صف بندی مدیران احمدی نژاد علیه او

بهروز کاظمی
بهروز کاظمی

» افشاگری افشاگران علیه یکدیگر

هنوز یک سال از آغاز به کار دولت جدید در ایران نگذشته که وزرای دولت محمود احمدی نژاد، دست به افشاگری علیه او زده و ضمن اعلام برائت از رئیس دولت نهم و دهم، مباحثی را مطرح کرده اند که در صورت پیگیری حقوقی و قضایی، بازگ شت احتمالی محمود احمدی‌نژاد به قدرت را سخت می‌کند.

انتقادهای نزدیکان احمدی‌نژاد از او البته سابقه قدیمی تری هم دارد. پس از انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۴ و ۱۳۸۸، افرادی مانند محمد خوش‎چهره، عماد افروغ و عباس نبوی که از نزدیکان احمدی‌نژاد به حساب می‌آمدند زبان به انتقاد از او گشودند و از رای خود به محمود احمدی‎نژاد ابراز پشیمانی کردند. البته هیچ کدام از این افراد جزو مدیران ارشد دولت احمدی‌نژاد نبودند. به همین دلیل موج اعلام برائت و انتقاد از احمدی‌نژاد که اخیرا توسط وزرای او آغاز شده اهمیت بیشتری دارد.

اولین وزیری که طی ماه گذشته انتقادات تند از رئیس دولت پیشین را آغاز کرد پرویز کاظمی، وزیر رفاه دولت اول احمدی‌نژاد بود که طی مصاحبه‌ای با «دروغگو» خطاب کردن احمدی‌نژاد گفت: “آقای احمدی‌نژاد اصلا علم، فهم و سواد مدیریت ندارد. نمی‌دانست در جایگاه یک رئیس جمهور چگونه باید رفتار کند”.

وی در ادامه در مورد مناظره معروف احمدی‌نژاد با میرحسین موسوی در سال ۸۸ اظهار کرد: “من قبل از مناظره معروف مهندس موسوی و احمدی‌نژاد برای دوستان نوشتم که دو موضوع را در مناظره‌ها توجه داشته باشید. یک آقای احمدی‌نژاد دروغ می‌گوید و دو اینکه حریم نگه نمی‌دارد. در آن صحنه که احمدی‌نژاد عکس خانم رهنورد را در دست گرفت، آقای موسوی باید از صندلی بلند می‌شد و می‌گفت: مگر تو رئیس جمهور نبودی، مگر این ۴ سال این اطلاعات را نداشتی. چرا تا الان چیزی نگفتی. تو خیانت کردی. با احمدی نژاد باید اینگونه برخورد می‌شد. موسوی ماخوذ به حیا بود. با ادبیات خودش باید با او صحبت می کرد”.

مرضیه وحید دستجردی، وزیر دیگری بود که طی مصاحبه ای تلویزیونی با برنامه شناسنامه از شبکه سوم سیمای جمهوری اسلامی، ضمن بررسی دلایل برکناری خود توسط احمدی نژاد،  از رئیس دولت پیشین جمهوری اسلامی انتقاد کرد. صحبت های وحید دستجردی از آن جهت اهمیت ویژه دارد که او و برخی از افراد خانواده اش از جمله نزدیک‎ترین افراد به آیت الله خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی محسوب می شوند. وزیر بهداشت دولت احمدی نژاد طی این مصاحبه تلویحا احمدی نژاد را متهم به نداشتن مدیریت، باند بازی و اولویت دادن به منافع اقتصادی نزدیکان به جای توجه به منافع عمومی کرد و چنین گفت: “در مورد بودجه سلامت و وقتی هدفمندی یارانه‌ها مطرح بود در مجلس لابی می‌کردیم چرا که مجلس جای لابی است و ما هم می‌خواستیم سهم سلامت را از هدفمندی بگیریم اما به خاطر دارم که رئیس جمهور با من تماس گرفتند و با صدای بلند پرخاش کردند که معاونان شما در مجلس چه می‌کنند و فلانی و فلانی که هستند و چرا آن‌جا هستند و بنده نیز آنقدر عصبانی شدم و پرخاشگرایانه گفتم که چطور افراد فلان وزارتخانه که فلانی وزیرش است می‌توانند بروند لابی کنند اما وزارت بهداشت که وظیفه‌اش تامین سلامت مردم است نمی‌تواند؟”

وی در ادامه ضمن بررسی مشکلات وزارتخانه خود با رئیس دولت از لحظاتی گفت که “خونش به جوش”  آمده بود. طی چند سال گذشته  بحران دارو در ایران به یکی از جدی ترین مشکلات مردم  بدل شده است. بیماران زیادی به دلیل کمبود یا فقدان دارو دچار بحران شدند و گزارش های زیادی از آمار فوت به همین دلیل منتشر گردیده است. دستجردی در همین مورد گفت: “در آن زمان برای مسائل پزشکی نیاز به  دو و نیم میلیارد دلار بودجه داشتیم  اما از این میزان فقط 541 میلیون دلار به مسائل دارو و تجهیزات پزشکی اختصاص یافت در حالی که ارز برای لوازم پزشکی هزینه شده بود و همین امر خونم را به جوش آورد.  به این نتیجه رسیدم که اگر این موضوع را علنی نکنم از هیچ راهی نمی توان ارز دارو را تامین کرد. ارز به لوازم آرایشی اختصاص داشت چون در اولویت بندی وزارت صنعت، تجهیزات پزشکی اولویت هشتم است اما خوراک سگ و دسته بیل اولویت سوم و چهارم.”

اما شاید یکی از وزرایی که بسیاری از مردم مدتها منتظر نظراتش در مورد اتفاقات دوران وزارتش در دولت دهم بودند،حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات محمود احمدی نژاد بود. درگیری این دو امری مخفی نبود و طی سه سال گذشته بارها اخباری از دلایل درگیری این دو نفر منتشر شده بود. مهمترین واکنش احمدی نژاد نسبت به حیدر مصلحی زمانی اتفاق افتاد که پس از عزل او، مصلحی با «دست نوشته ای» از رهبر جمهوری اسلامی، موظف به ادامه کار و حضور در وزارت اطلاعات شد؛ اتفاقی که برای احمدی نژاد بسیار گران تمام و نهایتا منجر به خانه نشینی ۱۱ روزه او شد. پس از این اتفاق بسیاری از نزدیکان آیت الله خامنه ای حملات شدیدی علیه احمدی نژاد آغاز کردند تا آفتاب حمایت از او غروب کرد. اینک مصلحی در مصاحبه ای با خبرگزاری فارس در مورد روزهای خانه نشینی احمدی نژاد گفته: “هر کس در ایام خانه‌نشینی با احمدی‌نژاد صحبت می‌کرد او مانند یک نوار توضیح می‌داد که چه اتفاقاتی افتاده است، شکی نیست که او نسبت به آقای جلیلی و بنده اِن‌قلت داشت و درباره معاون اولی مشایی و اینکه دست او باز شود حساسیت نشان می‌داد. آقای احمدی‌نژاد می‌خواست به نوعی حرکت کند که تشکیلات اطلاعاتی را آرام آرام کنار بگذارد.”

مصلحی ضمن اعلام ادامه ارتباط خود با احمدی نژاد به یکی از دیدارهای نوروزی اشاره می کند که در آن مجددا به رابطه احمدی نژاد و مشایی اشاره کرده : “در آن جلسه یکی از حرف‌هایم این بود که مرید و مریدبازی هم حدی دارد و مشایی هرمقام معنوی هم که دارد، وی را در پستو بگذارید اما او همان حرف همیشگی که مشایی یعنی من و من یعنی مشایی را تحویلم داد”.

 محمود احمدی نژاد تاکنون به این سخنان واکنشی نشان نداده اما  عبدالرضا داوری یکی از مشاوران وی طی مقاله ای ، حیدر مصلحی را متهم کرده است که “با نگاه مکانیکی به تحولات اجتماعی می نگرد و کمترین شناخت دقیقی از ماهیت پیچیده فرایندهای جاری در مناسبات انسانی ندارد “.  داوری در این مقاله و در جواب مصلحی گفته است: “مهندس مشایی به پستو نمی رود”.

همزمان اما اکبر جباری، یکی از نزدیکان احمدی نژاد طی مطلبی در صفحه فیس بوک خود نوشته: “دل را به دریا زدم و مطلبی در خصوص مسائل پشت پرده اخراجیها و حوادث ناگفته ای که اینها باژگونه جلوه اش میدهند، نوشته ام که میدانم احمدی نژاد هرگز مایل نخواهد بود به زبان آید و شاید اسباب دردسر برایم شود ولی باید گفته شود”.

 جباری البته دلیل عدم انتشار مطلب را چنین اعلام کرده: “منتظرم ببینم آیا اخراجی دیگری به صف این دروغگویان افزوده خواهد شد یا نه.”

اکبر جباری ضمن حمله به برخی مخالفان احمدی نژاد که آنها را «سبزاللهی ها و اصلاح طلبان بی شرم و خبیث» خطاب کرده،نوشته: “می دانم این افراد می دانند  این دروغها از جانب اخراجی ها تا چه اندازه سست و بی پایه است اما باز هم آن را در بوق و کرنا می کنند.”