برنامه ویزای سرمایه‌گذاری آمریکا

ای بی سی نیوز
ای بی سی نیوز

» گزارش ای بی سی

ماموران پلیس فدرال لس آنجلس، مشغول تحقیقات از یک شرکت حمل و نقل دریایی وصاحب ایرانی آن هستند که سال هاست در برنامه مخدوش ویزای مهاجرات فعالیت می کند؛ برنامه ای که به شرکت ها اجازه می دهد از سرمایه گذاران خارجی استفاده کنند و سرمایه گذاران به واسطه این سرمایه گذاری ویزای سرمایه گذاری می گیرند و می توانند بعد از دو سال درخواست گرین کارت بکنند.

اسم این شرکت در اسناد محرمانه امنیت ملی آمریکا وجود دارد و نگرانی ها در مورد برخی از ایرانی هایی را که با استفاده از این ویزا قصد ورود به آمریکا دارند، افزایش داده است.

منابعی که در اداره فدرال کار می کنند در این باره به ای بی سی نیوز گفته اند از اینکه موفق نشده اند اعتبار این شرکت را زیر سوال ببرند، بسیار خشمگین هستند؛ اگرچه نام این شرکت در فهرست شرکت هایی که اداره امنیت ملی آمریکا باید مراقب آنها باشند، درج شده است. آنها می گویند نگرانی این است که سپاه پاسداران تلاش کند از طریق این برنامه وارد آمریکا شود.

این برنامه که به آن ویزای ای بی 5 گفته می شود، به ثروتمندان خارجی این امکان را می دهد تا براحتی از برنامه سنتی گرفتن گرین کارت عبور کنند. برای دریافت این ویزا کافی است ۵۰۰هزار یا یک میلیون دلار داشته باشند و در یک شرکت یا یک پروژه معتبر سرمایه گذاری یا برای آمریکایی ها ایجاد شغل کنند. شرکت لس آنجلس لجستیک اینترنشنال برای اولین بار در سال ۲۰۰۹ درخواست کرد تا در برنامه ویزای‌ای بی‌۵ شرکت کند و برای اولین بار در سال ۲۰۱۱ اسامی سرمایه گذاران در پروژه‌هایش را ثبت کرد.

مقامات این شرکت از مصاحبه سر باز زدند اما وکیل این شرکت گفت نه شرکت و نه رئیس آن، علیرضا مهدوی، فعالیت‌های غیرقانونی ندارند.

این شرکت هنوز هم جزو شرکت‌های دارای مجوز برای برنامه ویزای‌ای بی‌۵ است. مدارک نشان می دهد که محققان پرونده در پی یافتن رابطه شرکت لس آنجلس لجستیک و شرکت توتال ترانسپورت هستند زیرا مدیرعامل و صاحب هر دو شرکت یکی است؛ علیرضا مهدوی .

این پرونده هرگز توجه رسانه ها را جلب نکرد اما برای سال ها بعنوان خطری که امنیت ملی را تهدید می کند مورد توجه بوده است.

ماموران فدرال سال ۲۰۱۲ ، با ارسال نامه ای الکترونیکی به مقامات مهاجرتی به آنها توصیه کردند مجوز آمریکن لجستیکس را برای این برنامه مهاجرتی بار دیگر تایید نکنند. ماموران فدرال هشدار داده بودند این تایید احتمالا پیامدهای جدی امنیت ملی به همراه دارد.

با این وجود ، کارکنان اداره “خدمات مهاجرت و تابعیت آمریکا” به آمریکن لجستیکس و مهدوی اجازه دادند همچنان بر یک “مرکز منطقه ای” در برنامه مهاجرت خارجی های ثروتمند به آمریکا که از لحاظ رده بندی روادید به آن ایی بی - فایو گفته می شود نظارت داشته باشد.

در سال ۲۰۱۴، یک منبع حقوقی به ای بی سی گفت که مدیر امنیت حمل و نقل علیه مهدوی اقدام کرده و امکان حمل و نقل دریایی بدون اسکورت را از این شرکت گرفته است.

پیتر جوزف، رئیس گروه تجاری امریکن لجستیک می گوید که در جریان تحقیق و تفحص از شرکت نبوده است.

او می گوید: ما باید بررسی بیشتری بکنیم.

شبکه ای بی سی تلاش کرد تا با الخاندرو مایورکاس مجری برنامه ویزای ای بی ۵ ، در زمانی که شرکت امریکن لجستیک مجوز حضور در برنامه ویزا را گرفت، صحبت کند اما زمانی که خبرنگار ای بی سی برای مصاحبه به او نزدیک شد، او سوار ماشین شد و حاضر به صحبت نشد.

اکنون سال هاست که پرونده شرکت امریکن لجستیک در اداره امنیت ملی دست به دست و بعد از برگزار شدن جلسات متعدد پرونده به کاخ سفید فرستاده شده. به همین دلیل بررسی سابقه امنیتی روسای شرکت در دستورکار قرار گرفته است.

سناتور چاک گرزلی، در مورد این پرونده صحبتی نکرد و گفت که پرونده محرمانه تلقی می شود. او افزود: “در اولین بررسی ما به این نتیجه رسیدیم که موردی برای نگرانی وجود ندارد. در بررسی دوم تصمیم ما عوض شد.”

امسال برنامه ویزای سرمایه گذاری قرار است قبل از اجرا مجوز دوباره کمیسیون قضایی سنا را دریافت کند.

ای بی سی نیوز، ۳ فوریه