اثرات مخرب پارازیت‫ها درمجلس

نویسنده
آرش معتمد

» سوالی که در نزدیکی انتخابات اعلام وصول شد

بعد از ماه‫ها بی‫خبری از مساله پارازیت‫ها و تاثیر احتمالی آن بر سلامت مردم، دیروز خبرگزاری ایسنا گزارش داد که “سوال ملی” محمدحسن آصفری نماینده اراک از وزیر بهداشت درباره “علت عدم توجه به وضعیت سلامت روانی و جسمانی شهروندان بر اثر پارازیت” اعلام وصول شده است.

روزنامه آفتاب ‫یزد، در گزارشی به همین مناسبت، کنایه زده است که “۶ ماه مانده به برگزاری انتخابات مجلس؛پارازیت برای مجلس مهم شد!” نویسنده این روزنامه در گزارش خود پرسیده: “سوالی که دیروز از وزیر بهداشت درباره سلامت و بهداشت شده از چند جهت قابل توجه است؛ نخست اینکه موضوع پارازیت، موضوع یک ماهه و دوماهه نبوده است، بلکه سالهاست که این بحث گریبان مردم و مسئولین را گرفته است اینکه چه شده تا یک نماینده اصولگرای مجلس که اساسا با ماهیت موضوع مشکل دارد، از نگرانی اش در باره پارازیت‌ها می‌گوید و وزیر بهداشت را مورد عتاب قرار می‌دهد جای تامل دارد. دوم اینکه چرا از این سوال‌های جالب توجه در دولت‌های نهم و دهم پرسیده نشده است؟ سوم اینکه چرا چنین سوال عامه پسندی در همین چندماه مانده به پایان مجلس نهم مطرح می‌شود؟ و چهارم اینکه چرا تا به امروز بحث پارازیت‌ها هیچ نتیجه‌ای نداده است؟”

روزنامه دولتی ایران هم در گزارشی دیگر نوشت: “روز گذشته با اعلام وصول سؤال نماینده اراک از وزیر بهداشت درباره موضوع پارازیت‌ها، سکوت ۶ ساله مجلس درباره این موضوع ملی شکست.”

 در بخش دیگری از این گزارش با اشاره به پیگیری‫های معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و بی‫اعتنایی راستگرایان در اینباره آمده: “در مدتی که موضوع اثرات سوء پارازیت‌ها بر سلامت شهروندان مطرح شد، رفتارهای برخی نمایندگان و رسانه‌های تندرو، در جهت مخالفت با این خبررسانی‌ها بود، بویژه تازمانی که دولت دهم سکاندار دستگاه اجرایی بود، هیچ عضو دولت درباره موضوع اظهار نظر نکرده یا اساساً تأثیر پارازیت‌ها را انکار می‌کردند. […] اما حال، با طرح سؤال از وزیر بهداشت، حداقل یک بار این فرصت فراهم می‌شود تا در تریبون‌های رسمی، موضوع پارازیت‌ها مورد بحث و بررسی قرار گیرد، بویژه اینکه می‌تواند فرصتی برای انتشار گزارش دولت نیز تلقی شود.”

موضوع پارازیت‫اندازی بر روی شبکه‫های ماهواره‫ای سال‫هاست که به مشکلی در ایران تبدیل شده است. بعد از انتخابات بحث برانگیز سال ۱۳۸۸ و تاثیر شبکه‫های ماهواره‫ای در اطلاع‫رسانی از وضعیت کشور، این پارازیت‫اندازی‫ها تشدید شد. در آن زمان نه کسی حاضر به پذیرش مسئولیت این اقدامات بود و نه اینکه مضرات احتمالی این پارازیت‫ها مورد تایید قرار می‫گرفت.

پارازیت‫ها که به دو صورت عمودی و افقی ارسال می‫شوند با دو هدف متفاوت طراحی شده‫اند. پارازیت‫های عمودی، بر روی فرستنده‫های ماهواره‫ای ارسال می‫شوند و ظاهرا اثری بر روی سلامت مردم ندارند. اما ارسال این پارازیت‫ها به دلیل جریمه‫های سنگینی که از جانب سازمان‫های بین‫المللی ناظر بر رسانه‫ها بر ایران تحمیل شد، مدتهاست که متوقف شده است. اما پارازیت‫های افقی که برای مختل کردن امواج دریافتی گیرنده‫ها ارسال می‫شود، در حالی که بیشترین مضرات جسمی را به همراه دارد همچنان ادامه یافته است.

گرچه در دوره ریاست‫جمهوری احمدی‫نژاد مسئولان دولتی تلاش کردند که مضرات این پارازیت‫ها را بطور کلی انکار کنند، اما گاه سخنان برخی کارشناسان دراینباره خبرساز می‫شد. برای نمونه در سال ۱۳۹۱ رئیس مرکز تحقیقات سلولی صارم از افزایش سقط جنین و بارداری خارج از رحم خبر داده و تاکید کرده بود: “به نظر می‌رسد با توجه به افزایش پارازیت‌ها و امواج الکترومغناطیسی در محیط اطراف، شاهد افزایش این آمار بوده‌ایم.”

با تشکیل دولت روحانی کمیته‫ای برای بررسی این موضوع تشکیل شد که قرار بود بصورتی بی‫طرفانه در این مورد تحقیق کند. تا یکسال بعد هم خبر چندانی از اقدامات این کمیته منتشر نشد تا اینکه در مرداد ماه سال ۱۳۹۳ محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات خبر داد: “از یکسال گذشته تاکنون این موضوع در دستور کار این وزارتخانه قرار گرفت و در هشت نوبت توسط سازمان تنظیم مقررات رادیویی بطور سرزده از نقاط مختلف تهران تهیه شد.” او اضافه کرد: “پس از اندازه گیری های لازم در آخرین جلسه که طی دو ماه گذشته در این وزارتخانه با حضور وزرای دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، علوم، تحقیقات و فناوری، بهداشت و درمان و آموزش پزشکی و روسای سازمان های انرژی اتمی و محیط زیست تشکیل شد، اقدامات انجام شده مورد بررسی قرار گرفت و گزارش آن پس از جمع بندی به رییس جمهوری تقدیم گردید.” این گزارش هیچگاه علنی نشد اما خبر حضور “وزیر دفاع” در جلسات مزبور نشان می‫داد که ارسال پارازیت‫ها بی ارتباط با نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیست.

چندی بعد سعید متصدی، معاون محیط‌ زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست در گفتگو با خبرگزاری دولتی ایرنا اعلام کرد: “سازمان محیط زیست از کمیته رسیدگی به وضعیت پارازیت ها درخواست کرد، با توجه به سرطان زا بودن پارازیت ها، تصمیم دیگری برای مقابله با تهاجم فرهنگی اتخاذ شود.” او تاکید داشت: “پیشنهاد سازمان محیط زیست بر حذف کامل پارازیت ها است اما اگر قرار است برای مقابله با بحث تهاجم فرهنگی و حفاظت از شان و کیان کشور اقدامی انجام شود بهتر است راه های دیگری برای آن پیشنهاد شود. اکنون در کمیته مشترک رسیدگی به پارازیت ها کار با جدیت دنبال می شود و یک سری آزمایش ها در حال انجام است تا با بررسی نتایج آن بتوانیم به راهکاری اساسی و قطعی دست یابیم، رسیدن به این هدف نیازمند هماهنگی بین دستگاه های مختلف و شرایط کشور است.”

بعدها کمال‌الدین پیرموذن، نماینده مجلس به خبرگزاری ایلنا گفته بود: “عزم دولت و شورای‌ عالی امنیت ملی کشور برای برطرف کردن مشکل پارازیت‌ها در کشور جدی است.” او با اشاره به اینکه “سلامت مردم در کانون توجهات رهبر فرزانه انقلاب” است، تاکید کرده بود: “موضوع پارازیت‌ها به اذن مقام معظم رهبری از سوی این دو دستگاه پیگیری می‌شود تا در صورت وجود این موضوع، چاره‌سازی صورت بگیرد.” این سخنان هم نشان می‫داد که حتی ارسال پارازیت‫ یا قطع آن هم بدون “اذن” آیت‫الله سیدعلی خامنه‫ای ممکن نخواهد بود. پس از آن دیگر خبری درباره پارازیت‫ها نبود تا اینکه سوال جدید نماینده اراک واصل شد. به نظر می‫رسد که این نماینده نمی‫داند که “اذن” خامنه‫ای دراینباره چه بوده است.