همکاری یا تحریم؟

نویسنده

» گزارش لوپوئن از فشار اروپا بر ایران

رؤسای دیپلماسی اروپا اظهار داشتند که ایران باید بین همکاری و رویارویی یک راه را برگزیند و بدین ترتیب به دورنمای تحریم ها درصورت عدم همکاری ایران اشاره کردند.

وزرای امور خارجه ۲۷ کشور که طی یک جلسه غیررسمی دو روزه در استکهلم گرد آمده بودند، در عین اتخاذ مواضع محکم روی این پرونده، از سیاست گشایش ایالات متحده به جمهوری اسلامی استقبال کردند. کارل بیلت، وزیر امور خارجه سوئد که میزبان این نشست بود اظهار داشت: “ما یک پیشنهاد بسیار سخاوتمندانه روی میز داریم. مایلیم پیرامون یک سری مسایل، ازجمله توسعه فن آوری های صلح آمیز هسته ای، با ایران همکاری کنیم. اگر آنها یک گام به سوی ما بردارند، ما نیز حاضریم با آنان همکاری کنیم.” وی در ادامه افزود: “اگر مقامات جمهوری اسلامی سیاست برخورد و رویارویی را برگزینند، ما نیز برخورد خواهیم کرد.”

چندین تن از سران اروپایی، از جمله نیکولا سارکوزی نیز اخیراً تهران را در صورت عدم تغییر سیاست هسته ای اش، به اعمال تحریم های بسیار شدید تهدید کردند. دولت اوباما نیز به نوبه خود امیدوار است که قبل از برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل بین تاریخ ۲۳ تا ۲۵ سپتامبر در نیویورک پاسخ متقاعد کننده ای از سوی ایران دریافت کند. به علاوه، الکساندر استوب، وزیر امور خارجه فنلاند، به مطبوعات اظهار داشت: “باراک اوباما مهلتی را برای مذاکرات با ایران تعیین کرده. اگر ایران تصمیم بگیرد دست اوباما را بفشارد، ما نیز امیدواریم که برنامه ایران خود به خود در دراز مدت حل و فصل شود.”

 

انجام تعهدات

محمود احمدی نژاد این هفته اعلام کرد که “پیشنهادات جدیدی” را در مورد پرونده هسته ای دارد و آماده است تا با کشورهای غربی به میز مذاکره بازگردد. او در عین حال اعمال تحریم علیه جمهوری اسلامی را بیهوده دانست. دیوید میلیبند، وزیر امور خارجه بریتانیا، در این رابطه گفت: “ما وارد دور جدیدی از نشست های بین المللی قبل از برگزاری مجمع عمومی شده ایم […] و اکنون به پاسخ ایران نیاز داریم، زیرا پیشنهاد ما روی میز است و این یک پیشنهاد مذاکره است.“ 

او در ادامه افزود: “این پیشنهاد کاملاً شفاف می باشد و براساس تعامل و گفتمان تنظیم شده […]، ولی چندین خط قرمز نیز وجود دارد. لازم است که ایران پایبند به انجام تعهداتش در زمینه پیمان منع گسترش و در برابر آژانس اتمی باشد.”

برنارد کوشنر، وزیر امور خارجه فرانسه نیز به نوبه خود در استکهلم اظهار داشت: “ما برای مذاکره بسیار تلاش کردیم. اکنون سه سال است که درحال مذاکره هستیم، ولی به نتیجه نرسیده ایم. به هرحال به مذاکره ادامه می دهیم […] آیا راه نتیجه بخش دیگری وجود دارد؟”

او همچنین اظهار داشت: “اعمال تحریم ممکن است، ولی من عقیده به آن ندارم. اگر بتوانیم توجه جهانیان را به اعتراضات مردمی در ایران جلب کنیم بهتر است.

منبع: لو پوئن، ۴ سپتامبر