بررسی علت مرگ «شاهرخ زمانی» در زندان

نویسنده

سخنگوی قوه قضاییه می‌گوید «دستگاه قضا در حال بررسی است که علت سکته شاهرخ زمانی چه بوده است، زیرا در این مورد پزشک باید نظر بدهد.»

    غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوال ایلنا درباره دلیل مرگ شاهرخ زمانی از فعالان کارگری که هفته گذشته در زندان جان باخت، گفت: افرادی که متهم هستند و محکوم می‌شوند، اگر نگوییم بیش از سایر افراد دچار مشکلات جسمی و روحی می‌شوند، به اندازه آن‌ها با این مشکلات مواجه خواهند شد. به هرحال بیرون از زندان هم مریض می‌شوند و سکته می‌کنند.

قائم مقام دستگاه قضا افزود: شکل ظاهری این مسئله نشان می‌دهد که متهم سکته کرده است، اما در مورد اینکه علت سکته او چه بوده در حال بررسی هستیم. در این مورد پزشک باید نظر بدهد و قاضی نمی‌تواند نظر شخصی بدهد. ما همه اقدامات قضایی لازم را برای بررسی علت سکته این متهم انجام می‌دهیم، اما نتیجه نهایی هنوز اعلام نشده است.

سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به این سوال که گفته می‌شود متهم در طول این مدت به مرخصی نرفته بوده است، گفت: از این موضوع اطلاعی ندارم. مرخصی زندانیان ضوابطی دارد. گاهی مرخصی رفتن آن‌ها مضر نیست و گاهی بر عکس. در این مورد هم جز در مورد استثنایی فرد تصمیم نمی‌گیرد، بلکه شورا تصمیم می‌گیرد. معیارهایی برای اعطای مرخصی به زندانیان وجود دارد اما در کل در حال بررسی علت سکته این متهم هستیم و نتیجه نهایی هنوز مشخص نشده است.

گفتنی است شاهرخ زمانی که از ۱۳۹۰ در زندان، در حال گذراندن حبس ۱۱ ساله خود بود، روز یکشنبه هفته گذشته در تاریخ ۲۲ شهریور به دلیل سکته مغزی در زندان درگذشت.

او از جمله فعالان کارگری و پیگیر تشکیل سندیکاهای کارگری از جمله سندیکای کارگران نقاش بود و به نوشته روزنامه اعتماد، در دوران حبس نتوانست از مرخصی درمانی استفاده کند.

ایلنا