نگاه

نویسنده
پیام رهنما

معرفی هیات انتخاب و داوران جشنواره تئاتر فجر

جشنواره نظامی و امنیتی

 

اشاره:جشنواره تئاتر فجر که در دهه های شصت و هفتاد ویترین هنرهای نمایشی ایران بود و آثار ارزشمند و درخشان گروههای تئاتری در آن به اجرا در می آمد با روی کار آمدن دولت کودتایی محمود احمدی نژاد و انتخاب محمد حسینی به عنوان وزیر ارشاد ،مدت هاست که رنگ و بوی نظامی و امنیتی به خود گرفته است. حضورپررنگ ماموران امنیتی در بخش هنری و بازبینی های مکرر آثار متقاضیان حضور در جشنواره سبب شده است تا عده ی زیادی از کارگردانان مهم تئاتر ایران از شرکت در جشنواره منصرف شده و یا توسط سانسورچیان مرکز هنرهای نمایشی و ارشاد منع به حضور شوند.دراین بخش اسامی و ماهیت هیات انتخاب ،داوران و شورای راهبردی سی و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجررا معرفی می کنیم.

دبیر این جشنواره سعید کشن فلاح نماینده فرهنگی بیت رهبری و مدیرسابق امور نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات ونماینده سپاه دراتاق فکر تلویزیون وتئاترایران است.وی که سال هاست از سانسورچیان مشهور تئاتر در ایران به شمار می رود ،فضای رسانه ای جشنواره سی و یکم را به شکل گسترده ای تحت کنترل خود درآورده و تنها یک بار پیش از برپایی جشنواره در نشست رسانه ای خبرنگاران حاضر شد.

از میان هیات انتخاب آثار شرکت کننده در سی و یکمین جشنواره تئا‌تر فجر تنها نام رحمت امینی، محمدرضا الوند و حسین راضی برای اهالی تئا‌تر آشنا بود. هر سه عضو تئاتری هیات انتخاب از کارمندان مرکز هنرهای نمایشی در دفتر شورای نظارت و ارزشیابی محسوب می‌شوند. رحمت امینی دبیرجشنواره تئا‌تر فجر در دوره گذشته و رییس سابق شورای ممیزی تئا‌تر ایران است. محمد رضا الوند سال هاست که در مقام بازبین و سانسورچی وزارت ارشاد در مرکز هنرهای نمایشی فعالیت می‌کند و هم اکنون رییس شورای نظارت و ارزشیابی و ممیزی تئا‌تر است. حسین راضی نیز از جمله نیروهای معتمد اداره ارشاد است که سال هاست به عنوان کارمند رسمی اداره تئا‌تر و سانسورچی دولت ایران در بخش‌های مختلف فرهنگی و هنری فعالیت می‌کند.

در کنار هر یک از این بازبینان در مرحله انتخاب بخش‌های مختلف، حضور پررنگ ۵ نیروی غیر تئاتری رویت می‌شد که هیچ کدام از اهالی هنرهای نمایشی در تهران با آن‌ها و سوابق هنری اشان آشنایی نداشتند. گفته می‌شود این ۵ مامور، ازمیان سانسورچی‌های وزارت ارشاد انتخاب شده و در قالب بازبین در اجرای همهٔ نمایش‌های گروههای متقاضی حضور داشتند.

اسامی داوران بخش‌های نهایی جشنواره تئا‌تر فجر به این شکل است:

داوران بخش مسابقه بین‌الملل: داود رشیدی، مجید سرسنگی، مسعود رایگان، جنت سلیم آوا از کشور آذربایجان و ماریوس گلاچ از کشور لهستان،

داوران بخش مسابقه تئا‌تر ایران: محمود عزیزی، تاج بخش فناییان، رحمت امینی، محمدعلی خبری، خسروخورشیدی

داوران بخش نگاه تازه، تجربه‌های نو: مختاباد، حسین مسافرآستانه، نصر الله قادری و

داوران بخش تئا‌تر خیابانی: شهرام نوشیر، حسن دولت آبادی، مسلم قاسمی

اعضای امنیتی شورای راهبردی و سیاست گذاری جشنواره تئاتر فجر که در چندین سال گذشته نفرات ثابتی را در خود می بیند به این شرح است:

حمید شاه‌آبادی معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد و رئیس شورای سیاست‌گذاری، مرتضی تمدن استاندار تهران، محمدعلی شهنی دشتگلی سرپرست اداره‌کل هنرهای نمایشی وعضو سازمان بسیج، جواد آرین‌منش نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس ، رمضان شجاعی کیاسری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس ، رمضان موسوی مقدم قائم مقام تلویزیون دولتی ایران ، محمدهادی ایازی مشاور شهردار ، ایرج راد مدیرعامل خانه تئاتر،سعید کشن فلاح مدیر امور نمایشی حوزه هنری سازمان تبلیغات ونماینده سپاه دراتاق فکر تلویزیون وتئاترایران ، مجید سرسنگی مدیرعامل خانه هنرمندان ایران و عضو سپاه ، محمود عزیزی، علی منتظری، داود رشیدی و رحمت امینی دبیر تئاتر فجرورییس شورای سانسورمرکز هنرهای نمایشی.