سیزده آبان؛ روز دوستی ایران و آمریکا

نویسنده

» پیشنهاد محسن مخملباف به اوباما

محسن مخملباف با ارسال نامه ای به باراک اوباما،رئیس جمهورآمریکا به وی پیشنهاد کرد که سالرزو اشغال سفارت آمریکا در تهران به عنوان روز دوستی ایران و آمریکا نام گذاری شود.

مخملباف در نامه خود به اوباما که دیروز منتشر شد، نوشته است:“خودمان  و شما را به راه ماندلا دعوت می کنم که وقتی پس از سال ها  شکنجه از زندان آزاد شد گفت : نمی توانم فراموش کنم اما می توانم ببخشم.
فیلمساز برجسته ایرانی که رسانه های جهانی از وی به عنوان نماینده ای از جنبش سبز ایران یاد می کنند در نامه خود نوشته  آنچه را طی 56 سال به سبب کودتای آمریکایی ها بر ما گذشت نتوانسته ایم به راحتی فراموش کنیم.  در این 56 سال لااقل سه نسل از ایرانی ها درگیر عوارض و واکنش های آن حادثه بوده اند و به جای تجربه دمکراسی و آزادی، درگیر مبارزه با کسانی شدند که برنده کودتا به نظر می آمدند.  به تاکید سازنده فیلم تحسین شده نان و گلدان که در آن گذشته و کینه های پیشین خود را به نقد کشید “ایرانیان اکنون پس از تجربه ای دردناک و در عین حال آموزنده به آن جا رسیده اند که بتوانند ببخشند.
“از سویی درک می کنیم که اشغال سفارت امریکا در تهران و گروگانگیری کارمندان آن برای 444 روز که توسط جوانان انقلابی ایران صورت پذیرفت شما آمریکائیان را عمیقا رنجانده است، ما از شما عذر می خواهیم و باور داریم فراموش کردن کینه ها چندان دشوار نیست.”

در ادامه نامه  مخملباف می خوانیم:“ما پیشنهاد می کنیم ایرانی ها و امریکایی ها به جای تصحیح گذشته، روابط امروزمان را به خاطره آینده تصحیح کنیم. ما به شما پیشنهاد می کنیم روز چهارم نوامبر [سیزده ابان] آبان را به عنوان روز دوستی ملت  های ایران و آمریکااعلام کنید. دست های مردم ایران و آمریکا در این زمان برای فشردن همدیگر، بیش از هر زمان دیگری دراز است. این دوستی  برای خلع سلاح جهان، برای رهاندن جهان از یک مسابقه تسلیحاتی مرگبار دیگر در منطقه ملتهب خاورمیانه، برای مبارزه با تروریزم، برای مبارزه با تجارت مواد مخدر و سرانجام برای رهنمون شدن مردم جهان به سوی زندگی بهتر و آزادتر فایده ها دارد. بیش از هر زمان به یاری یکدیگر نیازمندیم.”