مک دونالد به جای مش دونالد

نویسنده
نازنین کامدار

» سرمایه آزاد شده ایران صرف چه خواهد شد؟

همزمان با سخنان حسن روحانی مبنی بر اینکه “برای جهان بعد از توافق آماده می شویم” رسانه های خبری از آغاز مسابقه کمپانی های تجاری خارجی برای ورود به ایران خبر می دهند. در این میان نام شرکت های خودروساز اروپایی از جمله فولکس و بنز در کنار مک دونالد با بیشترین توجه افکار عمومی مواجه شده است.

به نظر می رسد در بین کشورهای علاقه مند به سرمایه گذاری در ایران، آلمان در اولویت قرار گرفته، به طوری که به نوشته رسانه های داخلی و خارجی، “زیگمار گابریل” وزیر اقتصاد آلمان و معاون صدراعظم این کشور به همراه ۶۵ نفر از صاحبان صنایع آلمان عازم تهران است .

او قرار است در سفر به ایران مقدمات سرمایه گذاری این شرکت ها که نام دایملر، مرسدس بنز، فولکس واگن، زیمنس و همچنین فدراسیون صنعت و تجارت آلمان در بین آنها دیده می شود را آماده کند.

سایت بهار نیوز در اینباره نوشته است: “این هیات در سفر سه روزه‌اش دربارهٔ بازگشت شرکت‌های آلمانی به بازار ایران گفت‌وگو خواهد کرد. وزیر اقتصاد آلمان قرار است با رئیس جمهور و وزیران نفت، صنعت و تجارت، اقتصاد و خارجه و همچنین رئیس بانک مرکزی ایران دیدار کند.شماری از مدیران شرکت‌های دایملر، مرسدس بنز، فولکس واگن، زیمنس و همچنین فدراسیون صنعت و تجارت آلمان از جمله اعضای این هیات هستند.”

 حسین اسماعیلی، مدیرکل اروپا، آمریکا و همسایگان دریای خزر وزارت نفت نیز هفته گذشته سفر هیات آلمانی به تهران را تایید کرده و گفته بود: “این نخستین سفر یک هیات بلند پایه اروپایی بعد از توافق ایران و ۱+۵ به تهران است. در این سفر، ۱۰ شرکت از بزرگترین شرکتهای آلمانی به همراه تعداد زیادی از شرکتهای کوچک حضور دارند. توانمندی این شرکتها در زمینه تکنولوژی و تامین تجهیزات بسیار بالاست.”

همزمان با این گزارش، روزنامه فیگارو هم از سفر قریب الوقوع لوران فابیوس، وزیر خارجه فرانسه به تهران خبر داده و نوشته است: “سفر لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه به تهران، برای روزهای ۶ و ۷ ژوئیه پیش بینی شده بود وقتی معلوم شد که مذاکرات تمدید شده است، به تعویق افتاد و اکنون می گویند در آینده نزدیکی انجام خواهد شد.”

این روزنامه افزوده است: “پس از شرکت نفت توتال و نیز پژو و رنو که نقش مهمی در صنعت اتومبیل ایران دارند، چندین اطاق بازرگانی و نیز نمایندگان ایرباس و نمایندگان شرکت راه آهن فرانسه همین اواخر در تهران بودند. این آخری ها حتی اوایل ژوئیه یک قرارداد هفت میلیون یورویی هم با راه آهن ایران امضا کردند.”

تارنمای رادیو فرانسه این گمانه را نیز طرح کرده که ممکن است به دلیل “بازار نان و آب دار ایران”، تحریم های اروپایی زودتر لغو شود چرا که آنها نگران رغبت ایران برای همکاری با آمریکا هستند.این رسانه در ادامه به حضور یک شرکت آمریکایی در تهران در روزهای اخیر اشاره کرده و نوشته: “همین هفته آینده یک اکیپ کارشناسان آمریکایی در تهران خواهند بود تا طرح گسترش یک ترمینال فرودگاه اصلی پایتخت را آغاز کنند، این در حالی است که از ژانویه گذشته یک کمیسیون اقتصادی ایران و آمریکا در واشینگتن برپا شده است تا امنیت مالی ۵۰ میلیارد دلار سرمایه گذاری در ایران را تضمین کند.”

آمدن این شرکت آمریکایی اما، به اندازه زمزمه آمدن مک دونالد خبر ساز نبوده؛به طوری که با وجود آنکه شرکت مک دونالد در وبسایت رسمی اش به طور مشخص خبری درباره راه اندازی شعبه در ایران نداده و تنها یک فرم ثبت درخواست شریک تجاری در سایت آن دیده می شود،سایت فرارو از «درخواست مک دونالد برای پذیرش نمایندگی در تهران» سخن گفته و نوشته: “این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که طی سال های گذشته هیچ کمپانی خارجی برای حضور در بازار ایران داوطلب نمی شد. با این حال امروز سایت رسمی کمپانی مک دونالد برای پذیرش نمایندگی در ایران اعلام آمادگی کرده است. همزمان با انتشار این خبر، هیات های آلمانی و فرانسوی نیز بزودی برای انجام مذاکراتی راهی تهران می شوند.”

در همین حال سایت مجله تایم هم به این استقبال واکنش نشان داده و ضمن طرح این پرسش که “آیا این فرم درخواست به منزله بازگشایی مک دونالد در ایران است؟”، نوشته: “به طور رسمی هیچی، اما تاریخ فست فود می تواند خود را تکرار کند.”

این سایت همچنین به شادمانی کاربران فیسبوک و توئیتر اشاره و مواردی از طنز این کاربران را نیز برجسته کرده است.

تایم نوشته: “گفته های رسمی تاکید می کنند که این رستوران زنجیره ای هیچ برنامه ملموس و مشخصی برای گشایش شعبه در ایران ندارد که این امر با توجه به مهلت داده شده برای برداشتن تحریم های ایران منطقی به نظر می رسد.”

این مجله، علاقه ایرانیان به فست فود امریکایی را علاوه بر ابراز خشنودی و طنز در توئیتر و فیسبوک، در جعل نام مک دونالد در یک رستوران زنجیره ای به نام “مش دونالد” نیز نشان داده است.

علاقه متقابل غرب و دولت برای حضور سرمایه و برندهای خارجی در ایران با

 نارضایتی برخی از کارشناسان اقتصادی و استادان دانشگاه مواجه شده و آنها از دولت خواسته اند دارایی های آزاد شده را صرف تولید ایرانی کند.