چرا مقایسه ایران با آلمان نازی؟

نویسنده

جاناتان کوک

ایران آلمان نازی است و رئیس جمهورش، محمود احمدی نژاد، هیتلر نو ظهور. ماه هاست که اسرائیل و متحدان آمریکایی شان این گفته را تکرار می کنند تا کسانی را که در آمریکا هنوز مردد هستند به حمله نظامی به ایران ترغیب کنند. دقت در گزارش های خاص نشان می دهد که هواداران صهیونی قلب و ذهن آمریکائیان را تسخیر کرده اند. دیک چینی، معاون رئیس جمهور آمریکا یکی از آن هاست که کاخ سفید را به مرحله ای بازگردانده است که حمله نظامی را دوباره مطرح کند. در ابتدای سال جدید، بنیامین ناتانیاهو، رهبر مخالفان دولت اسرائیل و کسی که برای خود رسالتی قائل است که به جهانیان هشدار بدهد گفته: “اکنون سال 1938 و ایران آلمان است. ایران دارد برای ساخت بمب اتم آماده می شود و احمدی نژاد هم دارد هولوکاستی دیگر برای یهودیان، مهیا می کند”.

چند هفته پیش، ماموران اطلاعات نظامی اسرائیل که از اوایل دهه نود دائما تحرکات ایران را زیر نظر دارند، اظهار داشتند که ایران فقط یک سال تا رسیدن به “نقطه بی بازگشت” و تولید کلاهک اتمی فاصله دارند و ناتانیاهو باز در این مورد هم گفت: “ایران ممکن است اولین قدرت اتمی بی پروا باشد و تحمل این برای یهودیان دشوارست. همانطور که هیتلر هم مشکل یهودیان بود. آینده یهودیان بستگی به آینده اسرائیل دارد”.

اما ناتانیاهو در اظهار نظر مورد نسل کشی ایران، تنها نیست. شیمون پرز، بمب اتمی ایران را به “کوره آدم سوزی پرنده” تشبیه کرده بود. ایهود اولمرت، نخست وزیر، هم سال گذشته به روزنامه آلمانی گفت: “گفته های احمدی نژاد مثل گفته های هیتلر در زمانی است که خواستار نابودی همه یهودیان شده بود”.

درپذیرفتن این جمله که “ایران، آلمان نازی است”، یک اشکال وجود دارد. اگر احمدی نژاد واقعا هیتلر است و آماده است که بمحض دست یافتن به بمب اتمی یهودیان اسرائیل را نسل کشی کند، پس چگونه است که 25 هزار یهودی با وجود اینکه می توانند به اسرائیل و آمریکا بروند، در صلح و آرامش در ایران زندگی می کنند؟

اسرائیل بر چه پایه و اساسی می خواهد گفته هایش را درباره حمله ایدئولوژیکی ایران را توجیه کند؟

در این میان آقای بوش که ماه گذشته از سیاست هایش در عراق دفاع می کرد، اشاره ای به تهدید ایران مبنی بر محو کردن اسرائیل از نقشه جهان کرد و این نکته را بار دیگر به ما یاد آوری کرد.

این داستانی که از دو سال پیش که در جریان ترجمه غلطی از یکی از سخنرانی های احمدی نژاد بارها تغییر یافته است. کارشناسان زبان فارسی معتقدند که منتظوررئیس جمهور ایران اصلا نابود کردن اسرائیل نبوده است و او صرفا نقل قولی از آیت الله خمینی بنیانگذار جمهوری اسلامی کرده است که در حمایت از فلسطین گفته بود رژیم صهیونیستی، از صفحات تاریخ، محو خواهد شد.

او یهودیان و حتی اسرائیلی ها را تهدید نکرده بود. اسرائیل را به عنوان اشغالگر فلسطین با سایر حکومت های نامشروع که زمانشان گذشته است، مثل حکومت شاه سابق، آپارتاید در آفریقای جنوبی و اتحاد جماهیر شوروی، مقایسه کرده بود. با این حال این اشتباه در ترجمه باید زنده می ماند تا اسرائیل و حامیانش برای تبلیغات سیاسی شان از آن استفاده کنند.

در حال حاضر جامعه 25 هزار نفری یهودیان ایران، بزرگترین جامعه یهود در خاورمیانه و خارج از اسرائیل است و ریشه آن به سه هزار سال پیش باز می گردد. یهودیان به عنوان یکی از اقلیت های مذهبی در ایران از تبعیض ها رنج می برند، اما تبعیض ها مسلما شرایطی بهتر از یک ملیون فلسطینی ساکن اسرائیل و خیلی بهتر از فلسطینی هایی است که تحت فشار اسرائیل در وست بانک و غزه زندگی می کنند.

یهودیان ایران، نفوذ کمی در تصمیمات مملکت دارند و اجازه ندارند که در ارتش یا ادارات دولتی شغل مهمی داشته باشند، اما از آزادی های زیادی هم برخوردارند. آنها یک نماینده در مجلس دارند و آزادانه فرایض دینی شان را در کنیسه ها، اجرا می کنند. یهودیان خارج از کشور هم مبالغی به آنها اهدا می کنند و آنها می توانند آزادانه، حتی به اسرائیل سفر کنند. شش قصابی مخصوص یهودیان و حدود 30 کنیسه در تهران وجود دارد. اخیرا دفتر احمدی نژاد، مبلغی به بیمارستان یهودیان در تهران، اهدا کرده است.

به گفته سیامک مره صدق، رهبر یهودیان ایران: “اگر شما یهودیت و صهیونیزم را یکی بدانید، عین این است که اسلام و طالبان را یکی می دانید، اما چنین نیست”. رهبران ایران صهیونیزم را به دلیل تبعیض هایی که علیه مردم فلسطین قائل می شوند، محکوم می کنند، اما بارها گفته اند که هیچ مشکلی با یهودیان و حتی با کشور اسرائیل ندارند. احمدی نژاد، که او را چون قصاب نسل کش تصویر کرده اند، خواستار تغییر رژیم در اسرائیل شده است و معتقد است که باید رفراندومی با حضور همه ساکنان اسرائیل و سرزمین های اشغالی، شامل پناهندگان جنگی در مورد نحوه حکومت، برگزار بشود.

به هر حال هیچ چیز یهودیان ایران را تهدید نمی کند، رسانه های اسرائیل گزارش می دهند که دولت این کشور در پی یافتن راهی برای خارج کردن یهودیان ایران و بردن آنها به اسرائیل است. روزنامه معاریو گزارش داد که این طرح، طرفدار ندارد. در این گزارش آمده است که هزاران یهودی ایران، تمایل به رفتن از ایران ندارند. به گفته روزنامه نیویورکی فوروارد، کمپین برای تشویق ایران به مهاجرت به اسرائیل، در بین اکتبر 2005 تا سپتامبر 2006، فقط 152 نفر از 25 هزار یهودی ساکن ایران را به جذب کرده است که بیشتر آنها گفته اند که به دلایل اقتصادی حاضر به مهاجرت از ایران شدند و نه به دلایل سیاسی.

اسرائیل برای پیش بردن اهدافش و دوری جستن از بی آبرویی که بعد از اعلام هولوکاست دوم با وجود ایرانیانی یهودی که با خوشحالی در ایران زندگی می کنند، نصیبش شد، به هر خانواده یهودی ایرانی که به اسرائیل مهاجرت کند، 60 هزار دلار می دهد و علاوه بر این مبلغ، وام و اقساط ارزان قیمت در اختیارشان قرار می دهد.

این خبر هم با تمسخر جامعه یهودیان ایران مواجه شد. آنها اعلام کردند که هویت ملی فروختنی نیست. “هویت ایرانیان یهودی را به هیچ مبلغی، نمی شود معامله کرد. یهودیان ایران یکی از قدیمی ترین اقوام ایران محسوب می شوند. یهودیان ایران، هویت ایرانی و فرهنگ خود را دوست دارند، پس ترساندن و اعمال ناشیانه سیاسی نمی تواند باعث شود که آنها هویت یهودی ایران را کنار بگذارند”.

اما این پاسخ یهودیان ممکن است منجر به این شود که اسرائیل برای جذب یهودیان ایران دست به کارهای دیگری بزند. این همان راهی است که اسرائیل برای جذب یهودیان عرب از آن استفاده کرد و دیوید بن گوریون واژه جاسوسان بالقوه را درموردشان بکار برد تا تحریک شان کند و در جنگ “بالا بردن جمعیت” که با فلسطین داشت، پیروز شود.

حالا با یهودیان ایران هم چنین بازی می شود. داستان هایی ساخته می شود درباره یهودیان ایران که از طریق اقوامشان در اسرائیل، درباره برنامه های اتمی ایران جاسوسی می کنند. در دام چنین تبلیغاتی افتادن کار آسانی است. ایران از ترس اینکه پایه های حکومتش سست شود، مخالفان و اقلیت ها را سرکوب می کند و بهترین اتهام هم رابطه داشتن با اسرائیل و آمریکا است.

به همین دلیل مقامات ایرانی از گفتن اینکه یهودیان ایران به هر دو کشوروفادارند به شدت پرهیز می کنند و این مسئله را خود انجمن یهودیان هم رعایت می کند و از هر دو سو مراقبند که اسرائیل از این مسئله سوء استفاده نکند. اما با بالا گرفتن بحران و نیاز مبرم اسرائیل به اثبات این نکته که ایران درپی نسل کشی است، این سیاست ممکن است منجر به اشتباهاتی بشود و سرنوشت یهودیان ایران را تغییر بدهد.

به نظر می رسد که مهم تر از خیر و صلاح ایرانیان یهودی بعنوان بخشی از جنگ تبلیغاتی اسرائیل، جا انداختن این مفهوم است که همزیستی مسلمانان و یهودیان، امکان پذیر نیست. برای کسانی که در برخورد تمدن ها را پایه ریزی می کنند، میراث همزیستی 3000 ساله یهودیان در ایران، قابل اعتنا نیست و فقط یکی از محظورات جنگ بوده است.

منبع: [خلاصه شده]میدل ایست آنلاین، 8 اوت