ادعای کمک ایران به طالبان!

نویسنده

taleban452.jpg

پیتر اشپیگل

مقامات بلند پایه پنتاگون روز سه شنبه اعلام کردند محموله سلاح هایی را در جنوب افغانستان توقیف کرده اند که از سوی ایران برای جنگجویان طالبان ارسال می شده است. طالبان به طور تاریخی رقیب منطقه ای ایران محسوب می شود.

ژنرال دریایی پیتر پیس، رئیس ستاد مشترک، گفت مواد منفجره و خمپاره های از نوع سی-4 در طی ماه گذشته در نزدیکی قندهار، که مقر نظامی و اداری جنوب افغانستان است، کشف شده است. این منطقه درماه های اخیر هدف حملات طالبان قرار داشته است.

دولت بوش قبلا ایران را مکررا متهم به تامین سلاح های پبچیده و مواد منفجره ضد تانک برای گروه های عراقی کرده بود. اظهارات پیس اولین سخنان از این نوع در مورد افغانستان است. پیس گفت معلوم نیست چه کسی این سلاح ها را فرستاده است، ولی علائم موجود روی آن ها منابع اطلاعاتی ما را مطمئن ساخته که سلاح ها ساخته ایران هستند!

پیس به خبر نگاران گفت: “در افغانستان به وضوح عراق معلوم نیست گروه های وابسته به ایران کدام گروه ها هستند و چه گروه هایی سلاح ها را تحویل می دهند.”

مقامات آمریکایی در عراق سپاه قدس یا شاخه بین المللی سپاه پاسداران را متهم به تامین سلاح برای شبه نظامیان عراق کرده اند، ولی گفته اند که مشخص نیست این سپاه از مقامات بلند پایه تهران دستور می گیرند یا نه.

مقامات آمریکایی می دانستند که ایران در افغانستان فعال است، ولی این فعالیت را مثبت و محدود می پنداشتند به خصوص در ایالات غربی افغانستان مانند هرات که ارتباط تنگاتنگ اقتصادی با ایران داشته است.

دولت شیعه تهران طالبان را به عنوان یک رقیب می نگرد که در سال 1988 تقریبا به جنگ آن رفت، چرا که گروه های سنی حاکم بر افغانستان در آن زمان 9 [11] دیپلمات ایرانی را در مزار شریف در حالیکه در حال فرونشاندن یک شورش بودند کشتند.

مقامات آمریکایی در عراق اخیرا اظهار کرده اند که ایران درمورد گروه هایی که به آن ها کمک تسلیحاتی و مالی می کند چندان سختگیر نبوده و به گروه های سنی و عرب در عراق نیز کمک می کند.

گروه های در تبعید ایرانی تاکید دارند که سپاه قدس چندین سال است در افغانستان فعالیت می کند. شورای مقاومت ملی، یک گروه مخالف دولت ایران در پاریس، اظهار کرد فعالیت ایران در افغانستان تا حد زیادی محدود به تعلیم گروه های شیعه است.

معذالک محمد محدثین، رئیس کمیته امور خارجی این شورا گفت تهران علاقمند بود حتی الامکان از انتخاب حمید کرزای نیز جلوگیری کند. وی گفت: “صدور تروریسم و بنیادگرایی به کشور های مسلمان همسایه همواره یکی از محور های اصلی سیاست خارجی رژیم تهران به حساب می آمده است.”

لوس آنجلس تایمز، 18 آوریل