کنترل دانشگاه ها از دست حکومت خارج شده

سامناک آقایی
سامناک آقایی

» اعتراف نماینده ولی فقیه: 70درصد دانشجویان مخالف ما هستند

گسترش روز افزون اعتراضات دانشجویی دردانشگاههای سراسر کشور، به ویژه پس از 16 آذر، از خارج شدن فضای دانشگاهها از کنترل مسولان دولتی حکایت دارد. این در حالی است که حتی از مدت ها پیش از روز دانشجو، حامیان محمود احمدی نژاد به دلیل اعتراضات دانشجویان امکان سخنرانی در محیط های دانشگاهی را از دست داده و اغلب جلسات سخنرانی یا پرسش و پاسخ آنها به تشنج کشیده شده و نیمه تمام مانده است.

 در واکنش به این وضعیت، روز گذشته نماینده رهبری در دانشگاه ها از لزوم برخورد قاطع تر با دانشجویان به گفته وی معاند و استاتید تضعیف کننده نظام سخن گفت.

براساس گزارش ایلنا، محمد محمدیان در اجلاس شصت و دومین نشست روسای دانشگاه های علوم پزشکی ضمن هشدار نسبت به شرایط فعلی دانشگاه های کشور گفت: بر اساس آمارهای موجود 70 درصد دانشگاهیان به کسی رای داده اند که اکنون در راس مدیریت کشور نیست.
 سخنان نماینده رهبری در دانشگاه در حالی منتشر شده است که اعتراضات دانشجویی علیه دولت احمدی نژاد، به طرز  بی سابقه ای گسترش یافته و در چند دانشگاه بزرگ کشور از جمله در تهران، شیراز، اصفهان و مشهد و همدان کنترل دانشگاه ها عملا از دست مسئولان خارج شده است.

 محافل امنیتی وابسته به وزارت اطلاعات با گسیل بیش از پیش نیروهای بسیج و سپاه به محوطه دانشگاه ها سعی در سرکوب بیشتر و جلوگیری از گسترش اعترضات مسالمت جویانه دانشجویان علیه دولت دارند.

 

افزایش نیروهای بسیجی و سپاه در دانشگاه ها

طی روز های اخیر، دانشگاه های تهران، شیراز، مشهد و همدان شاهد درگیری شدید بین دانشجویان معترض و نیروهای دولتی بوده است.

 دانشجویان معترض در بیشتر اجتماعات سه روز گذشته خود، خواستار استعفای فرهاد رهبر، رئیس دانشگاه تهران و برخی دیگر از مسئولان دانشگاه ها شده اند که به عقیده دانشجویان ورود نیروهای بسیج و سپاه به محوطه دانشگاه ها و حمله به تجمعات مسالمت جویانه دانشجویان با اطلاع و رضایت آنان انجام می گیرد.

نماینده نهاد رهبری در دانشگاه ها، در بخشی دیگر از گفته های دیروز خود با تشریح چگونگی روابط روسای دانشگاه ها با اساتید، صراحتا از لزوم برخود با اساتید “تضعیف کننده نظام” سخن رانده وگفته است: انتظار از روسای دانشگاهها این است که ارتباط را با اساتید بیشتر کنند و شبهات را برای آنها توضیح دهند و در مواردی در مسیر تضعیف نظام عمل می‌کنند باید ارشاد شده و در صورت لزوم نیز مورد برخورد قرار گیرند.

 همزمان با سخنان نماینده نهاد رهبری در دانشگاه، روز گذشته جمعی از اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران در اعتراض به تاخت و تازه نیروهای بسیج و سپاه در دانشگاه تهران بیانیه صادر کردند.

شورای اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران با اشاره به برخوردهای تند و خشن نیروهای دولتی طی روزهای 16 و 17 آذر اعلام کرده اند: “در روزهای 16 و 17 آذرماه جاری، دانشگاه تهران و پردیس دانشکده های فنی بار دیگر شاهد وقایع بسیار ناگواری بود. در هر دو روز جمع کثیری که دانشجو یا کارمند دانشگاه تهران نبودند با عبور از درهای تحت مراقبت انتظامات وارد صحن دانشگاه شدند و مقابل ساختمان اصلی پردیس دانشکده های فنی تجمع کردند.
 پیامد هجوم این عده در دو روز متوالی به داخل ساختمان پردیس فنی، ضربو شتم دانشجویان، ارعاب و اذیت
 کارکنان و اساتید با پرتاب گاز اشک آور و آفریدن فضای آکنده از تشنج و رعب و وحشت بود.”
 این بیانیه در ادامه می افزاید:” این وقایع که در پی بی توجهی به رخدادهای تلخ حمله به دانشگاه و ساختمان دانشکده فنی در 24 خرداد 88 و کوی دانشگاه در همان شب اتفاق می افتد، به تکرار غیرقابل باوری رسیده است و ورود افراد غیرمسئول به محوطه دانشگاه برای چندمین بار به مسامحه گرفته می شود. گویی که قرار اس نابودی نظم و امنیت و انضباط، هتک حرمت دانشگاه، تخریب اموال عمومی و ایجاد محیط رعب و وحشت یک موضوع پیش پا افتاده تلقی شود.”
 اساتید دانشکده فنی دانشگاه تهران در پایان تداوم این وضعیت را به خطر افتادن امنیت دانشجویان، اساتید و کارکنان دانشگاه دانسته و خواستار رسیدگی فوری مسئولین دانشگاه ها و دستگاه های ذی ربط شده اند.

 در موردی دیگر، منابع خبری اصلاح طلب از جلوگیری ماموران امنیتی و اطلاعاتی از  ورود محسن آرمین به شهر شیراز و سخنرانی در مراسم 16 آذر خبر داده اند.

 بر اساس گزارش سایت امروز محسن آرمین که برای یک سخنرانی در دانشگاه شیراز با مجوز رسمی عازم  شیراز شده بود، روز چهارشنبه هنگام ورود به فرودگاه شیراز با ممانعت ماموران امنیتی مواجه شده و اجازه نیافت در جمع دانشجویان شیرازی حضور یابد. ماموران امنیتی و اطلاعاتی حتی مانع ورود وی به داخل شهر شدند و اجازه نداند وی در این مورد با هیچ یک از مسئولان مربوطه تماس بگیرد. همزمان با این، منابع دانشجویی نیز گزارش دادند که صدها تن از دانشجویان دانشگاه شیراز که برای شنیدن سخنرانی آرمین در تالاردانشگاه حضور یافته بودند با حمله وحشیانه نیروهای نیروهای لباس شخصی و بسیجی روبرو شدند.
 حمله نیروهای لباس شخصی و بسیجی به دانشجویان شیراز، سومین حمله خشونت آمیز این نیروها به تجمعات دانشجویان شیراز طی چند روز گذشته بوده که با سکوت مطلق مسئولان دانشگاه و مقامات استانی شیراز
 همراه بود.

 محسن آرمین در واکنش به این اقدامات و نحوه برخورد نیروهای امنیتی با وی در فرودگاه شیراز، طی نامه ای به دانشجویان شیرازی نوشت: “مقامات نظامی و امنیتی که در فرودگاه شیراز مانع حضور بنده در دانشگاه و حتی ورود به شهر شدند، تأکید کردند مسئله را به گونه‌ای تدبیر خواهند کرد که مشکلی پیش نیاید؛ اما شنیدم نه تنها به این تعهد عمل نکردند، بلکه برعکس عده ای اوباش به جان دانشجویانی افتادند که برای شرکت در مراسم سخنرانی آمده بودند. همچنین ادعا کرده‌اند دعوت و آمدن فلانی به شیراز یک صحنه سازی بوده است برای جمع کردن دانشجویان و ایجاد اغتشاش. در امپراتوری دروغ که اساسش بر تغلب و تقلب استوار شده است این دروغ‌ها و خلاف‌گویی‌های رسوا امری عجیب و ناشناخته نیست. وقتی حضور عده‌ای اوباش مسلح به سلاح و باتوم برقی و گاز فلفل در دانشگاه و ضرب و شتم جوانان فرهیخته کشور، تظاهرات پرشور ضدآمریکایی دانشجویی تبلیغ می شود، طرح چنین ادعاهای کذبی دور از انتظار نیست.”

این عضو سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی افزوده است: “آوردن اراذل و اوباش به دانشگاه ها که حتی برخی از مسئولان دانشگاه تهران نیز آشکارا آن را تأیید و ممانعت از آن را خارج از توان خود اعلام کرده‌اند، و نمایش با افتخار این لشکر کشی در رسانه سراسری از چه تفکری جز نخبه ستیزی و کینه توزی نسبت به قشر فرهیخته و دانشگاهی ساخته است؟ و چه هدفی جز تحریک دانشجویان به واکنش و خشونت و تحمیل یک فاجعه دیگر به دانشگاه می توانست داشته باشد؟”