کمک به شیوخ در برابر ایران

فایننشیال تایمز
فایننشیال تایمز

» گزارش فایننشیال تایمز از نشست کمپ‌دیوید

آمریکا به کشورهای متحد خود در حاشیه خلیج فارس، در مقابل حملات بالقوه موشکی و سایبری ایران، پیشنهاد کمک‌های جدید نظامی داده است، اما با ضمانت‌های گسترده‌تر امنیتی که برخی از این کشورها به دنبال آن بودند مخالفت کرد.

باراک اوباما روز پنجشنبه در نشست با کشورهای شورای همکاری خلیج فارس در کمپ دیوید گفت، اگر حمله‌ای صورت گیرد آمریکا همراه کشورهای خلیج فارس خواهد بود. وی افزود، آن‌ها به دنبال روش‌های جدید برای مقابله با فعالیت‌های تهدیدآمیز ایران برای ثبات منطقه هستند.

وی گفت: “ما معتقدیم رابطه امنیتی آمریکا و متحدان شورای همکاری خلیج فارس سنگ بنای ثبات منطقه است. همه‌مان مسئول هستیم.”

پس از اعلام دستیابی به چارچوب توافق هسته‌ای با ایران، کاخ سفید از کشورهای حاشیه خلیج فارس دعوت کرد در نشست کمپ دیوید شرکت کنند تا در مورد ماهیت مذاکرات با تهران به آن‌ها اطمینان خاطر بدهد.

بسیاری از کشورهای خلیج فارس بیم آن دارند که توافق هسته‌ای، شروع روابط گسترده‌تر ایران و آمریکا باشد و تهران از این طریق بتواند نفوذ خود را در منطقه افزایش دهد. عربستان سعودی آخر هفته اعلام کرد، ملک سلمان در این نشست شرکت نخواهد کرد. بسیاری این حرکت را به عنوان اعتراض به سیاست هسته‌ای آقای اوباما تفسیر کرده‌اند.

عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان گفت، این نشست “تاریخی” و “بسیار سازنده” بود. وی گفت، سعودی‌ها از هرگونه توافقی که بتواند مانع دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای شود استقبال می‌کند.

بن رودز، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا گفت، توافق پیشنهادی با ایران “معامله‌ای در باب مسئله هسته‌ای” است. وی گفت: “رابطه‌ای گسترده بین ایران و آمریکا نیست. توافقی بسیار ویژه است که به برنامه هسته‌ای ایران رسیدگی خواهد کرد.”

منتقدان توافق هسته‌ی در اسرائیل، کشورهای خلیج فارس و آمریکا می‌گویند، لغو تحریم‌ها منابع ویژه‌ای برای پیشبرد سیاست خارجی تهاجمی در اختیار ایران قرار خواهد داد.

آقای اوباما با رد این موضوع عنوان کرد، فعالیت‌های برهم‌زننده‌ی ثبات ایران «دارای فن‌آوری ابتدایی و کم‌هزینه» است و بودجه بیشتر کمکی به آن نمی‌کند. وی گفت، علاوه بر این، دولت ایران تحت فشار داخلی است تا از توافق هسته‌ای برای تقویت استانداردهای زندگی در کشور استفاده کند.

پیش از نشست، پیش‌بینی می‌شد قراردادهای چندمیلیارد دلاری فروش سلاح امضاء شود. پس از این مذاکرات، بیانیه مشترکی که صادر شد، خواستار انتقال سریع سلاح به کشورهای شورای همکاری، خصوصا در زمینه امنیت سایبری، امنیت دریایی و ضدتروریسم شد.

مقامات آمریکایی عنوان کردند، با شورای همکاری خلیج فارس برای ساخت یک سیستم دفاع موشکی هماهنگ همکاری خواهند کرد.

آقای اوباما همچنین عنوان کرد، برخی از کشورهای خلیج فارس با سرکوب سیاسی، خود را در مقابل مشکلات امنیتی آسیب‌پذیر کرده‌اند. وی گفت: “امنیت واقعی و ماندگار برای حکومتی میسر است که به تمام شهروندان خدمت کند و به حقوق جهانی احترام بگذارد.”

اوباما همچنین، اظهارات در این‌ مورد را که برخی از کشورهای خلیج فارس به منظور برابری با توان هسته‌ای ایران، به دنبال برنامه غنی‌سازی خود خواهند رفت، رد کرد.

منبع: فایننشیال تایمز  - 15 مه  2015