اگر مدرک نشان بدهم با برف سال آینده پائین می آیی

نویسنده
شیرین کریمی

» ادامه دعوای زاکانی و مرتضوی

اظهارات جدید محمدرضا زاکانی، نماینده‌‌ راستگرای مجلس هشتم بر ادامه‌ تنش لفظی 3 ساله‌ وی با سعید مرتضوی معاونت دادستانی کل کشور منجر شد. زاکانی با تاکید بر سخنان قبلی خود باز هم سعید مرتضوی را متهم اول فجایع زندان کهریزک معرفی کرد و گفت او از دستور آیت الله خامنه ای مبنی بر تعطیلی این بازداشتگاه تمرد کرده است.

زاکانی در جدیدترین پاسخ به اظهارات قاضی مرتضوی  گفت: “من هنوز هم ادعا می‌کنم همه‌ی افرادی که در جریان پس از انتخابات به زندان کهریزک رفتند به دستور مرتضوی بوده است و آیت الله شاهرودی در این باره به او اختیار داده بود.”

قاضی مرتضوی در مراسم تشییع جنازه‌ کردان گفته بود: “آقای زاکانی به راحتی هر چه می‌خواهد می‌گوید و هیچ مشکلی هم برایش پیش نمی‌آید.” زاکانی در واکنش به این موضوع خواستار شکایت مرتضوی از خود شد تا مشخص شود چه کسی “حرف بیهوده” می‌زند.

زاکانی با تاکید بر ادعاهای قبلی‌اش گفت: “من اسناد زیادی دارم و مرتضوی یا می‌تواند مانند اظهارات قبلی‌اش بگوید که کهریزک زیر نظر شهرری بوده و خود را تبرئه کند و یا از من شکایت کند، چرا که در مملکت قانون وجود دارد و همه باید پایبند به قانون باشیم.”

زاکانی با اشاره به سابقه‌ اختلاف‌ها با معاون دادستانی گفت: “آقای مرتضوی چند ماه پیش نیز در یکی از جلسات کمیسیون مجلس حاضر شد و گفت از من شکایت می‌کند اما چون می‌دانست که چه مدرکی از او دارم، همان جا جلوی 30 نماینده گفت من از حقم گذشتم.”

دعوای لفظی سه ساله‌ مرتضوی و زاکانی

تنش لفظی این نماینده‌ محافظه‌کار مجلس و دادستان سابق تهران بر سر مسائل دانشگاه آزاد و پرونده فروش سوالات کنکور و موارد دیگر، از سال‌های گذشته تاکنون ادامه دارد.

علیرضا زاکانی نماینده‌ اصولگرای مجلس هفتم و از حامیان دولت احمدی نژاددر سال 85 رئیس هیات تحقیق و تفحص از آموزش عالی کشور بود. وی در طول تحقیقات، پرونده‌ای مفصل علیه جاسبی و دانشگاه آزاد تدارک دید. در آن زمان احمدی‌نژاد تلاش می‌کرد مدیریت دانشگاه آزاد را تحت اختیار دولت دربیاورد، به همین خاطر در مورد اقدامات زاکانی و هیات تحقیق و تفحص نظر مثبتی داشت و امید داشت با اثبات اتهاماتی که زاکانی مطرح می‌کند راه خود را برای رسیدن به دانشگاه آزاد هموارتر کند.

زاکانی علاوه بر مرتضوی در تحقیقات خود عده‌یی دیگر را نیز متهم کرد. او همچنین انگشت اتهام را به سمت افرادی در قوه قضائیه که به تعبیر وی همراه و همنشین جاسبی بودند نیز گرفت. او در این راستا مرتضوی را به همرایی با نمایندگان اقلیت دوم‌ خردادی‌ها متهم کرد که با آبستراکسیون مانع از رسیدگی و قرائت گزارش هیات در مجلس می‌شوند. بر اساس گزارش‌های مرتضوی در روند رسیدگی به پرونده اختلال ایجاد می‌کرد.

ادامه‌ تنش؛ باز هم دانشگاه آزاد

در تابتسان 87 علیرضا زاکانی در پاسخ به اظهارات عبدالله جاسبی رئیس دانشگاه آزاد نامه‌ای به مدیرمسئول روزنامه ایران نوشت ولی در این میان انگشت اتهام را به طرف سعید مرتضوی دادستان تهران وقت تهران هم نشانه رفت. زاکانی با اشاره به طولانی شدن پرونده‌ سوالات کنکور مرتضوی را متهم کرده بود که با “اطاله‌ی دادرسی پیگیری و سرنوشت موضوعات بسیار مهم مطرح در خصوص  متهمان این پرونده را به بایگانی تاریخ سپرده است.”

وی در بخشی از نامه خود نوشته بود: “قاضی مرتضوی، اعلام می‌دارد که برای متهمان پرونده فروش سؤالات کنکور کیفرخواست صادر شده و محاکمه آن‌ها در شعبه‌ای ویژه در آینده نزدیک صورت خواهد گرفت. اما جالب توجه است علی رغم وعده دادستان تهران در محاکمه زود هنگام متهمان در شعبه‌ای ویژه، حکم اولیه و بدوی متهمان این پرونده در تاریخ 6 اسفند 86 یعنی بعد از گذشت بیش از سه سال از وعده دادستان محترم تهران و بیش از چهار سال از زمان تشکیل پرونده، از سوی شعبه ۱۰۵۱ دادگاه عمومی تهران صادر می‌گردد.”

زاکانی به صراحت گفته که دادستان تهران  با “مفقود کردن پرونده‌ها و عدم ثبت آن‌ها در دفاتر دادستانی” موجب “کور کردن سرنخ‌های” پرونده شده است.  او هم‌چنین مرتضوی را متهم کرده که با “بهانه” پرونده‌های این افراد را در اختیار خود گرفته و به شعبه‌ی مورد نظر خود فرستاده و باعث شده که “احکام سبکی” در مورد متهمین صادر شود. زاکانی هم‌چنین شخص مرتضوی را مسئول مفقود شدن پرونده‌ها عنوان کرده بود.

مرتضوی این‌بار در پاسخ به مسائل مطرح شده از جانب زاکانی، نامه‌ی تند و تیزی نوشت و در روزنامه‌ی ایران منتشر کرد. مرتضوی در نامه خود نوشت بعد از بازداشت عباس پالیزدار و باند او  و احضار برخی از اعضای هیات تحقیق و تفحص از قوه‌ی قضاییه “به دلیل ارتکاب تخلفات خارج از مسئولیت نمایندگی” آقای زاکانی “نگرانی فاحشی” پیدا کرده است. او نوشت که زاکانی حتا با خبرنگاران و رسانه‌ها تماس گرفته تا برخوردهای دستگاه قضایی در این موارد را “تحت الشعاع” قرار دهد. مرتضوی در قسمت دیگری از نامه‌‌ خود نوشت: “لازم به ذکر است اینجانب در طول مدت خدمت مقدس قضایی از سوی منافقین و رسانه‌های معاند و ضد انقلاب مرتب مورد حمله تبلیغاتی بوده و هستم، اظهارات آلوده به افترا و کذب آقای علیرضا زاکانی را نیز در همین راستا دانسته و این‌گونه سخن‌پراکنی‌ها برایم هیچ گونه تازگی و اهمیت ندارد و بنا ندارم وقت خود را صرف پاسخگویی به این گونه مطالب موهن و شبنامه‌نویسی‌ها بنمایم.”

بعد از این نامه زاکانی نامه‌ای در پاسخ نوشت و به روزنامه‌ی ایران ارسال کرد، اما سعید مرتضوی که در آن دوران در اوج قدرت بود مانع از انتشار نامه شد. زاکانی برای منتشر کردن نامه از وزارت ارشاد و معاون مطبوعاتی آن کمک خواست، اما مقابله با “قصاب مطبوعات” از توان او خارج بود. زاکانی گفت که این نامه را در سایت‌اش منتشر خواهد کرد، اتفاقی که هرگز نیافتاد.

 

شروع دوباره

بعد از حوادث انتخابات و افشای مساله‌ی زندان کهریزک، افراد بسیاری در مظان اتهام قرار گرفتند که از جمله آنان سعید مرتضوی بود. در برخی از سایت‌های اصول‌گرا هم‌چون جهان‌نیوز در لابه‌لای مطلب اشاراتی به مرتضوی شده است؛حتی شایعاتی مبنی بر بازجویی از وی در طول این مدت به خاطر وقایع زندان کهریزک مطرح شده است.

اما دعوای دوباره‌ی مرتضوی و زاکانی از مطلب منتشر شده در هفته نامه “پنجره” آغاز شد، جایی که مرتضوی صراحتا متهم به عدم اطاعت از دستور آیت الله خامنه ای در تعطیلی بازداشتگاه کهریزک شده بود.

مرتضوی بلافاصله جوابیه‌ای نوشت و منتشر کرد: “برای این‌جانب ایراد هر نوع اتهامی توسط آقای زاکانی دور از انتظار نبود”.

او سپس زاکانی را متهم کرد ‌که “از هر فرصتی برای تسویه‌حساب‌های شخصی” استفاده می‌کند و رفتار او را در “شان یک نماینده مجلس و مدعی اصول‌گرایی” ندانست. مرتضوی مدعی شد که بلافاصله بعد از دستور تعطیلی بازداشتگاه کهریزک، دستور انتقال زندانیان آن را به زندان اوین داده است.

زاکانی به سرعت به این مساله واکنش نشان داد و با اشاره به اینکه “به زودی نتایج هیات رسیدگی کننده به وقایع پس از انتخابات منتشر خواهد شد” گفت: “تخلفان با این‌گونه فرافکنی‌ها نمی‌توانند از روشن شدن، حقایق جلوگیری کنند.”

 او در قسمتی از جوابیه‌اش نوشت: “به درخواست این‌جانب هیاتی از سوی آیت الله شاهرودی رئیس وقت قوه قضائیه با حضور آقایان رئیسی، خلفی، جمشیدی، نکونام و رحیمی که پنج نفر از قضات عالی کشور هستند تشکیل شده و بنده منتظرم با ارائه اسناد و مدارکی که مدت هاست آماده شده و به خاطر شرایط کشور از انتشار آن خودداری کرده‌ام، پس از 9 ماه سکوت در روزهای آینده، این مستندات را به هیات مذکور تقدیم کنم و نتایج آن را به سمع و نظر مسوولان کشور به ویژه حضرت آیت‌الله آملی لاریجانی، ریاست محترم قوه قضائیه برسانم.” مطلبی که هنوز منتشر نشده است.

 

بالاگرفتن تنش

در جریان سخنرانی در دانشگاه امام صادق هم زاکانی  در حین بازگویی ناگفته‌های انتخابات علیه قاضی مرتضوی موضع گرفت. عضو اصولگرای مجلس هشتم  گفت: “بنابر گفته‌های هاشمی شاهرودی انتقال متهمان به این بازداشتگاه تنها با دستور مرتضوی ممکن بود و اظهاراتی که اخیرا وی در این خصوص داشته را باید فرار به جلو دانست.”

علیرضا زاکانی با بیان اینکه اکنون 3 سال و نیم است با مرتضوی  دعوا دارم، گفت: “ایشان دوست و همکار من در هیات منصفه مطبوعات بودند اما در مجلس هفتم مشاهده کردم که به راحتی دروغ می‌گوید و تهمت می‌زند و من از همان زمان می‌دانستم که وی به نظام ضربه خواهد زد هر چند که بسیاری اعتقاد داشتند که کارهای خوبی هم انجام داده است.”

پاسخ مرتضوی به این اظهارات به تندی گذشته بود. او زاکانی را “بیماری” خطاب کرد که “دوست دارد با دیگر افراد درگیر شده و تنش ایجاد کند.” مرتضوی بهترین واکنش نسبت به اظهارات زاکانی را “سکوت” دانست و گفت که مطالب مطرح شده از طرف وی “کاملا کذب و بی‌معنا” است.

“مرتضوی می‌داند که چه مدارکی دست من دارد که اگر من آن را در دادگاه بگویم می‌رود و با برف سال آینده هم پایین نمی‌آید.” این پاسخی بود به آخرین اظهارات مرتضوی از جانب زاکانی که امروز بیان کرد.

 

مرتضوی و زاکانی مناظره می‌کنند؟

به نظر این پایان دعوا ی زاکانی و مرتضوی نیست، همچنان که پایانی برای اتهامات قاضی مرتضوی نیست. وی بارها از طرف شخصیت‌ها و نهادهای دولتی و غیردولتی به دلیل تخلفات و قانون‌شکنی‌های گوناگون مورد حمله قرار گرفته ، اما همواره حمایتی بالاتر از قانون او را خطر رانده است.شاید در همین راستاست که بسیج دانشجویی دانشگاه امام صادق دیروز در نامه‌ای به زاکانی و مرتضوی  از آن‌ها برای حضور همزمان در این دانشگاه به منظور ایجاد فضای عادلانه و تنویر افکارعمومی دعوت کرد. این تشکل خواسته است که این دو “برای تنویر افکار عمومی” همزمان در این دانشگاه حضور داشته باشند. زاکانی و مرتضوی هنوز به این دعوت پاسخی نداده‌اند.