سکوت خبری درباره ناآرامی های خوزستان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» فعالان عرب: سی تن کشته و زخمی شده اند

در پی دیگری های معترضان خوزستانی با نیروهای امنیتی در شهرهای اهواز و حمیدیه چند نفر کشته و ده ها نفر زخمی شده اند. به گزارش رسانه های عربی زبان خارج از ایران و به گفته فعالان عرب ایرانی، این  تظاهرات از سوی برخی از جوانان عرب استان خوزستان در داخل و خارج از ایران و از طریق شکبه اجتماعی فیس بوک سازماندهی شده است.

یوسف عزیزی بنی طرف، نوسینده و فعال سیاسی عرب، به روز می گوید مقامات امنیتی استان خوزستان در طول یک ماهه گذشته در اقدامی بی سابقه به کنترل تردد شهروندان اهوازی و بازررسی اتومیبل های آنها از ساعت نه شب به بعد پرداخته اند که در نتیجه منجر به آغاز درگیری هایی در میان مردم و نیروهای امنیتی در محله صیاحی اهواز شده  است.

 

اعتراض به سرکوب سال 84

بخش فارسی ‌سایت العربیه، روز پنج شنبه 25 فروردین، به نقل از سازمان اهوازی حزم اعلام کرد: “درگیری های متفرقی میان جوانان منطقه صیاحی که خود را برای بزرگداشت روز خشم اهواز در روز 15 آوریل آماده می کنند، در یکی از اتوبان های اهواز روی داد.”

پایگاه خبری اهواز نیوز نیز گزارش کرده که شامگاه روز جمعه، 26 فروردین، به دنبال تظاهراتی از حی العمال (کوی کارگران) یک شهروند عرب به نام باسم عبیات توسط نیروهای امنیتی کشته شده است.

این ‌سایت در گزارش های بعدی خود  تعداد کشته‌شدگان را تاکنون ۱۲ نفر اعلام کرده است.

العربیه به نقل از منابع محلی در دومین روز تظاهرات درمناطق عرب نشین در خوزستان اعلام کرد یک نفر در شهر حمیدیه در 20 کیلومتری اهواز کشته و دهها تن دیگر زخمی شدند.

یوسف عزیزی بنی طرف، از فعالان عرب ایرانی ساکن انگلستان در مصاحبه با روز می گوید: “این موضوع به فراخوان جوانان عرب در داخل و خارج از ایران و فعالیت های آنها در شکبه های اجتماعی در طول دو ماه گذشته برمیگردد. آنها  اعلام کرده بودند که روز  26 فروردین، به مناسبت ششمین سالگرد قیام مردم عرب اهواز در سال 1384 در اهواز و برخی دیگر از شهرهای استان خوزستان تظاهرات مسالمت آمیز برگزار می کنند.”

اشاره این نویسنده عرب به  ناآرامی های فروردین ماه سال ۸۴ خوزستان است که در نتیجه آن چند نفر کشته و ده ها نفر دیگر بازداشت شدند. این رویداد پس از  آن پس از آن رخ داد که نامه ای منتسب به دفتر رییس جمهوری وقت، که در آن بر تصمیم شورای عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، بر تغییر ترکیب جمعیتی عرب های خوزستان تاکید شده بود، به شکل وسیعی در خوزستان منتشر شد.

محمد علی ابطحی، رییس وقت دفتر محمد خاتمی، رییس جمهوری سابق ایران، این نامه را تکذیب و آن را جعلی اعلام کرد، اما عرب های خوزستان در شهرهای مختلف این استان به اعتراضاتی دست زدند که به شدت سرکوب شد.

یوسف عزیزی بنی طرف  از جمله فعالانی بود که در جریان رویداد های سال 84 بازداشت و به پنج سال زندان محکوم شد. بازداشت وی پس از انجام یک سخنرانی در کانون مدافعان حقوق بشر رخ داد که طی آن این نویسنده و روزنامه نگار به سرکوب خشونت بار ناآرامی های آنزمان در خوزستان اعتراض کرده بود.

 

مجروحان در منازل

در طول روزهای گذشته اخبار مربوط به درگیری های خوزستان از سوی بیشتر رسانه های عربی زبان، از جمله الجزیره، العربیه و المستقله پوشش داده شده، با این وجود هنوز  آمار دقیقی مربوط به کشته و زخمی شدگان این درگیری ها در دست نیست.

یوسف عزیزی بنی طرف، با بیان اینکه این درگیری ها تا روز جمعه 26 فروردین نیز ادامه داشته، به روز می گوید: “باوجود نیروهای زیادی در شهر اهواز و شهرهای تابعه و نظیر حمیدیه، خلف آباد و فلاحیه و چند شهر مستقر شده بودند، مردم در چند محله اهواز مثل کوت عبدالله، کوی علوی، ملاشیه و با نیروهای نظامی جمهوری اسلامی روبرو شدند. تقریبا تعداد 10 تا 12 نفر از معرتضان عرب در این درگیری ها شهید شدند.”

به گفته این نویسنده و روزنامه نگار، تعداد زیادی از جوانان عرب در روزهای گذشته زخمی شده اند، اما به علت اینکه در صورت مراجعه به مراکز پزشکی دستگیر می شدند، به اجبار در منازل شخصی شهروندان تحت مداوا قرار گرفته اند.

او با ابراز نگرانی نسبت به وضعیت این تعداد، از بازداشت های “خودسرانه” در اهواز و غلبه فضای امنیتی در این شهر و دیگر شهرهای خوزستان خبر می دهد.

 العربیه نیز گزارش داده: “مقام های استانی با اقدام به قطع خطوط اینترنت، برق و آب در محله ملاشیه وضعیت فوق العاده در آن اعلام کردند. نیروهای بسیج اقدام به مصادره ماهواره و کیس های کامپیوتر ساکنان محله هایی کرد که احتمال درگیری در آن ها می رود.”

 

تاثیر از تحولات کشورهای عربی

فعالان عرب در مصاحبه با روز معتقد هستند،  رویدادهای چندروز گذشته استان خوزستان بی تاثیر از  تحولات کشورهای عربی نبوده است.

به گفته یوسف عزیزی بنی طرف: “بدون شک خلق عرب خوزستان هم از دیگر خلقای ایران و هم از خلق عرب کشورهای همجوار به ویژه بعد از انقلاب های دمکراتیک در کشورهای مانند تونس و مصر و جنبش هایی که در کشورهای سوریه، یمن و بحرین در حال اتفاق است تاثیر پذیرفته است.”

او این تاثیرات را طبیعی می داند و می گوید: “خلق عرب خوزستان با عرب های منطقه نقاط اشتراک زبانی و فرهنگی دارد، گذشته از آن مردم خوزستان به صورت شبانه روزی از طریق رسانه های عربی زبانی چون، الجزیره، بی بی سی و سی ان ان عربی، العربیه رویدادهای آن مناطق را دنبال می کنند. ما نه تنها در این برهه زمانی خاص، بلکه سالهاست از از طریق رسانه های عربی تحت تاثیر جهان عرب هستیم، همانطور که کردهای ایران از کردهای کشورهای همسایه تاثیر می گیرند، طبیعی است که عرب های اهواز نیز از تحولات اخیر در کشورهای عربی تاثیر بگیرند.”

این فعال سیاسی سپس به تبعیض های علیه اقوام و ملیت های ایرانی در طول چند سال گذشته می پردازد: “همه آنها با ستم های دوگانه از سوی جمهوری اسلامی روبرو بوده اند. در برخی از مناطق مثل بلوچستان تبعیض مذهبی بارزتر بوده، حال اینکه در برخی دیگر از مناطق مثل اقلیم اهواز، تبعیض نژادی نمود بیشتری داشته است، آنجا مردم توهین وتحقیر واقعی  را با گوشت و خون و استخوان احساس می کنند. روزانه از رسانه های داخلی، چه موافق و مخالف، به نوعی اهانت ها  به قومیت عرب مشخص تر و بارزتر می شود. مردم خوزستان از کمترین حقوق انسانی و ملی خود برخوردار نیستند.”

بنی طرف می افزاید: “این تبعیض ها در شرایطی صورت می گرد که آنها بر دریای از نفت می زیند، اما در دریای از تنگ دستی و فقر به سر می بردند. با  مشکلات زیست محیطی از جمله آلودگی شدید هوا و آب رودخانه ها روبرو هستند. آنها با داشتن رودخانه هایی نظیر کرخه و کارون در تابستان از بی آبی در تنگنا هستند. در عرصه سیاسی هیچ مشارکتی در اداره امور استان ندارند. از نظر اقتصادی نیز نفت و درآمدهای آن نه تنها به مرکز منتقل می شود، بلکه حتی این صنعت به عنوان سلاحی علیه فرهنگ آنها و برای محو هویت آنان مورد استفاده قرار می گیرد.”

 

انتقاد از سکوت رسانه ها

اخبار مربوط به رویدادهای اخیر خوزستان علیرغم اینکه مورد توجه رسانه های کشورهای عربی قرار گرفت، اما در داخل و خارج از ایران با استقبال چندانی روبرو نبود.

یوسف عزیزی بنی طرف، نسبت به این بی توجهی ابراز نگرانی می کند و می گوید: “رسانه های عربی نظیر الشرقیه، العربیه، الجزیره، الاخباریه، المستقله والحواردر طول این چند روز به صورت روزانه و لحظه به لحظه به پوشش اخبار مربوط به اهواز مبادرت ورزینده اند. حال اینکه  این موضوع از سوی رسانه های فارسی زبان به شدت بایکوت شده است. بی توجهی این رسانه ها هشدار خطرناکی برای همبستگی ملی شهروندان ایرانی است.”

او با اشاره به اینکه بی توجهی رسانه ها، شهروندان عرب را به سمت رسانه های بیگانه سوق می دهد، می گوید: “رسانه های فارسی خارج از ایران باید به این هشدار توجه کنند که نادیده گرفتن خون دیگر هموطنان از دید آنها که ده ها نفرشان در زندان به سر می برند،  حمل بر سکوت و رضا می شود. من به عنوان یک نویسنده عرب به رسانه های فارسی زبان و ارگان احزاب اپوزیسیون هشدار می دهم همه به یک چشم نگریسته شوند و نسبت به رویداهای داخل ایران اصول حرفه ای کار رسانه ای را در نظر داشته باشند، که در غیر این صورت گرفتار تنگ نظری، راسیسم و نژاد پرستی شده اند.”

رسانه های جمهوری اسلامی نیز تا این لحظه  درگیری های اخیر را منعکس نکرده اند، اما فارس، خبرگزاری حکومتی روز شنبه، از دستگیری دو “شرور” در نتیجه درگیری مسلحانه با پلیس  شهر شادگان خبر داد.

این خبرگزای به نقل از فرمانده نظامی شادگان اعلام کرده است که در این حادثه، رئیس کلانتری 11 این شهر  از ناحیه سر مجروح شده، دو متهم نیز زخمی اند و  توسط مأموران به بیمارستان معرفی‌زاده شادگان منتقل شدند.”