آیت الله وحید خواستار حسن رفتار با اهل تسنن شد

پویان فخرایی
پویان فخرایی

» فتوای مرجع شیعه

آیت الله وحید خراسانی در جواب استفتای “جمعی از شیعیان” خواستار حسن رفتار با گوینده “شهادتین” از جمله اهل سنت شد. این در حالی است که پیش از این روحانیون حکومتی، علت عدم دیدار این مرجع تقلید با رهبر جمهوری اسلامی را اختلاف نظر وی با ایت الله خامنه ای بر سرنحوه برخوردبا اهل سنت اعلام کرده بودند.

“جمعی از شیعیان که در محله ای سنی زندگی می گذرانند و اهل محل ایشان را کافر می دانند و رفتاری مطابق یک کافر با ایشان دارند”، در مورد وضعیت خود سئوالی از آیت الله وحید خراسانی پرسیده اند که جواب آن  در سایت هایی نظیر شیعه نیوز منتشر شده و تایید دفتر آیت الله وحید خراسانی را نیز به همراه داشته است. 

جواب این مرجع تقلید به این شرح است: بسم الله الرحمن الرحیم.هر کس شهادت به وحدانیت خداوند متعال و رسالت خاتم انبیاء صلی الله علیه و آله و سلم بدهد مسلمان است، و جان و عرض و مال او مانند جان و عرض و مال کسی که پیرو مذهب جعفری است محترم است. وظیفه شرعی شما آن است که با گوینده شهادتین هر چند شما را کافر بداند به حسن معاشرت رفتار کنید، و اگر آنها به ناحق با شما رفتار کردند شما از صراط مستقیم حق و عدل منحرف نشوید، اگر کسی از آنها مریض شد به عیادت او بروید، و اگر از دنیا رفت به تشییع جنازه او حاضر شوید، و اگر حاجتی به شما داشت حاجت او را برآورید، و به حکم خدا تسلیم باشید که فرمود: “و لایجرمنکم شنأن قوم علی الا تعدلوا اعدلوا هو اقرب للتقوی” و به فرمان خداوند متعال عمل کنید که فرمود: “و لا تقولوا لمن القی الیکم السلام لست مؤمنا” و السلام علیکم و رحمه الله.

این فتوا از این جهت مورد توجه است که روحانیون نزدیک به حکومت، علت سرباز زدن آیت الله وحید از بازدید آیت الله خامنه ای هنگام سفر رسمی رهبر جمهوری اسلامی به قم، راناشی از انتقادات او به “میدان دادن” به سنی ها در حکومت دانسته بودند.

حجت الاسلام خسروپناه عضو هیأت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی، در یکی از سخنرانی های خود در این باره گفته است: “برخی می‌گویند پس چرا حضرت آیت‌الله وحید خراسانی در سفر اخیر رهبری به قم به دیدار ایشان نرفت؛ ایشان شخصا فرزندان خود را فرستادند. تشخیص من این است که ایشان دغدغه مهمی نسبت به اهل سنت در کشور دارند و معتقدند که اهل سنت دارند خیلی در این کشور میدان می‌گیرند، مقام معظم رهبری نیز معتقدند که باید با محبت رابطه شیعه و سنی تقویت شود تا هم شیعیان در دیگر کشورها در امنیت باشند و هم شیعه و سنی بتوانند در جهان در برابر استکبار بایستند، حکم اولیه اسلام هم همین است. آیت‌الله وحید خراسانی حفظ نظام را واجب می‌دانند.”
خبرگزاری رسا نیوز، که سایت خبری حوزه علمیه قم است در این باره از قول خسرو پناه گزارش داد: “تعبیر و تشخیص من این است که ایشان می‌گوید من وقتی به دیدار رهبری بروم باید نسبت به این مسأله اعتراض کنم و ایشان هم معذوریت‌هایی دارند؛ بالاخره بین مراجع و علما یک سلسله روابط خاصی است و الا اصلا این‌گونه نیست که حضرت آیت‌الله وحید خراسانی مخالف نظام باشند، ایشان حفظ نظام را هم واجب می‌دانند.”

این توجیهات در حالی بیان می شود که دفتر آیت الله وحید از علت ملاقات نکردن این مرجع تقلید با رهبر جمهوری اسلامی اظهار بی اطلاعی کرده و خبر داده کسی غیر از خود آیت الله از این موضوع آگاه نیست.

چندی پیش جمعی از علمای اهل سنت در نامه ای خطاب به مقامات جمهوری اسلامی، نسبت به ادامه ی سیاست های حکومتی علیه جمعیت سنی ایران هشدار داده بودند؛در این نامه آمده بود: “با توجه به سیاست های اخیر حکومت در قبال اهل سنت و تنش های سیاسی ناشی از آن ما جمعی از علمای اهل سنت لازم دیدیم  نکاتی چند به عرض مقامات عالی رتبه نظام برسانیم، باشد که در جمعشان عاقلی باشد و او را اشاره ای کافی، و بدین وسیله اتمام حجت نموده باشیم.  زیرا اعتقاد داریم در حالی که کشور با بحران های بین المللی دچار است، وضع موجود به نفع ملت که هیچوقت نبوده اما دیگر از این به بعد به نفع نظام هم نخواهد بود. اگر وضعیت بدین منوال ادامه یابد به زودی شاهد روزی خواهیم بود که نه از تاک نشانی می ماند و نه از تاک نشان.”

اما این نامه بی جواب ماند؛همان طور که دیگر نامه ها.امام جمعه اهل سنت زاهدان چندی پیش با ذکر مشکلات اهل سنت گفت نامه هایش خطاب به رهبری بی پاسخ مانده است. مولانا عبدالحمید گفت: چند سال است که اهل سنت موفق نشده اند که با مقام رهبری دیداری داشته باشند و مشکلات اهل سنت بیشتر شده است در مناطق سنی نشین. ما درخواست داشتیم که بامقام رهبری ملاقات کنیم و مستقیما مشکلات را مطرح کنیم و پاسخ بگیریم ولی نا مه هایی که می نویسیم جوابی نمی رسد. ما می خواستیم گفت و گو کنیم و صحبت کنیم که تا حالا موفق نشدیم خیلی خوب بود که با علمای اهل سنت دیداری می شد. نه دیداری تنها، بلکه  دیداری که به صورت گفتمانی باشد و صحبت ها را مقام رهبری بشنوند و پاسخ مستقیما گفته شود.