کره شمالی: به مذاکره هسته‌ای با آمریکا و توافقی مشابه ایران علاقه نداریم

نویسنده

کره شمالی تقلید از مذاکرات و توافق هسته‌ای ایران و آمریکا را برای آن کشور مناسب ندانسته است. همزمان، رسانه‌های کره شمالی گفته‌اند که تقریبا تمامی واجدان شرایط رای دادن در اولین انتخابات محلی از زمان آغاز زمامداری کیم‌جونگ‌اون شرکت کرده‌اند.

روز سه شنبه، ۳۰ تیر (۲۱ ژوئیه)، سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی با انتشار بیانیه‌ای گفت که این کشور علاقه ای ندارد مانند ایران بر سر فعالیت‌های هسته‌ای خود وارد مذاکره با آمریکا شود و برنامه تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد.

در این بیانیه آمده است که “مقایسه موقعیت جمهوری دموکراتیک خلق کره با شرایط ایران در حصول توافق اتمی قابل مقایسه نیست زیرا ما در معرض تحریکات نظامی و خصومت مستقیم آمریکا ار جمله مانوورهای نظامی گسترده مشترک [با کره جنوبی] و تهدید جدید اتمی قرار داریم.” این بیانیه افزوده است که “هر کشوری و هر قدرت اتمی منافع و اهداف خاص خود را دارد و آنها را دنبال می‌کند.” رسانه های کره شمالی از کشورشان با عنوان “یک قدرت اتمی” نام می‌برند.

سخنگوی وزارت خارجه کره شمالی گفته است که “در نتیجه، ما به گفتگو با آمریکا با هدف تعلیق یکجانبه برنامه‌های هسته‌ای یا تحویل تسلیحات اتمی خود تمایلی نداریم.”

بی بی سی