خبری که نفس ها را حبس کرد

نویسنده

santrifiojb.jpg

دوهفته مانده به پایان مهلت پنجاه روزه قطعنامه 1737 شورای امنیت برای ایران، و در حالی که در سه شبکه تلویزیونی معتبر آمریکائی پخش تیزرهایی آغاز شده که پیام آنها افزایش احتمال حمله به ایران است و این موضوع وحشت ایرانیان ساکن آمریکا را در پی داشته، ناگهان خبر راه اندازی سه هزار سانتریفوژ در ایران منتشر شد که برای چند ساعت نفس را سینه صلح طلبان حبس کرد.

خبری که سرانجام تکذیب رسمی آن از تهران رسید و دلیل دیگری به دست کسانی داد که از آشفتگی در تصمیم گیری ها در نظام حاکمیتی تهران خبر می دهند که در هفته گذشته شدت گرفته است. حسین سیمرغ مسوول روابط عمومی سازمان انرژی اتمی ایران که مامور تکذیب خبری شده بود که علاء الدین بروجردی آن را اعلام داشته بود، غروب با عجله با نمایندگان سازمان های خبری حاضر در تهران تماس گرفت و اعلام داشت هیچ گونه دستگاه جدید سانتریفیوژ در تاسیسات نطنز نصب نشده است.

خبر به راه افتادن سانتریفوژها در مجتمع هسته ای نطنز، بلافاصله در جهان نقل گردید. انتشار این خبر از آن جا ابعاد وسیع یافت که پیش از اعلام تحریم شورای امنیت محافل نزدیک به دولت خبر داده بودند که در ایام سالگرد انقلاب رییس جمهور خبر خوش هسته ای را به اطلاع مردم می رساند و گفته شده بود که این خبری نیست جز عملیات نصب سه هزار سانتریفوژ.

در همین احوال آن چه به نگرانی دو میلیون ایرانی ساکن آمریکا افزود و در ساعاتی از بعداز ظهر دیروز بسیاری از خطوط ارتباطی ایران و ایالات متحده را در اشغال خود قرار داد، مربوط به پخش چند تیزر تبلیغاتی مشخص با شعار جنگ علیه ایران از سه شبکه های معتبر تلویزیونی آمریکا بود. تشکلی با نام “آزادی ایران”! در شورای سیاست خارجی آمریکا که در سال 2006 با هدف کمک به سیاستمداران آمریکایی برای توسعه و اجرای استراتژی‌های آمریکا در قبال ایران تاسیس شده، از سه‌شنبه گذشته پخش تبلیغاتی را به صورت آگهی‌های تبلیغاتی 30 ثانیه‌ای از شبکه‌های تلویزیونی سی ان ان و ان بی سی و فاکس‌نیوز علیه فعالیت‌های هسته‌ای ایران آغاز کرده است.

اولین خبرها

اولین بار زنگ را علاء الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی مجلس به صدا درآورد وقتی که اعلام کرد که عملیات نصب 3000 سانتریفوژ درحال انجام است و در چند روز آینده به پایان خواهد رسید. در همین باره معاون سابق وزارت خارجه [در دولت هاشمی رفسنجانی] از تلاش آمریکا برای تصویب قطعنامه دومی هم در روزهای آینده خبرداده و تاکید کرده بود که چین وروسیه به چنین تصمیمی تن نخواهندداد.

نیکلاس برنزمعاون وزارت امورخارجه امریکا زمانی که هنوز خبر رسیده از تهران تکذیب نشده بود گفت اگر ایران چنین حرکتی را انجام بدهد دچار اشتباه محاسبه بزرگی شده است. به گفته وی ایران با این اقدام به مواجهه با جامعه بین المللی رفته است. اگر آنها فکر می کنند آنها می توانند با نصب 3000 سانتریفوژ از قعطنامه دیگر شورای امنیت و از زیر بار فشار های بین المللی شانه خالی کنند، خیلی جدی دچاراشتباه شده اند.

خبری که در آن آغاز نصب سانتریفوژها اعلام شد اجزای دیگری هم داشت، بروجردی از تلاش های چین وفرانسه برای شکستن بن بست مذاکرات هسته ای خبرداده وگفته بود “ این تلاش‌ها همچنان ادامه دارد و ایران به آنها اهمیت می‌دهد.” او اجماع بین المللی علیه ایران را “شوخی” دانسته و مضمون سرمقاله روز گذشته روزنامه کیهان را بازگو کرده بود که “ یک بعد تهدیدات جنگ روانی است و مجموعه‌ی مدیریت این بحران در جدی شدن یا نشدن آن، نقش دارد؛ این در حالی است که آمریکاییها در دوران جنگ عراق ما را آزموده‌اند و در تجربه جنگ 33 روزه لبنان هم، مشاهدات خوبی داشتند؛ تحلیل ما این است که دست به چنین حماقتی نزنند. آمریکاییها در منطقه بدون تردید آسیب‌پذیرند و ضررهای این آسیب جبران‌ناپذیر است”

همزمان با اظهارات بروجردی وواکنش مقامات امریکایی، دولت کره شمالی و دبیر سفارت ایران در لندن نوشته های روزنامه انگلیسی تلگراف را درباره همکاری پیونگ یانگ و تهران برای آزمایش سلاح هسته تکذیب کردند. این اولین باری است که چنین خبری درخصوص همکاری های هسته ای ایران وکره شمالی منتشر می شود. منبع روزنامه تلگراف یکی ازمقامات دفاعی اروپایی است.

صداهای دیگر

گرچه محافل رسانه های غرب، طی ساعت تنها خبری که در باره ایران منتشر کردند گفته های علاء الدین بروجردی در مورد راه اندازی سانتریفوژها بود، اما در چند روز گذشته از تهران صداهای مختلفی با مضمون های مختلف برخاسته و بعضی کاملا بر خلاف نظر تندروهای تهران و واشنگتن و تل آویو بوده و انعکاس چندانی هم پیدا نکرده است. یکی از این صداها، متعلق به رییس مجمع تشخیص مصلحت نظام بوده که در دیدار با جمعی از نمایندگان مجالس ششم و هفتم، نسبت به سیاست های هسته ای دولت احمدی نژاد ابراز نگرانی شدید کرده است. صدای دیگر، صدای خاتمی رییس جمهور سابق بوده که در حاشیه کنفرانس اقتصادی داووس در سویس با سناتور جان کری نامزد دموکرات ها در انتخابات گذشته سخن گفت و در دو مصاحبه جداگانه صدای نخبگان ایران شد و از آمریکا خواست خویشتنداری نشان دهد. اصلاج طلبان ساکن تهران هم در عین احتیاط با سردادن صداهای مختلف نشان داده اند که نگرانند و وضعیت فعلی را مشکل و خطرناک می دانند. این گروه که به شدت از جانب تندروهای داخلی زیر فشار قرار دارند و متهم به نادیده گرفتن منافع کشور می شوند، در عین حال صدایشان در جهان هم انعکاس چندانی ندارد.

حسین مرعشی سخنگوی حزب کارگزاران در مقاله ای ضمن تائید خطا بودن محاسبه آمریکا از جنگ روانی با ایران از رییس جمهور گلایه کرده که وقتی به صراحت اعلام می دارد که هیچ خبری ایران را تهدید نمی کند، تمام واقعیت ها را به مردم نگفته است. دیگر روزنامه های متمایل به اصلاح طلبان کوشیده اند در مطالب خود – با پرهیز از آن که متهم به ترساندن مردم شوند – بازگو کنند که قطعنامه و تحریم اقتصادی کشور ضربات سنگین وارد می کند که دولت دارد آن را پنهان می دارد. پیام دیگر اصلاح طلبان یادآوری این نکته است که تمام خطرهای موجود ناگزیر نبوده و امکان جلوگیری از آن وجود داشته است.

در جناح راست، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز درخصوص تهیید هایی که علیه ایران وجود دارد، کوشیده راه سومی را در پیش گیرد. به گفته وی: “ایران توانایی بازدارندگی و خنثی کردن تهدیدها را دارد و می‌تواند از بسیاری از حوادث جلوگیری کند. اروپایی‌ها هم‌اکنون از ما می‌خواهند که در لبنان به آن‌ها کمک کنیم، آمریکایی‌ها هم خواهان همکاری ما برای امنیت عراق هستند. مهم هوشیاری ماست که بتوانیم از این توانایی‌ها استفاده کنیم. هر نوع بی‌خیالی و نگرانی باعث می‌شود که نتوانیم از توانایی‌های خود استفاده کنیم. دست کم گرفتن دشمن و اهمیت ندادن به آن و از سوی دیگر ایجاد نگرانی، اشتباه و انحراف از اهداف است.”

اظهارنظر رضایی درخصوص اینکه آمریکایی ها می خواهند که ایران برای برقرار امنیت درعراق به این کشور کند درحالی عنوان می شود که روز گذشته مقامات آمریکایی از دستور بوش برای هدف قراردادن ایرانیانی که مظنون به دخالت دردرگیری های عراق هستند، خبرداده اند. مقامات عراقی نیز طی روزهای گذشته ازظن خود دردخالت ایران دربرخی ازاقدامات مشکوک خبرداده اند. آخرین این اظهار نظرها توسط زیباری وزیر امورخارجه عراق انجام شد که گفته است: “قصد دارد محدودیت‌هایی را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند، چرا که برخی ایرانی‌ها با اغتشاش‌گران داخل عراق همکاری دارند.”

متن تیزرهای تبلیغاتی

در متن یکی از تبلیغات سی ثانیه ای که بر روی سایت اینترنتی شورای سیاست خارجی آمریکا هم قرارگرفته با اشاره به اینکه زمان در حال اتمام است و عقربه ساعت “رستاخیز هسته‌ای” در حال نزدیک شدن به ساعت 12 (زمان نابودی دنیا به وسیله جنگ جهانی اتمی) است ادعا شده: “ایران بزرگترین حامی جهانی تروریسم است که از حملاتی که منجر به کشته شدن صدها آمریکایی شده حمایت کرده است. این تیزرهای تبلیغاتی همچنین ادعا می‌کنند که «یک گروه ایرانی که 25 هزار عضو دارد برای انجام عملیات‌های انتحاری در اروپا و آمریکا آماده است!”

به نوشته سایت آفتاب، در ادامه متن این تبلیغ با این ادعا که ایران با نقض قطعنامه‌های شورای امنیت در حال توسعه قابلیت‌های خطرناک هسته‌ای است و حتی تهدید به در اختیار گذاشتن دانش هسته‌ای خود در اختیار سایر کشورها کرده آمده است: “برای صلح بپاخیزید، به کاخ سفید بگوئید که تحریم‌ها علیه ایران را با زور به اجرا درآورد.”

اما این تبلیغات به اینجا ختم نمی‌شود، در متن تبلیغ دیگری آمده است: “محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران هولوکاست را انکار می‌کند و خواستار حذف اسرائیل از نقشه جهان شده است. در قسمت دیگری از متن تبلیغ دوم علیه ایران همچنین ادعا شده است: «ایران هزاران کودک را که تنها به کلیدهای پلاستیکی مجهز بودند برای پاکسازی میادین مین به سوی مرگ فرستاده تا قفل دروازه‌های بهشت را باز کنند!”

ادعاهای این تیزرهای تبلیغاتی و پخش همزمان آن از سه شبکه تلویزیونی از دید کارشناسان رسانه ای نشان از آن دارد که نومحافظه‌کاران کاخ سفید برنامه‌های پنهانی برای خروج آشکارتر و صریح‌تر از قوانین بین‌المللی و افزایش فشار یکجانبه بر جمهوری اسلامی ایران سازماندهی کرده‌اند. برنامه‌هایی که بی‌شک دقت نظر بیشتر تهران، همگرایی آشکارتر، دقت مضاعف در موضع‌گیری‌های سیاسی و استفاده از تمام پتانسیل موجود برای مقابله با تهدیدات ایالات متحده را طلب می‌کند.