میلیاردها تومان برای فرستادن یک پیام به اوباما

نویسنده
نازنین کامدار

» در پی برگزاری "همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور"

برگزاری همایشی با عنوان “همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور” به گردانندگی و برنامه ریزی اسفندیار رحیم مشایی، و با سخنرانی احمدی نژاد، با انتقاد محافل سیاسی محافظه کاران و حتی رسانه های حامی دولت مواجه شد. روزنامه کیهان در سرمقاله  روز دوشنبه خود این همایش را “نشانه سوء استفاده کیسه دوزان از اعتماد رئیس جمهور» دانست و  روزنامه جوان نیز اعلام کرد علی رغم ادعای برگزار کنندگان، “شرکت کنندگان در همایش حتی یک ریال حاضر به سرمایه گذاری در داخل نشده اند”. این همایش دیروز در تهران و با حضور افراد ناشناخته ای که عناوینی چون “مبتکر ایرانی”، “متخصص ایرانی” و… داشتند، برگزار شد و رامین میهمان پرست، سخنگوی وزارت خارجه اعلام کرد از “فهرست مدعوین آن بی خبر است”. مدعوینی که کیهان و رجانیوز برخی از آنها را “معاند، محارب، برانداز، بهایی و…” خوانده اند.برگزاری این همایش که درآن احمدی نژاد از آمادگی خود برای مذاکره با اوباما خبر داد، میلیاردها تومان هزینه در برداشته است.

در این همایش که صدا و سیما در بخش خبری ساعت ۱۴ سخنان محمود احمدی نژاد در آن را ”به دلیل مشکلات فنی” پخش نکرد، او از آمادگی برای “مذاکره مردانه با اوباما در سفر شهریور ماه به سازمان ملل” سخن گفت و تاکید کرد: “در زمانی که آقای بوش بود ما اعلام کردیم که حاضریم با آقای بوش در برابر رسانه‌ها صحبت کنیم؛ گفتند که وی واهمه دارد. من گفتم اشکالی ندارد. ایشان مشاوران خود را نیز با خودش بیاورد. سال گذشته نیز که به نیویورک رفتیم قبل از آن گفتم که آماده گفت‌وگو با آقای اوباما هستیم و اواخر شهریور امسال نیز قرار است برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک برویم و این بار نیز آماده هستیم که با آقای اوباما رو در رو، مردانه و آزاد در برابر رسانه‌ها مسایل جهان را روی میز بگذاریم و ببینیم که راه حل چه کسی بهتر است”.

او همچنین از طرح “صهیونیست های احمق” برای ترورش خبر داده و گفت: “صهیونیست‌های احمق آدم اجیر کرده اند که مرا ترور کنند، این همه از ملت ایران ترور کردید چه شد؟ تک تک ایرانی‌ها یک رستم، سیاوش و یک رزمنده دلاور هستند”.

اما به غیر از احمدی نژاد، رئیس دفترش، اسفندیار رحیم مشایی که در عین حال “جانشین رئیس جمهور در امور ایرانیان خارج از کشور” نیز هست در این همایش که خود بانی برگزاری آن بود، سخنرانی کرد. او همچون سخنرانی های قبلی اش از “فرزندان کوروش کبیر”، “فردوسی بزرگ و شاهنامه” و “تغییراتی آینده جهان به پیشقراولی ایرانیان “سخن گفت. سخنانی که بنا به نوشته خبرگزاری فارس، “با تعجب برخی از مدعوین” مواجه شد.

مشایی در این همایش اسرائیل را “کشور زپرتی” نامیده و گفته است: “آن مملکت زپرتی را برای ایران تهدید تلقی می‌کنند، در صورتی که هیچی نیست. شما در افغانستان و عراق چه می‌کنید، چرا این چنین هزینه کرده‌اید و به باتلاق رفته‌اید حضور شما در منطقه به این دلیل است که این رژیم مرده است”.

سخنان او درباره ایرانیان و اسلام نیز شنیدنی است: “در ایران همیشه خدا تکریم شده است و همیشه خدا بزرگ بوده است، چرا چون ایران از خدا به بزرگی یاد می‌شده است… ایران همیشه پایه‌گذار تمدن بشری بوده است، بشر خود را در خاک و پاک ایران شناخته است. اینکه این چه خاکی است و چه جوهری است که در چه انسان‌هایی در تاریخ پرورانده است خود سئوالی است…آن زمان که کوروش بابل را فتح می‌کرد در منشورش لغو برده‌داری در بابل را اعلام کرد و البته ایرانیان بیش از آن نیز با برده‌داری مخالف بودند… اسناد بسیاری نشان می‌دهد که مردم عرب حتی برای شکوفایی زبان خودشان هم به ایرانیان بدهکارند. اگر ایرانیان نبودند، امروز بی‌تردید اسلام در میان خروارها توهم ناشی از ناسیونالیسم عربی مدفون بود”.

وی افزوده است: “حق ملت ایران برای فناوری هسته‌ای که چیزی نیست، بلکه از حق قافله سالاری و پیش قراولی ملت ایران از همین جا دفاع می‌کنم. امروز جهان‌پذیرفته و قدرت‌های بزرگ نیز به این باور رسیده‌اند که باید لاجرم در سیاست‌ها تغییر داد چرا که ضرورت تغییر قابل خدشه نیست… امروز می‌خواهم این حق را برجسته کنم که آیا می‌شود از حق بزرگ ملت ایران و سهم شایسته ملت ایران در پایه گذاری تغییر جهانی صرف نظر کرد؟ ما مدعی هستیم اگر امروز جهان سخن از تغییر می‌کند سخن از اصلاحات جهانی می‌گوید بیشترین سهم متعلق به ایران است و باید آن را آغاز فصل جدیدی بدانیم که پایه‌گذارش ملت ایران است…ملت ایران پرچمدار تغییر در جهان است…ما مصمم هستیم که اصلاح در دنیا را پیاده کنیم… ما اطمینان داریم فردای روشن‌تر از همیشه در انتظار جهان و ملت بزرگ ایران است ما از فردوسی یاد گرفته‌ایم که سخن خود را در قالب حماسه بگوییم”.

این همایش دومین همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور است که از سال ۸۴ تا کنون برگزار شده است. برگزاری این همایش ها پس از به قدرت رسیدن احمدی نژاد راه افتاده و به نوشته مطبوعات رسمی هزینه های کلانی نیز برای برگزاری آن می شود.

یک روزنامه نگار مقیم تهران در این مورد به روز گفت: “برخی معتقدند این همایش ها بخشی از برنامه رحیم مشایی برای انتخابات دوره بعدی ریاست جمهوری است. برخی دیگر نیز آنها را بی ارتباط به ایده های او درباره مهدویت نمی دانند. مشایی معتقد است که برای ظهور امام دوازدهم شیعیان باید ارتباطات شبکه ای و جهانی داشت تا در هنگام ظهور، در همه جا نیروهایی حضور داشته باشند و انقلاب جهانی موعود را برپا کنند”.

اوادامه داد: “دیدگاه های مشایی همواره نه تنها از سوی اصلاح طلبان که از ناحیه محافظه کاران نیز مورد حمله و انتقاد قرار گرفته و به باور این دو جناح، وی به خرافات در ایران دامن زده است و حرف های خرافی وی تاثیر زیادی بر محمود احمدی نژاد دارد”.

برگزاری همایش ایرانیان خارج از کشور، پیش از این هم با انتقادات گسترده رسانه های محافظه کار مواجه شده بود به طوری که حسین شریعتمداری در سرمقاله روز دوشنبه کیهان نوشت: “از چندماه قبل که زمزمه برپایی این همایش آغاز شد به آسانی قابل پیش بینی بود که تحت پوشش و نام جذاب «همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور» چه آشی قرار است پخته شود و چه کسانی این دیگ را دور از چشم رئیس جمهور محترم و تنها با سوءاستفاده از نام و جایگاه - و متاسفانه اعتماد غیرقابل توجیه- ایشان، روی اجاق گذاشته اند!… این دفعه اما، زبان به کام گرفتیم و قلم به نیام کشیدیم تا مانند همیشه، اولین صدا را به اعتراض بلند نکرده باشیم و منتظر ماندیم که فلان مسئول حقوقی، فلان حافظ منافع ملی، فلان مرکز اطلاعاتی و امنیتی، فلان مسئول سیاست خارجی و… صدایی به اعتراض بلند کند و به عنوان ابتدایی ترین وظیفه قانونی خود از برخی پلشتی های آشکار در برپایی این همایش جلوگیری کند”.

شریعتمداری درباره مدعوین این همایش نیز نوشته است:” هوشنگ امیر احمدی، یکی از اصلی ترین دعوت شدگان به همایش ایرانیان مقیم خارج از کشور است و هم اکنون در اتاق شماره… هتل استقلال تهران در حال رایزنی و تبادل نظر با برخی از دست اندرکاران اصلی همایش است. او یک ضدانقلاب تابلودار است و همکار شناخته شده سازمان “سیا”. این آقا، سرشاخه ایرانیان دعوت شده از آمریکا برای شرکت در همایش است. او معروف به دلال رابطه با آمریکا و عنصر ضدانقلابی که تغییر اسلامیت نظام را با جدیت دنبال می کند”.

او می افزاید: “اگرچه نام و هویت بسیاری از دعوت شدگان به این همایش اعلام نشده است ولی کیهان از طریق افراد مومن و متعهدی که در جمع برگزارکنندگان همایش حضور دارند به نام و مشخصات برخی از آنها که هویتی کم و بیش مشابه هوشنگ امیراحمدی دارند، پی برده است. اکنون سئوال این است که افرادی از این قماش با چه انگیزه ای به همایش دعوت شده اند؟ آنها نظام جمهوری اسلامی ایران را “عقب افتاده”! و “خونخوار”! می دانند، اسلامی بودن نظام را “مشکل آفرین”! می نامند، حذف ولایت فقیه از قانون اساسی را دنبال می کنند و…“.

سایت جوان آنلاین نیز درباره این همایش می نویسد: “برخی شنیده ها حاکی از آن است که علیرغم اینکه برخی از مدعوین قول مساعد برای انتقال سرمایه های خود به ایران داده بودند ولیکن تاکنون ریالی مبنی برسرمایه گذاری این افراد در کشور گزارش نشده و تنها برخی از توانسته اند برخی از اموال توقیف شده خود را بازپس بگیرند”.

این سایت افراطی حامی احمدی نژاد می افزاید: “برخی افراد مساله دار و مخالف با مبانی نظام جمهوری اسلامی  نیز در این همایش حضور دارند.دراین زمینه گفته می شود پروازهایی که حامل مدعوین این همایش بوده اند بگونه ای تنظیم شده که تا آخرین لحظات امکان مشخص شدن هویت برخی از این میهمانان نباشد. گرچه در این زمینه گفته می شود که برخی از این پروازها نیز بصورت اختصاصی به ایران انجام می شود”.

سایت فردا، سایت نزدیک به احمد توکلی نیز از جمع آوری بنرهای تبلیغاتی این همایش خبر داده و نوشته است: “تابلوها و بنرهای تبلیغاتی و اطلاع رسانی دومین همایش بزرگ ایرانیان مقیم خارج از کشور توسط شهرداری از سطح شهر تهران جمع آوری شد”.

خبرنگار خبرگزاری امنیتی فارس نیز که در محل برگزاری همایش حضور داشته در “حاشیه نگاری” از این همایش نوشته است:“مسئولان شورای عالی امور ایرانیان خارج از کشور گفته‌اند 1200 نفر از متخصصان علمی را به این همایش دعوت کرده‌اند اما گویا چیزی حدود 450 تا 500 نفر در این همایش شرکت کرده‌اند. 476 نفر از آمریکا، 210 نفر از انگلستان، 100 نفر از آلمان، 49 نفر از کانادا، 28 نفر از فرانسه و 15 نفر از کشور سوئد به این همایش که حدود 3میلیارد تومان هزینه تبلیغاتی دربر داشته، دعوت شده‌اند”.

این خبرنگار خبرگزاری حامی دولت می افزاید: “‌می‌گویند از بین دعوت شدگان، عده‌ای ‌سوابق سوء کیفری و سیاسی و حتی عضویت در فرق ضاله مثل ‌بهاییت دارند. ‌در بین اپوزیسیون‌های خارج کشور هم این شایعه قوت گرفته بود ‌که دعوت شدگان برای ورود به تهران تضمین قضایی و امنیتی داشته‌اند که البته هیچ یک از مقامات امنیتی و قضایی کشور این خبر را تأئید یا تکذیب نکردند. هوشنگ امیراحمدی معروف به دلال رابطه با آمریکا و عنصر ضدانقلابی یکی از این افراد است که‌ تا روز یکشنبه ‌به همراه همسر و دخترش در هتل استقلال اقامت داشته ‌اما با آشکارشدن این موضوع به هتل‌ دیگری انتقال یافته است.هر کدام از مدعوین می‌توانستند 4 نفر را به هزینه دولت به همراه خود بیاورند. هتل استقلال و هتل آزادی برای اقامت این افراد در نظر گرفته شده است. دعوت‌شدگان به استان‌های اصفهان، فارس، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، بوشهر، اردبیل، گیلان و مازندران ‌و همچنین عسلویه سفر خواهند کرد‌؛‌ آن‌هم با هواپیماهای چارتر رزو شده. محمدرضا شجریان ‌نیز برای اجرای ‌موسیقی سنتی به این همایش دعوت شده بود که البته ‌این دعوت را نپذیرفت”.

 انتقادها از ترکیب مدعوین درحالی از سوی افراطیون و محافظه کاران مطرح شده که رامین مهمانپرست در اینباره به ایرنا گفته است: “از لیست مدعوین همایش بزرگ ایرانیان خارج از کشور بی اطلاعی هستم اما فضای همایش نشانگر دعوت از علاقمندان به کشور و نظام است”.

اما فضای این همایش “علاقمندان به کشور و نظام” نیز به شدت با انتقاد مواجه شده و خبرگزاری فارس و سایت رجا نیوز اجرای موسیقی زنده و “دف زنی دختران بدحجاب” را به شدت محکوم کرده اند و از ترک محل همایش از سوی چند روحانی از جمله حجت الاسلام رازینی به نشانه اعتراض خبرداده اند.