مراسم ارتحال بدون هاشمی رفسنجانی

نویسنده
اردلان صیامی

» سپاه برگزارکننده مراسم بنیانگذار جمهوری اسلامی

منابع خبری از عدم دعوت هاشمی رفسنجانی به مراسم ارتحال بنیانگذار جمهوری اسلامی خبر میدهند. سید محمد خاتمی، میر حسین موسوی، مهدی کروبی وموسوی خویینی ها نیز به این مراسم دعوت نشده اند. مراسم ارتحال ایت الله خمینی در سال های گذشته نماد وحدت ویگانگی جمهوری اسلامی بود و همه مردان سیاسی نظام، علیرغم تمام اختلاف ها در آن حضور می یافتند. سال پیش نیزهاشمی رفسنجانی با اینکه شب قبلش در مناظره موسوی واحمدی نژاد مورد حمله رییس دولت قرار گرفته بود، باز در مراسم شرکت کرد و نزدیک احمدی نژاد نشست. ولی امسال اوضاع فرق می کند.

 

مدیریت از نوع سپاه

دیروز شبکه العربیه گزارش داد که “سپاه پاسداران با اعمال نفوذ و تهدید موفق شده است برگزاری مراسم سالگرد درگذشت آیت الله خمینی را به کنترل بیت رهبری در آورد و در اولین اقدام برخی میهمانان عالی رتبه را از حضور در این مراسم منع کند. “

براساس گزارش العربیه، “منابع مطلع” اعلام کردند “بیت رهبری در اولین اقدام، به حذف مهمانان عالی رتبه و بزرگان انقلاب از این مراسم سالانه مانند آقایان هاشمی رفسنجانی، رئیس مجلس خبرگان رهبری، سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، آیت الله موسوی خوئینی ها و آیت الله موسوی بجنوردی مبادرت کرد. بنا بر اخبار واصله علیرغم دعوت از بسیاری از چهره های سرشناس جناح حاکم و روحانیون قدیمی برای حضور الزامی در مراسم تاکنون هیچ تماسی و هماهنگی ای برای حضور آیت الله هاشمی رفسنجانی رئیس مجلس خبرگان رهبری و رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به عمل نیامده است”.

بر اساس این گزارش امسال، سپاه به بهانه حوادث سال گذشته، مدیریت برگزاری مراسم را بدست گرفته است. سرداران سپاه هم در کنفرانس های مطبوعاتی از برنامه ریزی برای انتقال یک تا دو میلیون ودر برخی موارد تا 5میلیون بسیجی به تهران برای شرکت در مراسم خبر داده اند. این در حالی است که تا سال گذشته دفتر نشر آثار آیت الله خمینی در قالب ستاد سالگرد ارتحال مدیریت برگزاری مراسم را بر عهده داشت وتمام دستگاههای دولتی موظف به همکاری بودند.

از سوی دیگر برخی گزارش ها حاکیست نهادهای امنیتی به هاشمی توصیه کرده اند در مراسم امسال حضور پیدا نکند “چرا که عده ای از وابستگان به گروههای فشار و هواداران دولت، با برنامه ریزی قبلی قصد دارند پای تریبون علیه وی شعار دهند تا صدا سیما هم به پوشش این شعار ها بپردازد”.

در این مراسم، بنا بر یک رسم چند ساله قرار است آیت الله خامنه ای سخنرانی کند و به اقامه نمازجمعه نیز بپردازد. به گفته منابع آگاه توصیه شده همه مسئولان حوزوی و سیاسی در این مراسم حضور پیدا کنند، از این رو ستاد اقامه نماز جمعه و مسئول آن حجت الاسلام تقوی در تلاش است تا از روحانیون سرشناس جناح محافظه کار نظیر مهدوی کنی و امامی کاشانی که در ماه های اخیر سکوتی اعتراض امیز نسبت به حوادث داشته اند از طرف رهبر دعوت به عمل بیاورد.

همه ساله هاشمی رفسنجانی، سیدمحمد خاتمی، میرحسین موسوی، مهدی کروبی، موسوی خوئینی ها و آیت الله موسوی بجنوردی جزو دعوت شدگان ثابت این مراسم بودند اما امسال با توجه به وضعیت پیش آمده از لیست مهمانان حذف شده اند.

 

دور جدید فشارها بر هاشمی

دور جدید فشار وحمله به هاشمی از ابتدای سال جدید شدت گرفت و در آغاز حسین مرعشی از بستگان ونزدیکان هاشمی برای اجرای حکم روانه زندان اوین شد. پس از آن در 27فروردین حکم جلب مهدی هاشمی از سوی دادستان تهران صادر شد ودر اختیار وزارت اطلاعات برای جلب وی قرار گرفت. پس از آن هاشمی در اواخر اردیبهشت در دیدار با جوانان اصلاح طلب وبرخی زندانیان آزاد شده در حوادث اخیر سخنان پر بازتابی ایراد کرد. به گزارش آفتاب وی بخش قابل توجهی از بحث اش را به زندانیان سیاسی اختصاص داد و از فعالان سیاسی خواست به دستگیری‌ها و زندان رفتن از بعد منفی نگاه نکنند چرا که به گفته وی “زندانی شدن افرادی که نیت مصلحانه دارند در مجموع سازنده بوده و ثمراتی هم به دنبال دارد.”

بر اساس این گزارش، هاشمی رفسنجانی برای این گفته خود دلیلی نیز آورد و گفت: “وقتی چهره‌های دلسوزی به خاطر نقد و انتقاد زندانی می‌شوند، جمع زیادی از اطرافیان وی شامل دوستان، آشنایان، همسایگان و نزدیکانش را به فکر فرو می‌برد و آنها را نسبت به وضع موجود آگاه می‌کند که این آگاهی در مجموع سازنده است.”

هاشمی رفسنجانی همچنین در لابه‌لای سخنان ناطقان جویای حال آزاد شدگان شد و از شرایط زندان، مدت بازداشت و اتفاقات پیش آمده پرس‌و‌جو کرد و سپس جوانان را با اشاره به آیات و احادیث به استقامت و مدارا فرا ‌خواند و تاکید ‌کرد که سرانجام هر سختی، پیروزی و آسانی است.

این دیدار وسخنان در واقع پیامی بود به جناح حاکم که هاشمی نه تنها از سخنان خود در نماز جمعه 26 تیرماه کوتاه نیامده، بلکه کمی هم فراتر رفته است. این سخنان بازتاب وسیعی پیدا کرد وحامیان جنبش سبز هم از آن استقبال کردند. در مقابل واکنش ها نیز سامان مجددی یافت. پس از آن بود که خبر گزاری ها از تفتیش وبازرسی دفتر هیات امنای دانشگاه آزاد که در واقع همان دفتر مهدی هاشمی است ودر میدان نیاوران تهران واقع است توسط نیروهای امنیتی خبر دادند. دفتر هیات امنا از این بازرسی به عنوان هجومی وحشیانه وغیر قانونی نام برد اما دادستان تهران مسئولیت این بازرسی را به عهده گرفت و از کشف مقادیری سند در خصوص شرکت های نفتی خبر داد. پس ازبازرسی دفتر مهدی، دفتر فایزه هاشمی  دیگر فرزند رییس مجلس نیز مورد حمله یا بازرسی قرار گرفت.

در اینجا بود که در تاریخ 6خرداد سایت رسمی هاشمی رفسنجانی نامه معروف سال گذشته وی به آیت الله خامنه ای را دوباره منتشر ساخت. انتشاراین نامه در سال گذشته موج اعتراض‌ حامیان دولت را در پی داشت. آنها از هاشمی‌رفسنجانی به دلیل نگارش این نامه به شدت انتقاد کردند ونارامی های انتخابات را با این نامه مرتبط دانستند. انتشار دوباره این نامه اما در سایت اینترنتی آقای رفسنجانی واکنش تند حامیان دولت را در پی داشته است.

 

نامه ننگین؛ اسم رمز

یکی از تند ترین واکنش ها از سوی فاطمه رجبی ابراز شد. رجبی با بیان اینکه انتشار مجدد “نامه ننگین هاشمی به رهبری اسم رمز ادامه فتنه گری ها است”، گفت: “آنچه که آقای هاشمی در خصوص فرزندان خود دروغگویی احمدی نژاد دانسته است، در یک سال گذشته کاملا مشخص شد که مهدی هاشمی فراری به انگلستان بوده و به امر پدر آنجا ماندگار شده است.”

به گزارش برنا فاطمه رجبی در خصوص انتشار مجدد نامه هاشمی رفسنجانی به رهبر در سایت شخصی اش افزود: “تیم آقای هاشمی با اینگونه رفتارها نشان می دهند که می خواهند مستقیم در صحنه باشند و فتنه ها را رهبری کنند و چون نامه را سایت خود آقای هاشمی مجدد منتشر کرده است، نمی توانند تکذیب کنند یا بگویند ربطی به ما ندارد”.

از سوی دیگرآیت الله خزعلی که دی ماه گذشته گفته بود “درآخرین جلسه مجلس خبرگان به آقای هاشمی گفتم: آقای هاشمی طبق قانون عمل کنید. هم خودتان و هم فرزندانتان. هر چه قانون می گوید عمل کنید. قانون هر چه در باره ثروت می گوید عمل کنید. شما فوق قانون نیستید… شما دستور بده بگو هر چه قانون میگوید بعد ببین با فرزندان شما چه می کنند” وهمچنین اینکه “من تعجب می کنم که آقای هاشمی آمده در مشهد گفته موضوع رهبری برخاسته از مردم است. هاشمی که لقب آیت الله ای را هم همین طوری گرفته! جواب روایت ولیعصر را چه می دهد که حضرت فرمود من او را حجت قرار می دهم” وی در عین حال فتنه گران را چهار تن خوانده . به گفته وی “از این 4 نفر 3نفر شاخه هستند و یک نفر ریشه”، که تلویحا اشاره به موسوی وخاتمی وکروبی به عنوان شاخه وهاشمی رفسنجانی به عنوان ریشه است.