دیوار مهربانی، به وسعت همه ایران

فرشته قاضی
فرشته قاضی

» نیاز نداری بگذار، نیاز داری بردار

از ایلام شروع شد یا از مشهد یا شیراز، مشخص نیست اما دیواری که به دیوار مهربانی معروف شد وسعتی به وسعت ایران یافته است. ایده و اجرا هم از چه کسی و کسانی بوده باز مشخص نیست اما مردم پیشگام شدند و حالا دیگر شهرداری ها هم در شهرهای مختلف دست به کار شده اند برای ایجاد دیواری از نوع مهر بانی.

“نیاز نداری بذار، نیاز داری بردار” این جمله ای است که با چند گیره لباس و بر دیوارهای شهرهای مختلف ایران نقش بسته. گیره هاو دیوارهایی که لباس های فراموش شده و نوی شهروندان بی نیاز را عرضه می کنند برای شهروندانی که نیاز دارند از پالتو تا شلوار و کیف و حتی کفش.

“لباس ها را شسته شده بیاورید، نگذارید لباسی بر زمین بیفتد و اگر جالباسی پر بود لباس ها را بعدا بیاورید لباس ها را کم کم بگذارید”. تنها قوانینی است که بر این دیوارها حاکم است و دهها شهر در سرتاسر ایران حالا دیگر دیواری از نوع مهربانی دارند. در شبکه های مجازی عکس های این دیوارها دست به دست می شوند و رسانه های خارجی از دیوارهایی می گویند که به نام مهربانی ایجاد شده اند.

بی بی سی عربی نوشته است: این طرح ابتدا از شهر مشهد واقع در شمال شرق ایران شروع شد. یکی از افراد خیر تصمیم گرفت تعدادی از لباس های اضافی خود را بر دیواری آویخته و درکنارش این جمله را بنویسد: “اگر نیاز داری بردار و اگر نیاز نداری بگذار”. بعد کسان دیگری نیز به این حرکت پیوستند و لباس های مختلف از قبیل کاپشن، شلوار و سایر لباس های زمستانی را به چوب لباسی ها آویختند. مردی که ابتدا شروع به این کار کرد نخواست نامش فاش شود و به گفته روزنامه های ایران همچنان ناشناس باقی مانده است.

این رسانه به یخچال هایی هم اشاره کرده که در برخی شهرها برای کارت خواب ها در خیابان ها گذاشته شده، یخچال هایی حاوی مواد غذایی برای بی سرپناهان.

روزنامه ایتالیایی لارپوبلیکا هم نوشته است: به نظر می رسد که فکر دیوار مهربانی برای نخستین بار در شهر مشهد و توسط افرادی که مایل نیستند شناخته شوند، تحقق یافته و پس از انتشار نخستین تصاویر مربوط به آن در شبکه های اجتماعی، به سرعت به دیگر شهرهای ایران گسترش یافته است.

شیراز، تبریز، بندرعباس، اصفهان. کرمان، مشهد، سیرجان، ایلام، مشکین شهر، شاهرود، کرمانشاه، آمل، دیواندره، گراش، قروه، قزوین، سیرجان، میانه، ساری، بجنورد، ساری، سقز، بروجرد، بوشهر، شوشتر، قزوین، نهاوند، اردبیل، سمنان، آمل و ساوه شهرهایی هستند که تاکنون عکس های دیوارهای مهربانی شان در رسانه ها و فضای مجازی منتشر شده و مردم از جابجایی لباس در این دیوارها سخن می گویند. معاون شهرداری خوی اعلام کرده که این شهرداری با همراهی مردم دیوار مهربانی راه خواهد انداخت.