال است که به فریاد آمده است”.

 مطهری آنگاه با ذکر این‌ نکته پرسید: “آیا این توهین به رهبر فقید و کنونی انقلاب و دریدن پرده هیبت و حرمت نظام اسلامی نبود؟”

مطهری اگر چه با استناد به سخنان آقای خامنه‌ای “جرم بزرگ” را “ادعای تقلب” در انتخابات دانست، اما افزود: “نباید از ظلم کوچکتر که توسط طرف خودی انجام پذیرفت غافل شویم. جناب عالی و همفکرانتان چنان از وحدت و آشتی می ترسید که جن از بسم الله، زیرا دوست دارید از این فرصت استفاده نموده و شخصیت‌هایی را از انقلاب حذف کنید و فکر می‌کنید دیگر چنین فرصتی به دست نمی‌آید.”

مطهری در این نامه از معترضان قانونی که “فرصت‌طلبان” هم بین‌شان نفوذ کرده و “مدیران بحران” به عنوان دو طرف درگیر یاد و از “طرف سومی” به عنوان “توده‌های چند ده میلیونی” مردم یاد می‌کند که در این میان “نگران” جگرگوشه‌شان “انقلاب اسلامی” هستند.

مطهری در ادامه با بیان اینکه “مادام که فردی علیه نظام اسلامی اقدام عملی نکرده است از حوزه نظام و اسلام و ولایت فقیه خارج نشده است.” شریعتمداری را طبق “تحلیل‌های” خود وی از “مخالفین ولی فقیه” می‌شمارد. فرزند مطهری از شریعتمداری می خواهد که فهرستی از مطالبی که پس از  تاکید “رهبری” نسبت به  “جذب حداکثری و دفع حداقلی” منتشر کرده  و نام یک “مجذوب” را اعلام کند. مطهری سپس می‌نویسد: “آقای شریعتمداری با اینکه می‌داند بازداشت آنان در شرایط فعلی خواست ولی فقیه عادل نیست، هر روز با استفاده از بیت المال به ده‌ها زبان برطبل بازداشت می‌کوبد و در جای قاضی نشسته به کمتر از اعدام هم راضی نمی شود. آیا این جز مخالفت با نظر ولی فقیه است؟ آیا طبق مبانی باطل و با اصطلاحات خود جناب آقای شریعتمداری ایشان به دلیل مخالفت با نظر ولی فقیه به جرگه «دشمنان تابلودار» نظام نپیوسته و با آنان «پالوده» نمی خورد و «پیاده نظام دشمن» نشده است؟”

 

پاسخ دوباره شریعتمداری

شریعتمداری هم در زیر جوابیه مطهری با متهم کردن وی به “ناسزاگویی به کیهان”با به کارگیری از واژه‌های چون “کج فهم، ساده لوح، بی‌شرم، خجالت بکش…” با تکیه بر ادبیات گذشته خود و تاکید دوباره بر مسائل قبلی به حمله‌ مجدد به مطهری و طرح و تکرار اتهامات علیه معترضان و رهبران جنبش سبز روی می‌آورد.

شریعتمداری به موضوع مناظره‌ انتخاباتی، به فحاشی به احمدی‌نژاد چند ماه قبل از “مناظره کذایی” اشاره می کند و مدعی می‌شود که طبق “اسناد مکتوب و موجود” در طول چهار سال قبل “320 هزار” تهمت و افترا علیه احمدی‌نژاد مطرح شده است. شریعتمداری باز هم مدعی می‌شود که “برخی از عوامل اصلی فتنه نیز به این واقعیت تلخ اعتراف کرده اند و عجیب است که آقای علی مطهری کاسه داغ تر از آش شده اند”.

شریعتمداری با بیان اینکه اگر آقای مطهری اندکی “مطالعه و بررسی” می‌کرد متوجه می‌شد “فتنه اخیر” از مدت‌ها قبل از سوی “آمریکا، انگلیس و اسرائیل” طراحی و دیکته شده است، ادامه می‌دهد: حتی “کند ذهن‌ترین” افراد این مساله را متوجه می‌شوند که “هدف نهایی سران فتنه، مقابله با اساس انقلاب، نظام جمهوری اسلامی، امام(ره)، رهبری و مبانی اعتقادی شیعه بوده است.”

وی باز هم اشاره می‌کند که:کیهان برای اثبات وابستگی سران فتنه به آمریکا و اسرائیل صدها سند غیرقابل انکار ارائه کرده است، جنابعالی کدامیک از آنها را نفی می کنید؟ سران فتنه با آنهمه حمایت مالی و تبلیغاتی و هزاران سایت و نشریه تاکنون نتوانسته اند کمترین خدشه ای به این اسناد وارد کنند. شما که جای خود دارید!

شریعتمداری آنگاه با تکرار اتهامات و مواردی که در پاسخ‌های قبل آورده، از مطهری به عنوان “سخنگوی سران فتنه” یاد می کند که بدون آنکه بخواهد در این نقش ظاهر شده است. وی در مورد پیشنهاد سفر به منطقه خوش و آب هوا از جانب مطهری به عنوان “رشوه به کیهان” یاد می کند و از مطهری می‌خواهد که “مواظب” باشد که این رشوه از بودجه 400 میلیون دلاری آمریکا که برای “مقابله با اسلام و امام و رهبری” تصویب شده، نباشد.