ترکیه: ایران آماده توافق است

نویسنده

» مقاله واشنگتن پست در باره مذاکرات هسته ای

جابی واریک و کارن دیانگ

یک دیپلمات بلند پایه ترکیه  گفت ایران آماده مذاکره برای خاتمه دادن به تقابل با قدرت های غربی بر سر برنامه هسته ای این کشور است؛ وی اشاره کرد که این تخاصم طولانی در صورت برقراری اعتماد میان دو طرف به سرعت پایان خواهد گرفت.

احمد داووداوغلو، وزیر خارجه ترکیه همچنین از تحریم های علیه یاران انتقاد کرد و آنها را ناموثر نامید و نیز هشدار داد که هر گونه حمله نظامی به تاسیسات هسته ای ایران، آتش جنگ را در منطقه روشن خواهد کرد بدون اینکه به بلند پروازی هسته ای ایران خاتمه دهد. اسرائیل و آمریکا امکان استفاده از گزینه نظامی برای جلوگیری از پیشرفت هسته ای ایران را منتفی ندانسته اند.

داووداوغلو در گرد هم آیی مرکز مطالعات استراتژی در واشنگتن گفت: “من به شما می گویم، اقدام نظامی یک فاجعه است. این امر نباید یک گزینه محسوب شود.”

داووداوغلو که برای مشورت با دولت اوباما در باره وضعیت سوریه و ایران در واشنگتن به سر می برد،  گفت تمایل جدیدی میان رهبران ایران برای انجام توافقی در  زمینه محدود کردن فعالیت های هسته ای مشاهده می شود. مذاکرات میان ایران و 1+5 - شامل آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، بریتانیا و آلمان از یک سال پیش متوقف شده است.

ترکیه در این میان تلاش کرده است نقش میانجی را ایفا کند و دو سال پیش در انجام توافقی برای مبادله اورانیوم غنی شده ایران با میله های سوختی مورد نیاز راکتور تحقیقات پزشکی ایران شرکت کرد. ایران این توافق را در آغاز قبول ولی سپس رد کرد.

داووداوغلو گفت: “توافق روشن است: ظرف چند روز می تواند عملی شود.” او گفت مساله اصلی “عدم اعتماد متقابل” است زیرا غرب سوءظن دارد که ایران تنها برای خرید وقت برای کارشناسان هسته ای خود به مذاکرات تن می دهد.

او می گوید دو طرف در مسموم کردن فضا مسئول هستند.  تحریم های اقتصادی اعمال شده علیه ایران ظرف دو سال گذشته اقتصاد ایران را با مشکل مواجه کرده است ولی تاثیری بر کند کردن برنامه غنی سازی اورانیوم این کشور نداشته است.

او گفت: “چه اتفاقی افتاد؟ ایران به تولید بیشتر اورانیوم دست زد.”

تعدادی از مقامات ایران، ازجمله محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور این کشور رسما اعلام کرده اند که حاضرند مذاکرات را از سر گیرند. ولی هنوز درخواست رسمی برای مذاکره با ایران فرستاده نشده  است. کاترین اشتون، رئیس سیاست خارجه اتحادیه اروپا، در ماه اکتبر نامه ای را برای  رهبران ایران نوشت و در آن اعلام آمادگی کرد تا با ایران، به شرط اینکه هیچ پیش شرطی برای مذاکره وجود نداشته باشد گفتگو کند. ایران تا کنون به این درخواست پاسخ نداده است.

داووداوغلو در کنفرانس مطبوعاتی جداگانه ای با خبرنگاران در ترکیه از تحریم های بیشتر آمریکا برای جریمه کردن کشورها و شرکت هایی که با بانک مرکزی ایران معامله می کنند، انتقاد کرد. ترکیه در حال مذاکره برای معاف شدن از این تحریم ها که از تابستان شروع می شود، از سوی آمریکاست.

او گفت نیازهای انرژی ترکیه تقریبا کاملا به واردات گاز طبیعی، عمدتا از ایران و روسیه وابسته است. آنکارا مایل به خاتمه دادن به تحریم های علیه ایران است.

او گفت: “اگر همین فردا توافقی در این زمینه انجام شود، ترکیه آسوده خواهد شد.”

منبع: واشنگتن پست - 11 فوریه