جنگ اینترنتی دولت با مخالفان

نویسنده

» تحلیل تایمز آنلاین از سرکوب گسترده اعتراض ها

جان سوین

 

حاکمان دینی ایران هفته گذشته توانستند با ایجاد یک فضای امنیتی در تهران، به سرکوب گستردۀ معترضان دست بزنند. آنها اکنون به جنگ در فضای مجازی روی آورده اند، تا بتوانند نقش قدرتمند مخالفان در هدایت معترضان از طریق اینترنت را به چالش بکشند.

چندی پیش، مراجعه کنندگان به وب سایت اصلی ترین رقیب انتخابات بحث انگیز ریاست جمهوری خرداد ماه گذشته، با پرچم ایران و تصویری از اسلحه کلاشینکف در روی صفحه اصلی روبرو شدند. در کنار این تصویر نوشته شده بود: “از تبدیل شدن به عوامل کسانی که آسوده در آمریکا به سر می برند و از شما سوء استفاده می کنند، دست بردارید.”

یک وب سایت مهم دیگر مخالفان نیز هک شد، سرعت اینترنت کاهش یافت و نسبت به تعطیلی سیستم ایمیل گوگل و راه اندازی یک سرویس ایمیل ملی در کشور تهدیداتی صورت گرفت. به راه افتادن سیستم ایمیل ملی، راه را برای کنترل دولت بر این فضا بیشتر باز می کند.

گروهی که خود را ارتش سایبری ایران می خواند، مسؤولیت هک دو وب سایت اصلی مخالفان را برعهده گرفتند. این همان گروهی است که وب سایت تویتر را در دسامبر گذشته به مدت چند ساعت مسدود کرد، آن هم در دوره ای که تظاهرات ضد دولتی، پایه های رژیم را به لرزه درآورده بودد.

در جامعه ای که سانسور شدید بر آن حاکم است و کانال های تلویزیونی ماهواره ای بسته شده اند، مخالفان برای ارتباط و انتشار تصاویر اعتراضات و نا آرامی ها، به رسانه هائی نظیر وب سایت تویتر، یوتیوب و فیس بوک متوسل شده اند.

این وب سایت ها به صحنه جنگ فضای مجازی تبدیل شده اند. درحالیکه دولت در پی محاصره اطلاعاتی مخالفان است، هکرهای خارج کشور نیز حمله به شبکه های دولتی را در دستور کار خود قرار داده اند. اعتقاد بر این است که 30 میلیون ایرانی به اینترنت دسترسی دارند. چند ماه پیش، تعداد ایرن افراد تنها 20 میلیون نفر بود. افزایش شمار کسانی که به اینترنت دسترسی دارند، نشان از عطش مردم به کسب اطلاعات دارد.

هرچند دولت ارتباط خود با ارتش سایبری را نپذیرفته است، اما نوع وب سایت هائی که هدف حمله ارتش سایبری قرار گرفته اند و لحن مورد استفاده این گروه، نشان از ارتباط آنها با دولت ایران دارد.

مخالفان گمان می کنند این گروه، زیرمجموعه سپاه پاسداران است. سپاه نقش مهمی در سرکوب مخالفان داشته است.

یکی از منابع خبری در تهران گفت: “ما مطمئن نیستیم اما فکر می کنیم این کار سپاه است. سپاه یک واحد جرائم اینترنتی دارد.”

درحالیکه بسیاری از چهره های مخالف در زندان به سر می برند، تمام روزنامه های مستقل بسته شده اند و روزنامه نگاران زیادی دستگیر شده اند، اینترنت نقش خبرنامه را برای مخالفان بازی می کند. ایران 62 روزنامه نگار را در زندانهایش حبس کرده و همین هفته پیش، سه خبرنگار دیگر را نیز بازداشت کرد.

ایران دو نفر را به اتهام فعالیت های ضددولتی به مرگ محکوم کرد و آنها را به دار آویخت. سرکوب ها باعث شده مخالفان در هراس و نگرانی دائمی به سر برند. درحالیکه دولت موفق شد روز پنجشنبه میدان آزادی تهران را از طرفداران خود پر کند، معترضان نتوانستند یک نمایش گسترده خیابانی به راه بیاندازند.   

کارشناسان معتقدند توان دولت در مهار تظاهرات پنجشنبه به این معنی است که هم علی خامنه ای و هم نظام خودکامه دینی در حاشیه امن قرار گرفته اند.

پرفسور اسکات لوکاس از دانشگاه بیرمنگام گفت: “پس از پنجشنبه، رهبر عالی توانست مردم کافی برای سرپا نگهداتشن نظام و رهبری خود بر آنها، دست و پا کند. ما در شرایط فعلی، شاهد تغییر نظام دیکتاتوری دینی نخواهیم بود.” وی افزود ولی موقعیت احمدی نژاد بسیار نا امن تر از گذشته است.

با این حال، ایران همچنان آبستن تظاهرات بیشتر است. هدف بعدی مخالفان، اواسط ماه مارس و جشن های بزرگ ملی در کشور است.

موسوی و کروبی بار دیگر طرفداران خود را به حضور در خیابان ها فرا خواهند خواند. باز هم جنگ فضای مجازی، بخشی از کشمکش خواهد بود. امیرعباس فخرآور یکی از مخالفان خارج کشور در مصاحبه آنلاین با مجله فرانت پیج گفت: “من خوش بین هستم. من تمام عمرم را در ایران زندگی کرده ام و هرگز چنین انگیزه ای را در میان ایرانی ها ندیده بودم.”

“این آخرین شانس آنها برای بدست آوردن آزادی است؛ آنها نمی خواهند این فرصت را از دست بدهند.”

 

منبع: تایمز آنلاین- 14 فوریه 2010