بمب هسته ای و اشتباه استراتژیک

نویسنده

» مقاله استار درباره مواضع اخیر ایران

فردریک دال

نماینده ایران در آژانس هسته ای سازمان ملل اعلام کرد ساخت بمب هسته ای یک اشتباه استراتژیک برای ایران خواهد بود. در همین حال، یک تحلیلگر برجسته غربی گفت وقتی تهران اصرار دارد که در پی کسب تسلیحات نیست، باید این کشور را جدی تر گرفت.

علی اصغر سلطانیه سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای اعلام کرد جمهوری اسلامی هرگز نمی تواند از لحاظ شمار کلاهک های هسته ای با قدرت های بزرگ هسته ای رقابت کند.

سلطانی گفت، بنابراین توسعه توانمندی تسلیحات هسته ای در مقایسه با این کشورها، به ضرر ایران خواهد بود.

وی در یک کنفرانس مطبوعاتی در مقر آژانس هسته ای در وین گفت: «دلیلی وجود دارد که ما هرگز این اشتباه استراتژیک را مرتکب نخواهیم شد: ما به اندازه کشورهای مجهز به تسلیحات هسته ای قدرتمند هستیم.»

وی چند روز پس اعلام آمادگی کشورش برای ازسرگیری مذاکرات با شش قدرت بزرگ دنیا سخن می گفت. این کشورها برای حل و فصل مناقشه مزمن بر سر برنامه هسته ای ایران وارد صحنه شده اند.

ایالات متحده و متحدانش ظن آن دارند که ایران در پی کسب توانمندی تسلیحات هسته ای است و از این کشور می خواهند فعالیت هایش را متوقف کند.

ایران نیز می گوید فعالیت های آن کشور تنها در خدمت تولید برق است تا بتواند نفت و گاز بیشتری صادر کند.

در گزارش سپتامبر آژانس هسته ای آمده است که ایران با نادیده گرفتن تحریم های چند ماه اخیر برعلیه خود به عنوان یک کشور بزرگ صادرکننده نفت، همچنان به فعالیت های هسته ای ادامه می دهد.

ضمناً عدم تمکین تهران به رفع نگرانی ها در خصوص ابعاد احتمالی نظامی برای برنامه هسته ای کشور خود، آژانس بین المللی را در وضعیت دشواری قرار داده است.

سلطانیه گفت ایران از گروه شش، شامل آمریکا، آلمان، فرانسه، انگلستان، چین و روسیه، درخواست کرده بدون هیچ شرطی به میز مذاکره بازگردند.

پنج کشور از این کشورها عضو دایم شورای امنیت سازمان ملل بوده و به عنوان قدرت هسته ای شناخته می شوند.

سلطانیه ابتدا به طرح یک سؤال پرداخت و سپس ادامه داد: “اگر ایران تصمیم به دراختیار گرفتن چنین تسلیحاتی بگیرد، آیا می تواند با آنها رقابت کند؟ می توانم بگویم صد درصد نمی تواند… بنابراین ما در وضعیت نامناسبی قرار خواهیم گرفت.”

گرت اوانز یکی از رؤسای کمیسیون منتشر کننده گزارش سال گذشته در خصوص از میان بردن تهدیدات هسته ای در همان جمع اعلام کرد، به اعتقاد وی “وقتی ایران می گویم در پی نظامی گری نیست، باید بیشتر این کشور را جدی گرفت.”

وی که وزیر امور خارجه سابق استرالیاست در سخنانی اعلام کرد: “دلایلی وجود دارد که تصور شود ایران دقیقاً در آستانه تولید تسلیحات هسته ای، توانایی که به زودی به آن دست پیدا می کند، متوقف شود.”

به گفته وی این دلایل شامل خطر حمله اسرائیل، عدم تحمل روسیه و چین برای یک بمب ایرانی، تحریم های سخت تر بین المللی و نیز عدم مقبولیت تسلیحات کشتار جمعی از دید اسلام است.

اوانز به عنوان یک کارشناس زبده حل مشکلات دیپلماتیک گفت: “این مسأله ای نیست که منتقدان غربی برایش اعتباری قائل باشند، اما باید بگویم در هر گفتگوی خصوصی با مقامات ایرانی، به این مسأله اشاره شده است.”

اوانز گفت هرگونه توافقی برای رفع تحریم ها علیه ایران باید همراه با پذیرش نظارت سفت و سخت و توافق برای انجام بازرسی ها باشد.

وی گفت انجام این امور به جامعه بین المللی برای “بررسی مستنداتی در خصوص نیت واقعی حرکت به سوی نظامی گری”، یک سال زمان خواهد داد.

منبع: استار- 1 نوامبر 2010