اسکناسها را از چرخه پولی حذف کنید!

سامان رسول پور
سامان رسول پور

» اولین واکنش رسمی به شعارنویسی

مرتضی طلایی از اعضای شورای شهر تهران، خواستار از دور خارج شدن اسکناسهایی شد که بر روی آنها شعارها و پیامهای خاص “ضد انقلاب” درج شده است.این اسکناس ها به نشانه مخالفت با دولت کودتاتوسط همراهان جنبش سبز پشت نویسی  می شود.

سردار طلایی که پیشتر فرمانده نیروی انتظامی تهران بود، از شهروندان خواست تا از پذیرفتن اسکناسهایی که رویشان شعار یا پیامهای گروههای معترض نوشته شده است خودداری کنند ودر عین حال از بانک مرکزی هم درخواست کرد چنین اسکناسهایی را از چرخه پولی حذف کند.

منظور این عضو شورای تهران، نوشتن شعارهایی همچون “مرگ بر دیکتاتور”،”ایران را سبز می کنیم”،” ننگ ما صدا و سیمای ما” و سایر نمادها و برچسبهایی نظیر عکس ندا آقاسلطان وعلامت “  V” (به معنای پیروزی) است که توسط حامیان جنبش سبز  روی اسکناسها نوشته می شود.

آقای طلایی در همین پیوند اضافه کرده:“شایسته است عموم مردم و نهادهای مسئول با موضوعاتی از این دست آگاهانه برخورد کرده و اجازه ندهند عده ای قلیل با تکرار اینگونه رفتارها و بزرگ نمایی از این دست اقدامات در رسانه های زنجیره ای شان دست به جوسازی علیه نظام اسلامی و مردم ایران عزیز نمایند”.

به گفته این عضو شورای شهر تهران این اقدامات “منافقانه” و “حرکتی بی هدف” است.

اما اظهارات آقای طلایی با واکنشهایی هم همراه بود.سایت عصر ایران در همین پیوند مطلبی منتشر کرده تحت عنوان “آقای طلایی، راه مقابله با شعار نویسی روی اسکناس ها این نیست” که در بخشی از آن آمده است:“متاسفانه پیشنهاد طلایی علاوه بر اینکه اساسا قابل اجرا نیست ، از نگاهی منطقی و اصولی به پدیده های اجتماعی نیز فاصله دارد . مثلا در رابطه با اجرایی بودن این پیشنهاد باید گفت که با توجه به گسترده بودن این پدیده (به طوری که یکی از مسئولان رسمی کشور را به واکنش واداشته است ) چگونه می توان به هنگام دریافت پول همه اسکناس ها را مورد بازرسی و کنترل قرار داد ؟ مثلاً  آیا کارمندان بانک آن قدر فرصت و زمان اضافی دارند تا یک به یک اسکناس ها را کنترل کنند تا مبادا شعاری بر روی آنها باشد ؟همچنین بسیاری از مواقع دریافت و پرداخت اسکناس از سوی مردم و بنگاه های اقتصادی با روند  عجله  همراه است. مثلا یک راننده تاکسی می تواند تمرکز و زمان کافی برای کنترل اسکناس هاس دریافتی اش را داشته باشد؟!”

عصر ایران در ادامه نوشته است: “باید توجه داشت در جامعه ای که فرهنگ «مخالف پذیری»جایی ندارد و شنیدن اعتراضات و حق بیان آزادانه انتقادها از مسوولان ،محترم نیست ، طبیعتا جمعیت معترض برای بیان اعتراضات خود توسل به چنین شیوه هایی خواهند جست”.

در همین حال بسیاری از وبلاگ های مخالف دولت کودتا،اظهارات سردار طلایی را نشانه ای از تاثیر اعتراضات مخالفین دولت دانسته و از آن به عنوان دستاورد کوچکی برای مخالفین یاد کرده اند.

 

 

 

.