مگر ارث پدرتان بود
که بخشیدید؟

آرش بهمنی
آرش بهمنی

» انتقاد مشاور روحانی از اقدامات احمدی‌نژاد

محمود احمدی‌نژاد با وجود آنکه دیگر در مقام رییس‌جمهوری اسلامی نیست٬‌ با اقدامات خود هم‌چنان خبرساز است. عملکرد وی و برخی اعضای دولت در واگذاری برخی امکانات و برداشت از حساب بانکی نهاد ریاست‌جمهوری برای کمک به دانشگاه ایرانیان٬ با واکنش اعضای دولت روحانی هم مواجه شده است.

اکبر ترکان٬ مشاور حسن روحانی، در نامه‌ای خطاب به حمید بقایی٬ خبر از آن داده است که کمک‌های دولت دهم به دانشگاه ایرانیان - متعلق به محمود احمدی‌نژاد - تنها محدود به واریز مبلغ ۱۶میلیارد تومان از نهاد ریاست‌جمهوری نیست٬ بلکه چندین ساختمان مناطق آزاد قشم و چابهار در تهران و همچنین تعداد زیادی خودرو را به موسسه خانه ایرانیان خارج از کشور - که دانشگاه ایرانیان زیر نظر آن قرار دارد - واگذار کرده است.

موسسه ایرانیان خارج از کشور٬ سه سال پیش توسط اسفندیار رحیم‌مشایی ثبت شده است. خبرگزاری تسنیم٬ نزدیک به اصول‌گرایان٬ پیش از این نوشته بود که دولت احمدی‌نژاد از زمان تاسیس این نهاد٬ بیش از ده میلیارد تومان به این موسسه وام بلاعوض داده است.

ترکان در این نامه نوشته است: “تصمیمات فوق در فرصت جابجایی دولت و استقرار دولت جدید و با اطلاع از انتقال بار این تصمیمات به دولت جدید صادر شده است”.

پیش از این مسوولان دولت احمدی‌نژاد٬ هرگونه کمک به این دانشگاه را تکذیب کرده‌ بودند. حمید بقایی در واکنش به سخنان ترکان پیرامون برخی سوءاستفاده‌ها در مناطق آزاد٬ خطاب به ترکان گفته بود که بهتر است وی “ضمن پس گرفتن ادعاهای خود نسبت به عذرخواهی رسمی اقدام کند”.

اکبر ترکان در یک گفت‌وگو تلویزیونی٬ پیرامون اقدامات در مناطق آزاد٬ چنین اظهارنظر کرده بود: “ساختمانی را در منطقه آزاد قشم برای دانشگاه احمدی نژاد واگذار کردند که همه این تخلفات در این حیاط خلوت انجام شده؛ این ساختمان از اموال منطقه آزاد است، مال دولت است. به چه حسابی اجاره داده شده است؟ چرا این اموال تاراج شده است؟ مگر ارث پدرتان است؟”

اکنون ترکان در نامه‌ی خود خطاب به حمید بقایی نوشته است: “آنچه که تکذیب شده همه در قالب تاریخ تصویب، شماره مصوبه اجاره ساختمان‌های قشم و چابهار به موسسه خانه ایرانیان در خارج از کشور و شیوه قیمت‌گذاری آن، کاملا موجود است”.

بحث کمک ۱۶ میلیاردی دولت احمدی‌نژاد به دانشگاه ایرانیان٬ نخستین بار توسط روزنامه اصول‌گرای جمهوری‌اسلامی فاش شده بود. این روزنامه نوشته بود که این مبلغ در آخرین روز تصدی دولت توسط محموداحمدی‌نژاد٬ به این موسسه واریز شده است. مجوز تاسیس این دانشگاه پس از انتخابات خرداد ۹۲ از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی برای محمود احمدی‌نژاد صادر شد و وی به همراه حمید بقایی٬ صاحبان امضای حساب بانکی این موسسه هستند.

آن زمان عماد افروغ٬ نماینده مجلس هفتم٬ پیرامون اعطای مجوز این دانشگاه به احمدی‌نژاد از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی گفته بود: “متأسفانه این مصداق رانت است، رانت هم فقط اقتصادی نیست، رانت می تواند فرهنگی باشد البته این رانت فرهنگی درحد فرهنگی باقی نمی ماند حتی به مباحث اقتصادی هم منجر می شود… این مصداق بیماری ساختاری است که در کشور ما وجود دارد همگان هم از آن بهره مند می شوند درحالی که بسیار قبیح است”.

نزدیکان احمدی‌نژاد این اقدام را طبیعی دانسته و آن را روند معمول در دولت‌های نهم و دهم دانسته‌اند. آن‌ها مدعی‌اند که در دو دولت احمدی‌نژاد بارها این نوع کمک‌ها به موسسات آموزشی٬ رخ داده است.

روابط عمومی دانشگاه ایرانیان٬ در آغاز هفته جاری با صدور بیانیه‌ای خبر از آن داده بود که این پول به حساب نهاد ریاست‌جمهوری بازگشته است. با این وجود رسانه‌های اصول‌گرا نوشتند که این دانشگاه٬ امکان برداشت این پول را نداشت٬ زیرا حساب این دانشگاه توسط دیوان محاسبات کشور مسدود شده بود.

پس از صدور بیانیه دانشگاه ایرانیان٬ مرتضی بانک، معاون سرپرست نهاد ریاست جمهوری، نیز گفت که این مبلغ به نهاد ریاست‌جمهوری بازگشته است: “دیوان محاسبات ابتدا از برداشت ۱۶ میلیارد تومان از حساب نهاد ریاست جمهوری اطلاع پیدا کرده بود و طی نامه‌ای رسما به نهاد ریاست جمهوری منتقل کرد که این تصمیم نادرست بوده است، و بعد از پیگیری انجام شده از سوی ما با توجه به نظر دیوان محاسبات، این پول به حساب نهاد ریاست جمهوری برگشت”.

با این حال٬ سایت روزنو٬ به نقل از یک “منبع آگاه” نوشته است که هنوز یک میلیارد تومان از این پول به نهاد ریاست‌جمهوری بازنگشته است: “با پیگیری‌هایی که از سوی نهاد ریاست جمهوری صورت گرفت، سرانجام روز شنبه ۱۵ میلیارد تومان از ۱۶ میلیاردی را که از حساب دولت برداشت کرده بودند به این حساب بازگرداندند اما هنوز یک میلیارد تومان دیگر باقی مانده است که مشخص نیست چرا مسئولان دانشگاه احمدی‌نژاد این مبلغ را به صورت کامل به حساب دولت واریز نکرده‌اند”.

هم‌زمان عوض حیدرپور٬ عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس٬ خواستار افشای تخلفات دولت احمدی‌نژاد شد: “صرف ارجاع و بازگردادن این پول کافی نیست و خود عمل برداشت غیر قانونی بوده است و این فرآیند از اساس غیر اصولی و مجرمانه تلقی می شود. این دست از رفتارها در دولت دهم بیش از یک یا دو مورد است و انتظار داریم تا دولت یازدهم این موارد را از طریق اسنادی که امروز در اختیار دارد، بررسی و موارد تخلف را به قوه قضاییه اعلام کند… تقاضای ما در مجلس از دولت یازدهم این است که همه دسته چک‌ها و حساب‌هایی که در اختیار دولت دهم بوده- اعم از خارج از شمول و داخل شمول- مورد بررسی قرار دهند و موارد این چنینی پس از رسیدگی برای برخورد قضایی و بازگشت اعتبار به خزانه و بیت المال به نهادهای قضایی معرفی شود”.

هفته جاری٬ خبرگزاری آریا٬ به نقل از “یکی از نزدیکان رحیم‌مشایی” نوشت که “برای اولین بار آقای امیری فر در ماه رمضان از کمک آقای احمدی نژاد به دانشگاه ایرانیان خبر داد و آقای مشایی نیز نه تنها آن را تایید کرد بلکه مقدار مبلغ پرداخت شده که گفته می شود ۲۰ میلیارد تومان است نه ۱۶ میلیارد تومان٬ را تایید کرد”.