آقا پول هارو بده برو به زندگیت برس

نویسنده
نازنین کامدار

» پای سعید مرتضوی به پرونده زنجانی باز شد

همزمان با آغاز نهمین جلسه دادگاه بابک زنجانی، سه تن از مقامات دولت حسن روحانی نسبت به روند دادگاه و اتهاماتی که از سوی او به اعضای کابینه زده شده، واکنش نشان دادند و خواستار عملکرد سریع تر دادگاه در راستای بازپسگیری پول های ملی از او شدند.

بابک زنجانی در ۸ جلسه گذشته دادگاه با طرح ادعاهایی چون داشتن ۲۲ میلیارد یورو وجه نقد، توهین به وزیر نفت و گفته های ضد و نقیض درباره پرداخت پول و شماره حساب ،… موجب واکنش مقامات دولتی شده است.در همین راستا اسحاق جهانگیری، معاون اول حسن روحانی دیروز در اینباره گفت: “در دفاعیات بابک زنجانی اصلا گفته نمی شود چه کسی پول داده و از کجا آمده و فقط به وزیر پاک و انقلابی تهمت می زنند”.

او افزوده: “قابل قبول نیست کسی ۲ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار از ملت برده باشد و ما مثل قهرمان از او یاد کنیم.اگر خیلی پول داری پول را بده و به زندگی ات برس. کسانی که پشت پرده حمایت می کنند باید عبرت بگیرند. اصلا گفته نمی شود چه کسی پول داده و از کجا آمده و فقط به وزیر پاک و انقلابی آقای زنگنه تهمت می زنند و حرف می زنند. قوه قضاییه هم باید هشیار باشد”.

مصطفی پورمحمدی، وزیر دادگستری نیز که گفته وی مبنی بر اینکه “مردم ایران ظرفیت شنیدن اخبار پرونده های فساد دیگر را ندارند” دهان به دهان می چرخد گفته است: “موضوع متهم کردن مسؤلان از طرف این مفسد بزرگ از عوارض ناگوار این پرونده فساد است، این فرد بزرگترین فساد تاریخ ایران را صورت داده است، اما حالا با کمال گستاخی و پررویی فرار به جلو انجام می دهد و دیگران را نیز متهم می کند.متاسفانه یک بی انضباطی و تخلف یا سوء استفاده در دستگاه دولتی اتفاق افتاده است و در کنار آن این مفسد بزرگ بهره برداری خودش را کرده است. در حال حاضر نیز به جای پاسخ گو بودن به تخلفات خود، مشغول فرافکنی، دروغ و پاسخ های بی ربط است”.

او افزوده: “ما به دلیل علنی بودن دادگاه نمی توانیم مانع انتشار تهمت های این فرد به دیگران شویم به هر حال علنی بودن دادگاه علی رغم خوبی هایش عوارضی هم دارد. خوشبختانه قضات ما هوشیار هستند و اطلاعات لازم را در این مورد کسب کرده اند. همه همّت و دغدغه ما در این پرونده بازگرداندن پول های به تاراج رفته است؛ اما تا به این لحظه این فرد در مورد حساب هایش دروغ گفته است”.

در همین حال، سید تقی نوربخش مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی نیز در اظهارتی به ادعاهای بابک زنجانی واکنش نشان داده و پرونده او را به سعید مرتضوی مرتبط کرده است.

او گفته: “سازمان تامین اجتماعی جزو اولین شاکیان پرونده بابک زنجانی بوده است. تخلفاتی بسیاری در این خصوص انجام شده و به همین خاطر از سوی دادستان کیفرخواستی صادر شده که بخشی از آن بر اساس شکایت تامین اجتماعی است. متاسفانه در سازمان تامین اجتماعی در دوره قبل تخلفات زیادی توسط مدیرعامل وقت سازمان صورت گرفته که در همین زمینه هم کیفرخواست صادر شده است و تا سه چهار روز آینده دادگاه مربوط برگزار می‌شود. به صورت یک شبکه در خود سازمان، در سیستم آقای زنجانی و بانک تخلفاتی انجام شده که هفته گذشته در همین رابطه نامه ای به دادستان کل کشور نوشتم. در این نامه مجددا درخواست کردم تا وضعیت چک‌هایی که سازمان صادر کرده مشخص شود. جالب است که در آن زمان از سوی بانک اعلام شده که حدود ۴.۲ میلیارد یورو در یک مرحله به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز شده ولی کمتر از یک ماه بعد اعلام شده پولی وجود ندارد”.

نوربخش در ادامه گفته: “تخلفات مدیرعامل وقت سازمان چون امضای چک بدون داشتن امضای مدیرکل مالی و امضای چک و تعویض آن از یک قطعه به پنج قطعه همگی در کیفرخواست مطرح است. در هر حال تضییع حقوق از سازمان و بی قانونی که انجام شده در شکایت رسمی از زنجانی و مرتضوی در کیفرخواست صادر شده وجود دارد و ما در تمام جلسات حضور داریم و از منافع سازمان حمایت می کنیم”.

همزمان مصطفی ترک همدانی، وکیل شکات تامین اجتماعی هم از برگزاری دادگاهی برای سعید مرتضوی در ارتباط با بابک زنجانی خبر داده و گفته است: “در ساعت ۹ صبح دوشنبه رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی در شعبه ۱۰۵۷ دادگاه کیفری ۲ ویژه رسیدگی به جرایم کارکنان دولت به ریاست قاضی حیدری آغاز می‌شود. رسیدگی به تخلفات و اتهامات مالی سازمان تامین اجتماعی در زمان تصدی مدیرعامل سابق این سازمان و رسیدگی به اتهامات موکلین خصوصی درباره جرایم دادستان سابق در پرونده عباس پالیزدار از محورهای جلسه دادگاه است. با توجه به اینکه پرونده به صورت محرمانه بررسی می‌شود و ممکن است دادگاه به صورت غیرعلنی برگزار شود از بیان جزئیات بیشتر معذورم اما با پرونده بابک زنجانی بی‌ارتباط نیست”.

دادگاه سعید مرتضوی در حالی برگزار می شود که نهمین جلسه رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی نیز امروز است.

رسول کوهپایه زاده، وکیل بابک زنجانی در اینباره گفته است: “بر اساس ابلاغی که به دستم رسید دوشنبه ۲۵ آبان رسیدگی به اتهامات بابک زنجانی در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب اسلامی پیگیری می شود. موکلم در جلسات گذشته بخشی از دفاعیات خود را ارائه کرده که این جلسات نیز ادامه خواهد داشت. ادامه جلسات در دادگاه مشخص می شود”.