شمخانی و بازداشت برای صیانت از روزنامه‌نگاران

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» ورود شورای عالی امنیت ملی به پرونده

به فاصله یک روز پس از سخنان صادق لاریجانی علیه حسن روحانی، سخن‌گوی دولت پاسخ رئیس قوه‌قضاییه را داد و گفت که روحانی نگرانی‌های خود را بیان کرده و دولت نیز پیگیر این مساله خواهد بود. هم‌زمان دبیر شورای عالی امنیت ملی هم خبر از ورود این نهاد به بحث بازداشت روزنامه‌نگاران داد.

محمدباقر نوبخت، سخن‌گوی دولت در نشست مطبوعاتی خود در نمایشگاه مطبوعات، با اشاره به تاکید اصول‌گرایان و رئیس قوه‌قضاییه بر اصل ۵۷ قانون اساسی - تفکیک قوا - گفت: “اصل ۱۱۳ قانون اساسی نیز جایگاه ویژه‌ای برای رئیس جمهوری قائل شده است که بعد از رهبر معظم انقلاب عالی ترین مقام کشور رئیس جمهور است”. مقامی که دو وظیفه “اجرای قانون اساسی” و “مسئولیت قوه‌مجریه” را به عهده دارد.
به گفته نوبخت سخنان روحانی ناشی از “تشخیص” او بوده و دولت نیز “در جهت پیگیری‌ دغدغه‌ها و نگرانی‌های رئیس جمهوری موضوع را در دستور کار قرار خواهد داد”.
حسن روحانی روز یک‌شنبه در نمایشگاه مطبوعات با اشاره به اینکه “از تیتر برخی رسانه‌ها می‌توان فهمید چه کسی فردا بازداشت می‌شود”، گفته بود که “نمی‌شود که در کشور برخی رسانه‌ها برای همیشه از تعطیلی و توقیف مصون باشند”، “حاشیه امنی” داشته باشند و نه تنها “هرچه می‌خواهند بنویسند که نقش پلیس مخفی را ایفا کنند”.
 سخنان روحانی اما واکنش صادق لاریجانی، رئیس قوه‌قضاییه را به دنبال داشت. به عقیده لاریجانی اگر سخنان روحانی القای این مساله باشد که قوه‌قضائیه فاسد شده، “افترا” است و اگر منظوری غیر از این باشد هم “اهانت” است. او همچنین انتقاد روحانی از برخی رسانه‌ها و اطلاع از بازداشت‌ها با توجه به خبرهای آن‌ها را “خلاف واقع” توصیف کرده: “چرا… این‌طور القا می‌کنیم که روزنامه خاصی طوری بر قوه‌قضاییه سیطره دارد که امروز می‌گوید و فردا فردی دستگیر می‌شود”.
در هفته‌های اخیر سازمان اطلاعات سپاه پاسداران چند تن را به اتهام دست داشتن در پروژه نفوذ بازداشت کرده است. از جمله چهار روزنامه‌نگار (آفرین چیت‌ساز، عیسی سحرخیز، احسان مازندرانی و سامان صفرزایی)، یک تاجر ایرانی ـ- آمریکایی (سیامک نمازی) و نزار زکا، دارای تابعیت دوگانه آمریکایی و لبنانی. اخباری درباره بازداشت یک روزنامه‌نگار و همچنین برخی افراد دیگر نیز وجود دارد که هنوز نام آن‌ها فاش نشده.
پس از بازداشت این افراد، وب‌سایت صدا و سیما این افراد را “تعدادی از اعضای شبکه نفوذی وابسته به دولت‌های آمریکا و انگلستان” توصیف کرده بود.
هم‌زمان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشور نیز خبر از ورود این نهاد به موضوع بازداشت‌ها داد. به گفته شمخانی این شورا به مساله بازداشت‌ها ورود کرده، موضوع “در حال مدیریت شدن” و به شکلی برای “صیانت از سلامت خبرنگاران” است. به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی “شاید برخی از اقدامات ناخواسته توسط برخی افراد صورت گرفته که در گردابی افتادند که این گرداب مفید نیست”.
او در پاسخ به سوالی پیرامون این‌که “آیا این بازداشت‌ها برای صیانت از خبرنگاران بوده که راه نفوذی برای دشمن نباشد” گفت:‌ “قطعا همین‌طور است. کسی قصد انهدام هیچ کسی را ندارد، مطمئن باشید”.
شمخانی با اشاره به این‌که “آزادی خبرنگاران زمان زیادی نخواهد برد”،‌ ادامه داد: “به نظر می‌آید این دوستان مشکل ندارند و بعد از آنکه به آنها گفته شد کارشان غلط بوده به این موضوع اذعان داشتند البته برخی از آنها گفته‌اند که مطلع نبودند”.
دبیر شورای عالی امنیت ملی پیش از این در یک گفت‌وگوی تلویزیونی و در پاسخ به سوالی پیرامون بازداشت‌ها، آن‌ها را “با قصد تسویه حساب سیاسی… و بزرگ‌نمایی” توصیف کرده و گفته بود: “می‌گویند خوش و بش پسرخاله فلانی با عروس فلانی یا نقشه صبحانه فلانی، این‌ها نفوذ نیست، این‌ها در حقیقت دق و دلی شخصی خالی کردن است و درست نیست. من این‌ها را می‌گویم که اشتباه است”.
روز گذشته عبدالرضا رحمانی‌فضلی،‌ وزیر کشور خبر داده بود که به‌ عنوان “رئیس شورای امنیت کشور” از “معاون اول قوه قضائیه [ابراهیم رئیسی] و دادستان تهران [عباس جعفری دولت‌آبادی]” در مورد بازداشت روزنامه‌نگاران سوال کرده و پاسخ شنیده است که “اسناد و مدارکی” در این زمینه وجود دارد که قرار است “پس از بررسی” به او هم نشان داده شود.
هم‌زمان رجانیوز، وب‌سایت نزدیک به جبهه پایداری هم در تحلیلی به انفجار در دفتر حزب جمهوری اسلامی در سال ۶۰ اشاره کرد و نوشت: “سخنان این‌روزهای مسئولین دولتی از جمله آقایان روحانی، علوی و شمخانی در واکنش به دستگیری عوامل شبکه نفوذ در رسانه‌ها را می‌توان بیشتر برخاسته از احساسات و جدی‌نگرفتن مفهوم نفوذ دانست؛ و شاید از جنس برآشفتن و گلایه از اینکه چرا برخی افراد همسو با جناح سیاسیشان و اطرافیانشان به خاطر نقش‌آفرینی در پروژه نفوذ دستگیرشده‌اند”.
روزنامه کیهان نیز در سرمقاله خود به مساله انفجارهای دهه ۶۰ اشاره کرد و نوشت: “رئیس جمهور و وزارتخانه‌های ذی‌ربط فارغ از کش و قوس با منتقدان و مطبوعات، مسئولیت دارند در برابر واقعیت تلخ رخنه و نفوذ به میدان بیایند نه اینکه خدای ناکرده به لوث کردن نفوذطلبی دشمن و لاپوشانی آن کمک برسانند. به فرض هم اگر ابعادی از ماجرا را مبهم تلقی می‌کنند، از رهبر معظم انقلاب استفسار کنند. اگر نه بیم آن می‌رود که قصه گاو بنی‌اسرائیل و طفره از وظیفه تداعی شود”.
اخبار پیاپی این روزها نشان از آن دارد که نفوذ و حواشی آن، میدان جدید برخورد میان دولت و اصول‌گرایان منتقد آن است.