اسرائیل؛ دلیلی برای نگرانی اوباما

نویسنده

» مقاله آسیا تایمز درباره احتمال حمله به ایران

گرت پورتر

 

مقاله جفری گولدبرگ، روزنامه نگار هوادار اسرائیل در مجله آتلانتیک به طور مستدل به دولت باراک اوباما هشدار می دهد باید نگران خطرات ناشی از حمله نظامی دولت بنیامین نتانیاهو به ایران ظرف ماه های آتی باشد، مگر آنکه واشنگتن مسیر مطمئن تر و قدرتمندتری در مواجه با برنامه هسته ای تهران در پیش گیرد.

این مقاله در عین حال شواهد جدیدی از مخالفت برخی چهره های اطلاعاتی و نظامی برجسته اسرائیل با حمله به ایران ارائه می کند، کسانی که معتقدند سخنان نتانیاهو مبنی بر اینکه ایران “تهدیدی علیه موجودیت” اسرائیل است، غیر ضروری وبه منظور دفاع از خود صورت می گیرد.

هرچند به این مطلب در مقاله گولدبرگ اشاره نشده است، اما چهره های نظامی و امنیتی اسرائیل از اوائل دهه 1990شروع به ابراز مخالفت در برابر چنین سخنانی در قبال ایران کردند. نتیانیاهو پس از برگزیده شدن به عنوان نخست وزیر اسرائیل در سال 1996، برای پایان دادن به این مخالفت ها تلاش کرد.

مقاله گولدبرگ در عین حال از حساسیت اسرائیل نسبت به هرگونه اقدام اوباما در علنی ساختن پرهیز تل آویو از ارتکاب این حمله پرده برداشت. این نشان می دهد که دولت اسرائیل نمی تواند بدون کسب اطمینان از دخالت مستقیم ایالات متحده در صورت بروز هرگونه جنگی با ایران، دست به کار شود.

گولبرگ می گوید سناریوی احتمالی این است که مسؤولان اسرائیلی ظرف چند ماه آینده با همتایان آمریکایی خود تماس بگیرند تا آنها را در جریان اجرای طرح های اسرائیل برای بمباران تأسیسات هسته ای ایران قرار دهند.

در مقاله وی آماده است توجیه اسرائیل این خواهد بود که “چاره دیگری” نداشتند زیرا “ایران هسته ای از زمان آدولف هیتلر به بعد، بزرگترین تهدید موجود علیه بقای قوم یهود است.”

وی پس از مصاحبه با 40 مقام تصمیم گیرنده اسرائیلی ادعا می کند رهبران جدید و قبلی اسرائیل در این نکته به “توافق” رسیده اند که شانس “حمله اسرائیل به ایران تا ژوئیه آینده” 50 درصد خواهد بود.

گولدبرگ به خاطر حمله به نومحافظه کاران در تنظیم گزارش خود در خصوص عراق، خصوصاً به دلیل اصرار وی مبنی بر وجود پیوند میان صدام حسین و القاعده، معروف است.

گولدبرگ از قول یک مقام اسرائیلی آشنا به اندیشه های نتانیاهو می نویسد: “یهودیان در جنگ جهانی دوم هیچ قدرتی برای متوقف کردن هیتلر در نسل کشی نداشتند. شش میلون نفر سلاخی شدند. امروز شش میلیون یهودی در اسرائیل زندگی می کنند و اکنون یک نفر آنها را به نسل کشی تهدید می کنند.”

نتانیاهو در جریان مصاحبه اش با گولدبرگ از احتمال استفاده ایران از تسلیحات هسته ای در برابر اسرائیل سخنی به میان نمی آورد. در عوض، وی می گوید حزب الله لبنان و حماس در غزه قادرخواهند بود زیر چتر پوشش هسته ای، به “شلیک موشک و ارتکاب فعالیت های تروریستی” ادامه بدهند.

ولی اسرائیل در مقابله با حزب الله و حماس، به ابزارها و نیروهای متعارف متوسل مس شود و نه قدرت بازدارندگی هسته ای، و همین اظهارات، به بحث جنبه ای کاملاً غیرواقعی می بخشد.  

گولدبرگ می گوید سایر رهبران اسرائیلی نظیر ایهود باراک، وزیر دفاع، خاطر نشان کرده اند خطر واقعی ایجاد یک ایران هسته ای، این است که به تدریج قابلیت اسرائیل در حفظ مردم خود را تحلیل می برد.

اما این مشکل بیشتر من در آوردی است. گولدبرگ قبول دارد که ژنرال های اسرائیلی که در گفتگو با وی شرکت داشته اند، “نگران هستند که صحبت از “تهدید علیه موجودیت” خود به نوعی طرح صهیونیسم را مورد تهدید قرار می دهد؛ طرحی که به منظور متوقف کردن چنین تهدیداتی علیه یهودیان تنظیم شده است.”

تعدادی از منابع گولدبرگ گفته اند گبی اشکنازی، رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل نسبت به “مفید بودن هرگونه حمله ای” ابراز تردید کرده است.

مقامات اطلاعاتی اسرائیل و سایر مسؤولان تصمیم گیرنده برای سیاست این کشور در قبال ایران نیز از دیرباز گفته اند اظهاراتی از جنس آخر زمان، که در سال های اخیر از سوی نتانیاهو عنوان شده، محکوم به شکست است.

رونن برگمن گزارشگر مسائل امنیتی در نشریه یدیوت آرونت، محبوب ترین نشریه اسرائیلی، نوشت ژنرال آهارون زیوی فرکش، رئیس سابق ستاد مشترک ارتش اسرائیل اعلام کرده تصور افکار عمومی اسرائیل در خصوص تهدید هسته ای ایران “مخدوش” شده است. 

به گفته برگمن، فرکش و سایر مسؤولان نظامی و اطلاعاتی موساد اعتقاد دارند انگیزه اصلی ایران برای دست یافتن به توانمندی تسلیحات هسته ای، تهدید اسرائیل نیست، بلکه “بازدارنگی ایالات متحده از مداخله و تلاش برای تغییر رژیم در این کشور است.”

اطلاع از اینکه اسرائیل بدون رضایت ایالات متحده قادر به حمله به ایران نیست، مقامات اسرائیلی را نسبت به احتمال نپذیرفتن طرح حمله این کشور به ایران از سوی اوباما بسیار حساس کرده است.

گولدبرگ گزارش می کند “تنی چند از مسؤولان اسرائیلی” به وی گفته اند که نگران مطلع شدن نهادهای اطلاعاتی آمریکا از طرح های اسرائیل برای حمله به ایران در فاصله چند ساعت مانده به عملی شدن این طرح هستند. این مسؤولان به گولدبرگ گفتند اگر اوباما بگوید “ما می دانیم شما دست اندرکار انجام چه کاری هستید، این اقدام را سریعاً متوقف کنید”، در اینصورت اسرائیل احتمالاً باید عقب نشینی کند. 

گولدبرگ اشاره ناچیزی به این فرضیه دارد که تهدید به حمله علیه ایران یک استراتژی برای مشغول کردن ذهن ایران و ایالات متحده است. البته وی در مقاله مارس 2009 در مجله آتلانتیک بسیار صریح تر بود و نوشته بود تهدید نتانیاهو برای دست زدن به حمله علیه ایران در صورت شکست رویکرد ایالات متحده، می تواند یک “بلوف بزرگ” باشد.

 

منبع: آسیا تایمز- 17 اوت 2010