شرایطی به مراتب بهتر از عراق

نویسنده

» گزارش بلومبرگ از شرایط سرمایه گذاری نفتی در ایران

ایران که زیر فشار تحریم های بین المللی قرار دارد و در جستجوی کمک سرمایه گذاران است تا بتواند میدان های نفت و گاز خود را توسعه بدهد، برنامه ریزی  کرده است تا پیشنهاد های جذاب تری نسبت به عراق به شرکت های بین المللی درزمینه انرژی بدهد.

مهدی حسینی که رئیس کمیسیون بازبینی قراردادهای نفتی است، می گوید که جمهوری اسلامی درحال تدوین قراردادهایی است که  مطابق با ضوابط و قوانین  بین المللی است. وی می افزاید که این مدل جدید  انعطاف پذیر تر و پیشرفته تر از قرارداد هایی است که هم گروه ایران در اوپک، عراق، در اختیار سرمایه گذاران می گذارد.

حسینی گفت: “این قرار داد تنها یک عملکرد یک طرفه و به سود ایران داشت و شرکت های نفتی بین المللی نسبت به آن حس خوبی نداشتند، بنابراین باید مدلی را طراحی می‌کردیم که به اصطلاح مدل برد برد باشد.”

وی در ماه نوامبر گفته بود که ایران برنامه ریزی بازخرید، شرکت ها را ملزم می کند تا مبلغی که باید برای اکتشاف و پوشش سرمایه گذاری خود بپردازند را با نرخ از پیش تعیین شده بپردازند. حسینی در ماه نوامبر گفته بود که ایران بر روی قراردادهایی با شرایط دوستانه تر است.

ایران، پنجمین اولید کننده بزرگ نفت عضو اوپک، روز ۱۸ فوریه گفتگو هایش را با قدرت های جهان در مورد برنامه های اتمی اش از سر می گیرد. هر دوطرف به دنبال یک توافق هستند که اطمینان بدهد که برنامه های اتمی به سمت نظامی شدن نمی رود و تحریم ها علیه این کشور پایان می گیرد. ایران به دلیل تحریم ها هر ماه ۵ میلیارد دلار از فروش نفت اش را از دست می دهد.

حسینی می گوید که ایران برای توسعه میدان های نفت و گاز نیاز به ۱۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در پنج سال آینده دارد و مقامات ایرانی انتظار دارند که این سرمایه از شرکت های خارجی تامین بشود.

دولت مرکزی عراق، که در سال ۲۰۱۲ مقام دومی را از ایران در اوپک ربود، به سرمایه گذاران یک نرخ واحد اعلام کرده است. منطقه نیمه خودگردان کردستان عراق قرداد شراکت در تولید را مطرح کرده است که برای بسیاری از شرکت های خارجی جذاب است. شرکت های اکسون و توتال این قرارداد را با مقامات کردستان امضا کرده اند.

حسینی گفت که پیش نویس این قرارداد را روز ۲۲ فوریه در جریان کنفرانسی در تهران، در حضور شرکت های داخلی رونمایی می کند. وی بدون اشاره اسم این شرکت ها گفت که نمایندگان برخی از شرکت های اروپایی و آسیایی نیز قرار است در این کنفرانس حضور داشته باشند.

بلومبرگ، ۹ فوریه