گناه فیروز آبادی گردن رسانه های جمعی افتاد

نویسنده
آرش معتمد

» اظهارات سردار علیه آذربایجان تکذیب شد

پنج روز پس از اظهارات تند بالاترین مقام نظامی جمهوری اسلامی، علیه الهام علی اف و احضار سفیر جمهوری اسلامی توسط دولت آذربایجان، سفارت جمهوری اسلامی در باکو اظهارات وی را تکذیب کرد.  اندکی پیش از این تکذیبیه علی لاریجانی نیز از مواضع فیروزآبادی انتقاد کرده بود؛ فرماندهی که پیش از این نیز با اظهاراتش علیه کشورهای همسایه برای دولت دردسر های دیپلماتیک ایجاد کرده است.

سفارت جمهوری اسلامی در باکو دیروز با انتشار بیانیه ای به کلی منکر اظهارات هفته گذشته رئیس ستاد نیروهای مسلح کشور علیه رئیس جمهور آذربایجان شد. واحد مطبوعاتی سفارت جمهوری اسلامی در باکو در این بیانیه با تاکید بر اینکه سردار فیروزآبادی “چنین اظهاراتی” پیرامون آذربایجان نداشته، گناه را به گردن “رسانه ها” انداخته و نوشته: “انتشار این خبر به خاطر سو تفاهم رسانه های جمعی به وجود آمده است.”

با این حال دفتر رئیس ستاد نیروهای مسلح کشور اظهارات سردار فیروزآبادی را تکذیب نکرده است.

سردار حسن فیروزآبادی هفته قبل  با حمله لفظی به الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان، به وی هشدار داده بود که “عاقبت سیاهی” در انتظارش است. 

این اظهارات با واکنش وزارت امور خارجه اذربایجان روبرو شد. دستگاه دیپلماسی این کشور بلافاصله باقر بهرامی را احضار کرد تا اعتراض جمهوری آذربایجان نسبت به سخنان علیه الهام علی اف را به سفیرجمهوری اسلامی ابلاغ کند. وزارت خارجه آذربایجان از مواضع سردار فیروزآبادی به عنوان “افتراهای غیر مسئولانه مقام‌های ایرانی” یاد کرده که  “برخلاف تعهدات دو کشور” است.

سردار فیروزآبادی در حملات خود به دولت آذربایجان از جاری بودن خون ایرانی در رگ های مردم آن کشور سخن گفته بود.

 

لاریجانی : روابط را تخریب نکنید

اظهارات رئیس ستاد نیروهای مسلح نه تنها با واکنش منفی دولت آذربایجان، بلکه با واکنش رئیس مجلس جمهوری اسلامی نیز همراه شد.  دو روز پس از اظهارات فیروزآبادی، علی لاریجانی در شهر قم  از مقامات جمهوری اسلامی خواست تا در  “بیان مطالب سیاسی” درباره همسایگان ایران دقت کنند. وی بدون اسم بردن از رئیس ستاد نیروهای مسلح به طور تلویحی اظهارات اخیر وی را “مخرب” توصیفکرد و متذکر شد: “برخی از مسئولان نباید بی‌جهت با به‌کارگیری برخی از کلمات و الفاظ روابط بین ایران و همسایگان یا سایر کشورهای اسلامی را تخریب کنند.”

لاریجانی ماه گذشته در سفری سه روزه به آذربایجان کوشیده بود تا از روابط روابط جمهوری اسلامی و جمهوری آذربایجان در سال های اخیر متشنج بوده؛ “تنش زدایی” کند. سفری که به دعوت رسمی آذربایجان و برای حل و فصل  منازعات بین دو کشور انجام می شد.

 

دردسرهای دیپلماتیک فیروزآبادی

 این نخستین بار نیست که اظهارات رئیس ستاد نیروهای مسلح سبب ساز دردسر های دیپلماتیک برای جمهوری اسلامی می شود. اوایل فروردین سال جاری خبرگزاری‌های جمهوری اسلامی گزارش داده  بودند که در “روز ملی خلیج‌فارس” حسن فیروز‌آبادی با تأکید بر اینکه “خلیج فارس همواره دریای پارسی بوده” است، “نام و مالکیت و تعلق خلیج فارس به ایرانیان” را “مسلم” دانسته بود.

همزمان با چنین اظهاراتی بود که شورای همکاری خلیج فارس با “تحریک کننده و غیر مسئولانه” خواندن مواضع این مقام نظامی جمهوری اسلامی تصریح کرده بود: “خلیج فارس متعلق به همه کشورهای حاشیه آن است و ایران حق ندارد ادعایی خلاف آن داشته باشد؛ ایران تنها مالک آب‌های منطقه‌ای خود است.”

 آن زمان علی اکبر صالحی وزیر امورخارجه دولت هم که در قطر به سر می برد در یک نشست خبری گفته بود که”فکر‌ نمی‌کند اخبار منتشر شده از اظهارات آقای فیروزآبادی صحیح باشد.”

وی آنچه از قول فیروزآبادی منتشر شده بود را “خبرسازی” خوانده و متذکر شده بود: “مواضع رسمی ما از طریق وزارت امور خارجه اعلام می‌شود و همواره اعلام کرده‌ایم که به حاکمیت ملی و تمامیت ارضی کشورهایی که با آن‌ها ارتباط داریم، احترام می‌گذاریم. فکر نمی‌کنم این خبر صحیح باشد..”

دشنام به فیروزآبادی

اما همزمان سایت راست گرای عصر امروز در گزارشی پیرامون واکنش ها به اظهارات فیروزآبادی،  به حملات داخلی در آذربایجان به رئیس ستاد نیروهای مسلح اشاره کرده و نوشته است: “مقامات دولتی و حزبی اعم از احزاب دولتی و احزاب غربگرای مخالف دولت در جمهوری آذربایجان در واکنشهای غیرمنطقی خود، زبان به اهانت و دشنام گشوده، علاوه بر سرلشگر فیروز آبادی، سخنان و هتاکی های شدیدی را علیه جمهوری اسلامی ایران جاری می کنند.”

سردار فیروزآبادی در اظهاراتی که “تحریک کننده” توصیف  شده خبر از “بیداری مردم” جمهوری آذربایجان داده و به رئیس جمهور آن کشور گفته بود: “امیدواریم جناب آقای الهام علی‌اف به این امور که ارکان استحکام دولت اوست توجه کنند و گرنه عاقبتی سیاه خواهد داشت و بیداری مردم آران قابل سرکوبی نیست.”

سردار فیروزآبادی  در ادامه اظهارات خود، تصمیمات باکو در زمینه حجاب را “اقداماتی خلاف دین” توصیف کرده و از نقش اسرائیل در این ارتباط گفته بود: “بعضی کشورهای همسایه و مسلمان که با هم روابط خوبی هم داریم متاسفانه ملاک‌های دوستی را حفظ نمی‌کنند و دست صهیونیست‌ها را بر کشور خود باز می‌گذارند و امروز بخشنامه می‌دهند که احکام الهی را در میان مردم مسلمان ممنوع کنند.”

گفتنی است سردار فیروزآبادی، خرداد سال 88 نیز در اعتراض به گشایش سفارت اسرائیل در آذربایجان، آن را یک “توطئه و فساد علیه مردم” توصیف و به مقام‌های این کشور‌ هشدار داده بود: “ایران دیگر با آذربایجان کاری نخواهد داشت.”

یک ماه پس از آن، همزمان با سفر شیمون پرز رئیس جمهور اسرائیل به جمهوری آذربایجان، جمهوری اسلامی برای بیان اعتراض خود به این سفر، سفیرش را از باکو فراخواند.

دو دهه گذشته از زمان فروپاشی جماهیر شوروی عوامل مختلفی از جمله اختلاف بر سر تعیین رژیم حقوقی دریای خزر، همکاری های نظامی آذربایجان با ناتو، روابط گرم آذربایجان با اسرائیل و ایالات متحده و در دیگر سو و روابط رو به گسترش جمهوری اسلامی با ارمنستان و از همه مهم تر تنش های قومیتی میان دو کشور در گرم نبودن روابط تهران-ـ باکو نقش داشته است.

 

آذربایجان فرمانبر اسرائیل و آمریکا و روسیه است

اما سایت عصر امروز با دفاع از مواضع  فیروزآبادی، علت رفتار های “خصومت آمیز” باکو علیه تهران را  مرتبط با وابستگی ریشه ای این کشور به “آمریکا و رژیم صهیونیستی و روسیه ” دانسته و مواضع اخیر آذربایجان را “اثبات ارادت و فرمانبری” به “این مراکز قدرت” توصیف کرده است. این سایت نوشته: “بازتاب این حرکت آمریکا در باکو نیز تشدید فشار بر نمایندگی های ادارات ایرانی در باکو بوده است که مشخصا تشدید محدودیتهای فعالیت شعبه بانک ملی ایران در باکو از آن جمله بوده است. موج جدید هتاکی های مقامات و رسانه های باکو علیه جمهوری اسلامی ایران به بهانه هشدار دلسوزانه رییس ستاد مشترک نیروهای مسلح ایران درخصوص تبعات منفی جاری بودن سیاست اسلام ستیزی و صهیونیسم گرایی در باکو نیز در واقع پژواک محقر موج جدید حرکتهای ضدایرانی غرب و صهیونیسم می باشد.”