بچه های احمدی نژاد با هما آمدند

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» در گفتگو با یکی از گردانندگان مطرح شد:

روزنامه “هما”، روزنامه اینترنتی حامیان محمود احمدی‌نژاد، امروز کار خود را آغاز خواهد کرد، یک روز پس از پنجاه و هفتمین سالگرد تولد رییس دولت‌های نهم و دهم.

یکی از نزدیکان محمود احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال “روز” درباره این‌که آیا رییس‌جمهور سابق از انتشار این روزنامه مطلع است یا خیر، گفت: “روال کار ما در هما این‌طور نیست که فعالیت‌های‌مان را دائما با آقای احمد‌ی‌نژاد چک کنیم، اما اگر از طرف ایشان نقطه‌نظر خاصی یا نهی خاصی مطرح شود، حتما اعمال می‌کنیم. البته موضوع انتشار این روزنامه حدود ۱۰ روز است که در فضای رسانه منتشر شده و ایشان هم از این موضوع مطلع‌اند”.

براساس اطلاعاتی که به روز رسیده، علاوه بر حامد درودیان - مدیرمسوول - عبدالرضا داوری - رییس شورای سیاست‌گذاری - و محمد محمدی، سردبیر این روزنامه است. علی ابوطالبی، الهام سلمانی و بهرام مفاخری نیز دیگر اعضای شورای سیاست‌گذاری این روزنامه هستند.

پیش از این درودیان، مدیرمسوول هما، به روزنامه آرمان گفته بود که روزنامه هما، هویتی متفاوت از نشریات دیگر نظیر وطن‌امروز دارد: “ما سخن‌گوی احمدی‌نژاد نیستیم اما این روزنامه، روزنامه جریان احمدی‌نژاد است. روزنامه‌ای که دوست ندارد وارد مسایل سیاسی به شکلی که در مطبوعات دیگر است، شود و سعی دارد رویکرد فرهنگی را دنبال کند. مسائل فرهنگی و اجتماعی برای ما اولویت بالاتری دارد”.

منبع “روز” درباره خط‌مشی هما چنین می‌گوید: “مدل کار ما در هما مدل حرکت از پایین است. پادگانی کار نمی‌کنیم، چون بچه‌های احمدی‌نژادی با انگیزه‌های غیرمادی می‌آیند و فقط با شیوه اقناعی”.

برخی هما را آغاز رسمی برنامه‌های محمود احمدی‌نژاد و نزدیکان‌اش برای حضور مجدد در عرصه سیاست می‌دانند: “واقعا آقای احمدی‌نژاد برنامه‌ای برای عرصه سیاست حداقل فعلا ندارند. گروه هدف ما هم فعلا هواداران ایشان در شبکه‌های اجتماعی است”.

هما در حالی آغاز به کار می‌کند که در سال‌های گذشته چندین سایت حامی محمود احمدی‌نژاد فیلتر یا تعطیل شده‌اند. هم‌چنان که برخی وبلاگ‌نویسان نزدیک به او نیز دچار مشکلات قضایی شده‌اند.

 عضو روزنامه هما در این‌باره گفت: “می‌توان مدیریت‌شان کرد. ببینید هما بیش از آنکه یک رسانه باشد، یک جنبش اجتماعی است. بنابراین با فیلتر یا برخوردهای خاص از پا نمی‌افتد. شما اگر یک بار جاذبه آقای احمدی‌نژاد در بین هواداران‌شان را ببینید، قطعا متعجب می‌شوید. رابطه بچه‌های ما با آقای احمدی‌نژاد رابطه مریدی و مرادی است”.

اما آیا “مدیریت” این قضیه امکان‌پذیر است؟ آن هم زمانی که به نظر می‌رسد محمود احمدی‌نژاد در میان روسای سه قوه کمترین حمایت را دارد؟

“آقای احمدی نژاد بنای تقابل با نظام را ندارد. ایشان اکنون از فضای قدرت رسمی وارد فضای مدنی شده و قصد حرکت اجتماعی دارند. هنوز فضا برای احمدی‌نژادی‌ها آن‌قدر تنگ نشده که حتی در سطح جامعه مدنی هم نتوانند نفس بکشند”.

این سخنان آیا به معنای این است که ممکن است هما به شکل‌های دیگر هم در جامعه نمود داشته باشد؟ برای مثال حزب هما؟

“ما در تلاش هستیم تا از طریق ساز و کارهای قانونی فعالیت هما را در سطح رسمی گسترش دهیم البته نه حزب؛ اما احتمال راه اندازی یک سازمان غیر دولتی بنیاد وجود دارد”.

رابطه هما با رحیم‌مشایی اما احتمالا از مسایلی است که می‌تواند جنجالی شود:

 ”نگاه فرهنگی و فکری آقای مشایی و زاویه دید عمیق ایشان در تحلیل پدیده‌ها و تحولات داخلی و خارجی معیار و مبنای ما در تحلیل پدیده‌هاست. ما ارتباط ارگانیک و سازمانی با آقای مشایی نداریم، اما از طریق ملاقات‌هایی که با ایشان داریم در جریان دیدگاه‌های ایشان هستیم”.

او اضافه می‌کند: “اصول‌گرایان که مهم نیستند، آن‌ها بدون آقای احمدی‌نژاد حذف می‌شوند. اصول‌گرایان ۲۰ سال بعد به حقانیت اندیشه‌ها و نقطه نظرات آقای مشایی پی می‌برند. البته آقای مشایی نسبت به یک سال قبل ملاقات‌های‌شان را محدود کرده‌اند. آقای مشایی خودشان برنامه هایشان را محدود کرده‌اند. ایشان بازنشسته صدا و سیما هستند و فعلا بیشتر اوقات‌شان را صرف مطالعه کتاب می‌کنند. البته ارتباط آقای مشایی و آقای احمدی‌نژاد به همان قوت سابق است و هیچ تغییر کیفی اتفاق نیفتاده، ولی خود آقای مشایی پس از ردصلاحیت در انتخابات رغبتی به کار سیاسی ندارند. مشایی در اوج فشارهای سال ۹۰ تا ۹۲ که بسیاری از اطرافیان دکتر احمدی‌نژاد حتی افرادی نظیر دکتر الهام پا پس کشیدند، با تمام توان پای دکتر ایستاد”.