چطوربدون اثبات جرم، فرد را جاسوس می خوانید؟

نویسنده

emadedinbaghi427.jpg

وحید ثابتیان

درحالی که روزنامه کیهان، با حمله به کسانی که درخصوص دستگیری دکترهاله اسنفدیاری، محقق ایرانی- آمریکایی دستگیر شده توسط مقامات امنیتی ادامه می دهد، عمادالدین باقی رییس انجمن دفاع ازحقوق زندانیان به اتهامات این روزنامه درخصوص این انجمن وارتباط با سازمان های جاسوسی اسراییل پاسخ داد. او ازروزنامه کیهان پرسیده است که “چطور درمورد فردی که هنوز محاکمه نشده وجرمش ثابت نشده، عنوان می کند که جاسوس است وبا اسراییل همکاری داشته است؟ “

هاله اسنفدیاری هم اکنون ازدسترسی به وکیل محروم است. باقی تاکید کرده است: “ما بارها اعلام کرده‌‏ایم حین بازجویی و تفهیم اتهام باید وکیل حضور داشته باشد، در غیر این صورت تمامی اظهارات شخص بازداشت‌‏شده هیچ اعتباری ندارد. خانم اسفندیاری نیز یک شهروند ایرانی است و حق دارد از وکیل استفاده کند ولی متاسفانه این روند نگران‌‏کننده است.”

روزنامه کیهان که طی روزهای گذشته، پیش ازاظهارنظر رسمی مقامات دولتی سیاهه ای ازاتهامات را علیه دکتراسفندیاری مطرح کرده بود، طی روزهای گذشته افرادی را که خواستارپاسخگویی مقامات رسمی درخصوص این دستگیری شده اند، با اتهام های گوناگونی همراه کرده است. این روزنامه درگزارشی با عنوان “پس لرزه های گزارش کیهان درباره یک عامل موساد” که دروب سایت عماد الدین باقی نیزبا نام “اصرارکیهان برجعل ودروغ” نیزنقل شده است، باردیگر به تکراراتهامات خود علیه محقق یاد شده و برخی رسانه های داخل وخارج کشور، می پردازد.

روزگذشته، معاون موسسه وودروویلسون درمصاحبه ای با خبرگزاری “ای پی اس” گفت: “بازجویی ازخانم اسفندیاری کاملا بی اساس است. ما به ایرانی ها همه اطلاعات را درمورد برنامه خاورمیانه این موسسه می دهیم واینکه چه کارهایی انجام داده وبودجه اش را ازکجا گرفته است. ماخیلی باز در این زمینه عمل کرده ایم وهیچ چیزی برای پنهان کردن نداریم.”

عمادالدین باقی که به عنوان رییس انجمن دفاع ازحقوق زندانیان طی سالهای گذشته، دراراتباط با قوه قضاییه فعالیت هاط زیادی را جهت احقاق حقوق زندانیان و شفاف نمودن کاستی حقوقی، ساختاری وفرهنگی وضعیت زندانیان درجامعه انجام داده است، اتهامات روزنامه کیهان را “با هدف محدود کردن نهادهای مدنی و حقوق بشری” ارزیابی کرده و به ایلنا گفته است: “با توجه به اینکه ایشان هنوز محاکمه نشده‌‏اند و جرمشان ثابت نشده است، چگونه روزنامه‌‏ای با تکیه بر قدرت عنوان می‌‏کند او جاسوس است و با اسرائیل همکاری داشته است؟”

پس ازانتشار اتهام نامه ای که به نام گزارش در روزنامه کیهان به چاپ رسید، همسر دکتر اسفندیاری، دکترشائول بخاش، در جوابیه به اتهامات یاد شده پاسخ داد. روزنامه کیهان ازانتشار این جوابیه خودداری کرد ولی دامنه اتهام زنی خود را متوجه افراد بیشتری نمود. عماد الدین باقی دراین باره می گوید: “تمام ادعاهای آن روزنامه از اساس مجعول است. مواردی که مربوط به خانم اسفندیاری است، توسط همسر ایشان به طور دقیق پاسخ داده شده و بی‌‏محتوا بودن ادعاهای مطرح‌‏شده ثابت شده است. به عنوان مثال مطرح شده است که ایشان به سفارش موساد در روزنامه آیندگان مشغول به کار بوده است در حالی که خانم اسفندیاری در آن دوره در ایران نبوده است.”

عمادالدین باقی درخصوص رابطه سازمان غیردولتی ای که مدیر آن است با موسسه وودروویلسون که خام اسفندیاری مدیربخش خاورمیانه آن است افروده است: “در آن روزنامه مطرح شده بود که در سایت موسسه ویلسون به ارتباطات بنده با آنها اشاره شده است اما وقتی به آن سایت مراجعه کردم، هیچ نشانه‌‏ای در این باره نیافتم. من حتی اسم این موسسه را پیش از این نشنیده بودم. تنها مطلبی که در سایت ویلسون آمده بود، خبر از حضور ما در کنفرانسی در دانشگاه استنفورد بود که بنده را با عنوان «دعوت‌‏شده» یاد کرده بود، در عرف آمریکا «دعوت‌‏شده» کسی است که دعوت را معلوم نیست بپذیرد یا نپذیرد. بنده نیز اساسا در آن کنفرانس شرکت نکردم لذا این ادعا از اساس کذب است بنابراین بقیه مطالب را می‌‏توان ارزیابی و بی‌‏پایه بودن آن را اثبات کرد.”


باقی با انتقاد از روند نامطلوب بازجویی در کشورگفته است: “ما بارها اعلام کرده‌‏ایم حین بازجویی و تفهیم اتهام باید وکیل حضور داشته باشد، در غیر این صورت تمامی اظهارات شخص بازداشت‌‏شده هیچ اعتباری ندارد. خانم اسفندیاری نیز یک شهروند ایرانی است و حق دارد از وکیل استفاده کند ولی متاسفانه این روند نگران‌‏کننده است.”


رییس انجمن دفاع ازحقوق زندان اضافه کرده است: “باید با کسی که از آمریکا پول می‌‏گیرد و سعی می‌‏کند اوضاع داخلی کشور را ناامن کند و انقلاب مخملی به راه اندازد، برخورد شود، اما متاسفانه برخوردهایی در این زمینه صورت می‌‏گیرد که بیشتر شبیه «تصفیه‌‏حساب سیاسی» است. به عنوان مثال اتفاقاتی پیش از دستگیری خانم اسفندیاری صورت گرفته است که مشکوک و غیراخلاقی است یعنی مدتی قبل از دستگیری، چند موتورسوار با صورت‌‏های پوشیده کیف ایشان را می‌‏ربایند که حاوی پاسپورت خانم اسفندیاری بوده است، مشابه این اتفاق برای بنده و چند نفر نیز رخ داده بود.”

وی هدف این پرونده‌‏سازی‌‏ها را محدود کردن نهادهای حقوق بشری دانست و تاکید کرد: این نوع برخوردها و ربط دادن نهادهای حقوق بشری همچون انجمن دفاع از حقوق زندانیان به اسرائیل و موساد، با اهداف خاصی صورت می‌‏گیرد که ادعاهایشان از مبنا غلط است. در مورد خانم اسفندیاری نیز این سوال مطرح است که چرا هم‌‏اکنون با ایشان برخورد می‌‏شود و دستگیر می‌‏شوند؟ ایشان بالاخره سال‌‏هاست که در موسسه ویلسون فعالیت می‌‏کند و همواره به خاطر علاقه به میهن به ایران رفت و آمد می‌‏کنند. چطور الان با این موضوع برخورد می‌‏شود؟

رییس انجمن دفاع از حقوق زندانیان افزود: من خانم اسفندیاری را تا به حال ندیده بودم اما ایشان از چهره‌‏های معتدلی هستند که در خارج از ایران نیز در چارچوب منافع ملی عمل می‌‏کنند.

برای اطلاعات بیشتر مراجعه کنید به:

www.kayhannews.ir/860226/14.htm

عکس : وب سایت عمادالدین باقی

www.emadbaghi.com