غم‌نومه‌ی فریدون در کوچه‌های موازی

نویسنده
بهاره خسروی

» ای‌بوک/ تازه‌های کتاب‌های الکترونیک

انتشارات الکترونیک، دیگر بخشی از فرهنگ ایران شده است. دو انتشارات بزرگ در پاریس و لندن و چند انتشارات کوچکتر در نقاط مختلف دنیا، کتابهای فارسی را به شیوه نوین منتشر می کنند.

صفحه ای بوک هنر روز، به معرفی هفتگی این کتا ب‌ها اختصاص دارد. ناشران و پدید آورندگانی که قصد معرفی کتاب خود را در این صفحه دارند، می توانند با این نشانی تماس بگیرند:

honarrooz(at)gmail.com

 

مرد متوسط و تله

نویسنده: محسن یلفانی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۹۲ صفحه

قیمت: 4,99€

رحمت - (دستش را از روی کیف برمی‌دارد و به پشتی صندلی تکیه می‌دهد.) بفرمایین برین. برین دنبال زندگی چرب و چیل خودتون. برین دنبال همون‌هایی که مثل خودتون انگار از دماغ فیل افتاده‌ن… ولی یادتون باشه. این همه‌ی ماجرا نیس. معلوم هم نیس داستان به همین‌جا ختم بشه. شاید هم صحنه‌ی آخر همین نباشه که یه جوون بینوا خودشو زیر پای شما بندازه و جز تفرعن و خودخواهی چیزی نصیبش نشه. من هم دستم اون‌قدرها که شما فکر می‌کنین خالی نیس. من هم یه روزی حرفمو می‌زنم و جای خودمو پیدا می‌کنم. روزگارو چی دیده‌ین؟ بالاخره یه روزی ما به‌هم می‌رسیم. و اون روز شما می‌بینین چه شانسی رو از دست داده‌ین…

لینک خرید

 

غَم‌‌نومه‌‌ی فریدون

نویسنده: پیمان قدیمی

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۷۶ صفحه

قیمت: 5,90€

غم‌نومه‌ی فریدون حاصل بازخوانی قصه‌هایی مانند ِ “پریا”، “قصه‌ی دخترای ننه دریا”، “حسین قلی مردی که لب نداشت” از شاملوی بزرگ و “به علی گفت مادرش روزی” از فروغ ِ خاموش است. گونه‌ای از قصه نویسی شاعرانه که به نوعی بازیافت بافت و ریخت قصه‌هایی است که در قالب متل‌ها و ترانه‌های عامیانه سینه به سینه و دهان به دهان چرخیده‌اند. این آثار در بُرهه‌ای از تاریخ معاصر ایران تجربه می‌شوند که سایه‌ی کودتای لعنتی و نکبتی مرداد ِ سی و دو بر سر همه چیز افتاده بود و زبان پُر بار و شناسنامه دار کوچه داشت جای خود را به زبان بی‌بته و حرامزاده‌ی کلاه شاپوها و جاهلان شاه نشین می‌داد. دُرست زمانی که چماق بدستان جاویدگو، لایعقلان و بشگن بالااندازان رقاصان پُر قِر و قمیش کاباره‌ها که آس ِدست سلطنت بودند بساط پهن کردند توی همه چیز مملکت. حاصل واکنش شاعران بزرگ و کار بَلدی همچون شاملو، فروغ و کسان دیگر به این هرج و مرج زمانی و زبانی می‌شود قصه‌هایی که به پشتوانه‌ی ادبیات ِ بی‌غلط کوچه جلوی این قداره‌کشی قد کشیدند.

زمانی که بسیاری از داستان نویسان و شاعران هدف خود را در برقراری ارتباط با عوام جست و جو می‌کردند ساعدی چه دردناک اعتراف می‌کند “برای مردمی نوشتیم که خواندن نمی‌دانستند”. زمانی که بسیاری از داشتن سواد بی‌بهره بودند شاید اساس نگارش این‌گونه قصه‌ها ایجاد نوعی ارتباط شفاهی و بی‌مُحاق با عامه‌ی مردم بوده است. پُر بیراه نیست اشاره به این‌که همین قصه‌ها به مرور زمان خود نیز شاید بخشی از گنجینه‌ی ادبیات بالابلند کوچه شدند.

“غم‌نومه‌ی فریدون” تجربه‌ای از این دست است. قصه‌ای با زبان کوچه برای مردمی که در کوچه‌هاشان سال‌ها و یا شاید قرن‌هاست “خنده” را قدغن اعلام کرده‌اند. تجربه‌ای که بی‌رحمانه سه سال به طول انجامید. سه سال لُکنَت و نکبت. مهر هشتاد و هفت تا مهر ِنَود. بُلندی یا کوتاهی قد و قواره‌ی غم‌نومه هم، قضاوتش با شما و زمان…

لینک خرید

 

سنگ در کف رود و ۵۵۳

نویسنده: مرجان محمدپور

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۱۰۰ صفحه

قیمت: 4,99€

اصلاً خیلی‌هایی که غرق می‌شن فکر می‌کنم، از عمق زیاد آبه، از اینکه یه فاصله‌ای خیلی زیاد تا زمین، تا کف، زیر آب، تا اون جایی که رو نیست، سطح و ساده نیست، پیدا می‌کنن، از عمق وحشت می‌کنن، وحشت بزرگ، اون‌قدر بزرگ که فرصت نمی‌کنی برسی به جنس تَرست.

لینک خرید

 

کوچه‌های موازی

نویسنده: جواد جواهری

ناشر: ناکجا

تاریخ انتشار: ۲۰۱۲

۱۱۸ صفحه

قیمت: 4,90€

کنار هم خوابیده‌اند. لخت، یعنی نه که لخت لخت، سرشان پیداست و کمی از شانه و سینه‌شان. اما می‌شود برهنه بودنشان را حدس زد. زن می‌خندد، لب‌هایش قرمزی خوبی دارد. انگار تازه رسیده از بوسه‌ای بلند و گرم. مرد هم می‌خندد. صمیمی می‌خندد، نه آنکه فاتح هم‌آغوشی به یادماندنی‌ای که حالا در اوج نرینگی به کسی، لابد به نرهای دیگر فخر بفروشد.

مرد می‌خندد، همین.

لینک خرید

 

غوک

نویسنده: رضا علامه‌زاده

ناشر: H&S Media

290 صفحه

تاریخ انتشار: 2012

قیمت: $15.00

زهرا بی‌محابا چادرش را انداخته است کنار و به کلاف آبی که به راه‌آب خانة آقای جلیلی سرازیر می‌شود، نگاه می‌کند. جای سوختگی روی گونة چپش، با همة بزرگی نتوانسته است زیبائی دخترانه او را خراب کند.

“خیلی ساده است. یک دستمال می‌اندازی روی صورتش و ترتیبش را می‌دهی!”

حسین لاتی با اینکه ظاهرأ خاطرخواه زهراست، هیچ تعصبی به او ندارد. هر کسی که بپرسد چرا با اینهمه ادعا با کلفتی مثل زهرا روی هم ریخته است، همین جواب را می‌شنود.

“زیرکاریش حرف ندارد. باقیش هم با یک دستمال حل می‌شود!”

لینک خرید

 

خاموشانه‌های روشن

نویسنده: اشکان آویشن

ناشر: H&S Media

260 صفحه

تاریخ انتشار: 2012

قیمت: $12.00

ماجرا از یک مسافرت با اتوبوس شروع شد. با شوهرم دعوا کرده‌بودم و تصمیم داشتم که برای همیشه از او جدا شوم. این اولین‌ دعوای ما نبود. دومین‌بار هم نبود. شاید صدمین‌بار بود، شاید هم هزارمین بار. نمی‌دانم چندمین‌بار بود اما می‌دانم که از هفت‌روز هفته، ما پنج‌روز آن را به نحوی اختلاف داشتیم. با این که من در رشته‌ی شیمی فوق‌لیسانس گرفته‌بودم، به دام ازدواج با مردی افتادم که از مال دنیا، فقط « مال » داشت اما نه چیز دیگر. این را خیلی زود متوجه شدم اما خیلی دیر به حرکت در آمدم.

لینک خرید

 

زیتون سرخ

 خاطرات ناهید یوسفیان - سید قاسم یاحسینی

ناشر: H&S Media, Soureh Mehr

216 صفحه

تاریخ انتشار: 2013

قیمت: $9.00

“زیتون سرخ” خاطرات ناهید یوسفیان، اولین زن اتمی ایران است که با آغاز جنگ به جبهه اعزام می‌شود. نویسنده با نگاهی واقعیت‌گرا داستان زندگی این عضو سازمان انرژی اتمی ایران را پیش روی خواننده قرار می دهد.

لینک خرید