گلوهای ‌گشاد و جیبهای عمیق

محمد قائد
محمد قائد

دروغهای مقدس ـــ 1

طی یکی‌دو روز شمار کشتگان تظاهرات در کشمیر به دوجین رسید.  ظاهراً جرﻗﮥ آشوب را تلویزیون پرس تی‌وی جمهوری اسلامی ایران زد که ادعا کرد در آمریکا قرآن سوزانده‌اند.  دولت هند دفتر تلویزیون غائله‌ساز را بست.

مرکز پرس تی‌وی در لندن است، شهری که در قرن هجدهم زادگاه نخستین روزنامه به معنی جدید بود و امروز شماری از بهترین نشریات جهان را تولید می‌کند.  نصیب تلویزیون انگلیسی‌زبان جمهوری ‌اسلامی از آن میراث فرهنگی چیست؟

در جمهوری ‌اسلامی پاکستان، رجـّاله‌آباد بی‌‌آینده، و کلاً در شبه‌قاره، تظاهرات سیاسی به معنی‌ چندین جسد و چند ده دمپایی پلاستیک رهاشده در خیابان است.  برای برانگیختن آن رمه‌های بی‌سرپرست، یکی‌دو جمله در امثال پرس تی‌وی کفایت می‌کند.  برخی ناظران رسانه‌ها فاکس‌نیوز را کم‌اعتبارترین تلویزیون مشهور جهان می‌دانند.  اگر پرس تی‌وی ِ‌ جمهوری اسلامی را (گرچه بیشتر بدنام است تا مشهور) به حساب بیاورند شاید در نتیجه‌گیری تجدیدنظر کنند (در این قبیل اعتبارسنجی‌ها امثال تلویزیون داخلی ایران البته به حساب نمی‌آید).

در یک تلویزیون محلی افغانستان به دنبال پخش همان خبر دروغ به نقل از پرس تی‌وی، به بیننده‌ها گفته‌اند به پشت بام بروند و، به بیان خودشان، ”نعرﮤ الله‌اکبر سر بدهند.“  در مملکت ناامن و یاغی‌‌خیز، چندین تن از نعره‌زنندگان در تیراندازی نیروهای ‌انتظامی‌ نفله شده‌اند.

مسئولین تلویزیون انگلیسی‌زبان جمهوری اسلامی آیا توجه دارند چنین کارهایی از مصادیق بارز ایجاد فتنه است و شرعاً گناه و قانوناً جرم محسوب می‌شود؟ و بالادستی‌های‌ آنها حواسشان هست که کشورها یکی‌ پس از دیگری عملاً ‌شناسایی این رژیم را پس می‌گیرند و جاﻣﻌﮥ جهانی نرم‌نرمک آمادﮤ تأیید هر اقدامی برای پایان‌دادن به این بساط می‌شود؟

داستایوسکی‌ گفت اگر خدا نباشد همه چیز مجاز است.  گرفتاری اینجاست که اگر هم باشد هر دروغی مردان خدا برای ‌رضای‌ او بگویند نه تنها مجاز بلکه عین حقیقت و مقدس است.

 

دروغهای مقدس ـــ 2

در نخستین دیدار رسمی‌ صدر کلیسای واتیکان از بریتانیا، بندیکت شانزدهم، ضمن پرتاب برچسب‌های ”سکولاریسم پرخاشگرانه“  و ”افراط ملحدانه“،‌ گفته است نازیها بیدینی‌ بر مردم تحمیل می‌کردند.  انجمنهای مدافع جدایی‌ دین از دولت این حرفها را کنایه‌ای‌ نیشدار به خودشان دیده‌اند و به آنها برخورده است.

همانها پیشتر اعتراض کرده بودند آیا این شخص به اندازﮤ 30 میلیون پوندی ‌که برای پذیرایی از او خرج شده می‌ارزد یا نه (پاپ قبلی در دﮪﮥ 1980 غیررسمی و به خرج واتیکان از آن کشور دیدار کرد؛‌ زیاد هم تحویلش نگرفتند).  با توجه به رسوایی سوءاستفادﮤ کشیشهای‌ کاتولیک ایرلند و جاهای‌ دیگر از پسران کم‌سال ِ تحت سرپرستی کلیسا، کسانی، به قول ناپلئون، در ”مملکت دکاندارها“ افزوده‌اند سردﺳﺘﮥ بچه‌بازها باید چیزی‌ هم جریمه شود.

درهرحال،‌ یک آلمانی، آن هم سالمند، قاعدتاً باید خیلی ‌خوب بداند که نازیها چقدر برای ارزشهای الهی‌ و دینی سینه می‌زدند و یکی از حرفهایشان اعلام شروع هزارﮤ پیش از آخرالزمان بود.  هیتلر پیش از خودکشی‌‌ با معشوقه‌اش ازدواج کرد، لابد تا هر دو آمرزیده شوند.  سالها قبل از پیشواشدن، در کتاب نبرد من نوﺷت: “من ایمان دارم طبق خواست قادر متعال عمل می‌کنم.“  محکم به پروردگار اعتقاد داشت و خویشتن را برگزیدﮤ او می‌دید، نه یک پاپ وارفته در شهری کپک‌زده به نام رم.

پاپ در این ادعا که هیتلر قصد حذف خدا را داشت در بدیهیات تاریخی اشتباهمی‌کند؟  نه.  این اولین بار نیست که پل ِ بین زمین و آسمان به سفسطه متوسل می‌شود.  او هم مانند همقطارانش خیال می‌کند هر دروغی که برای ‌رضای‌ پروردگار گفته شود عین حقیقت است.

 

منبع: لوح