ورود به کوی دانشگاه از سر دلسوزی بود

نویسنده
نازنین کامدار

» ادامه سیاست تحقیر و تهدید دانشجویان، از زبان رییس کمیسیون اصل نود

با نزدیک شدن به سال تحصیلی جدید دانشگاه ها و در ادامه موج تحقیر دانشجویان از سوی وزارت علوم از جمله سخنان کامران دانشجو درباره لزوم پاکسازی دانشگاه ها از سکولارها و نیز اعلام “پالایش روانی” دانشجویان، رئیس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس نیز که قبل از ورود به پارلمان از فرماندهان عملیاتی سپاه پاسداران بوده، روایت جدیدی از حوادث کوی دانشگاه ارائه کرد و “نقاط خط قرمز امنیتی در تهران” را مشخص کرد.

به نوشته خبرآنلاین، محمد علی پور مختار، جانشین فرمانده حفاظت انصار المهدی غرب کشور و وکیل فرهاد نظری در پرونده کوی دانشگاه تهران که هم اکنون بر کرسی ریاست کمیسیون اصل ۹۰ مجلس تکیه زده، درباره حوادث کوی معتقد است که ضرب و شتم شدید دانشجویان و حمله و تخریب خوابگاه ها را “جمعی از افراد دلسوز” نظام انجام داده اند، دانشجویان را وزارت کشور و علوم دولت خاتمی تحریک می کرند و البته فرهاد نظری بی گناه است.

او می گوید: “حرکت را گروهی از دانشجویان شروع کرده بودند و به عوامل انتظامی سنگ پرانی می کردند. بعد داخل کوی دانشگاه را آتش زده بودند و به امکانات عمومی آسیب رساندند و بخشی از عوامل نیروی انتظامی هم دنبال دستگیری های آنها می روند. بالاخره یک سری از افراد بودند که احساس تکلیف می کردند و حتی با نیروی انتظامی درگیر می شدند. و نیروی انتظامی از دانشجویان دفاع می کرد. منتها بعضا نیروهای دلسوزی بودند که می دیدند اقدام هایی علیه ارزشهای اسلامی صورت می گیرد، حس می کردند که باید وارد صحنه شوند. اینکه فردی برود با بخشی درگیر شود یا اینکه به طور مخفی وارد جایی شود و تخریبی به وجود بیاورد، به این معنی نیست که حمایت می شود. لذا از این موارد در آن ماجرا داشتیم”.

او درباره فرهاد نظری هم چنین گفته است: “آقای فرهاد نظری را آخرین بار یک سال گذشته در خیابان و اتفاقی دیدم و در حد احوال پرسی با هم صحبت کردیم. پرسیدم کجایی؟ گفت: «می پلکیم!» سردار نظری نیروی خوبی برای کشور بود که سابقه حضور در جبهه را داشت و صحبت هایی که در آن زمان درباره او مطرح می شد، بیشتر جو روانی بود و واقعیت نداشت. چیزی که آنها [مخالفان سردار نظری] دنبالش بودند و خودش بارها می گفت این بود که به دنبالش فرستاده بودند و به او گفته بودند که بیا بگو و اعتراف کن که فرمانده نیروی انتظامی این دستور را به تو داده است. ولی او این کار را نکرد”.

پورمختار درباره “تحریک دانشجویان توسط وزارت کشور و علوم خاتمی” هم می گوید: “اینها اتفاقا تحریک می‌کردند؛ عواملی در خود وزارت کشور و وزارت علوم بودند که اینها اصلا خودشان محرک بودند. اطلاعیه که می‌دادند، باعث تحریک جامعه و دانشجویان می‌شدند و همین باعث می‌شد که این موضوع تشدید بشود. اگرچه به ظاهر می‌رفتند آنجا از باب اینکه مثلا این التهاب را یک مقداری کاهش بدهند ولی سخنرانی که می‌کردند، سخنرانی هایشان محرک بود”.

او در گفت و گوی خود، “خطوط قرمز” امنیتی شهر تهران را هم مشخص کرده و گفته است: “در زمان حوادث کوی، گفته می شد جمعی از دانشجویان قصد داشتند به سمت بیت رهبری حرکت کنند. در مقابل به نیروی انتظامی هم گفته شده بود در صورت این اتفاق، آنها اجازه شلیک دارند. یعنی بالاخره در این مسائلی که اتفاق می‌افتد، یک خطوط قرمزی وجود دارد. بر اساس مقرراتی هم که هست ما نقاط حساسی داریم که باید دفاع شود، از جمله صداوسیما، وزارتخانه‌ها و بیت رهبری”.

او درحالی این سخنان را بر زبان رانده که هنوز عوامل قتل عزت ابراهیم نژاد شناسایی و محاکمه نشده اند. بسیاری از دانشجویان صدمه دیده در زمان کوی هم اکنون در زندان هستند و فرهاد نظری نیز نه تنها مجازات نشد که امکان شکایت از قربانیان اش را پیدا کرد.

این سخنان تحریک آمیز در حالی از سوی یک فرمانده نظامی که کمتر از 5 ماه است بر کرسی ریاست کمیسیون رسیدگی به شکایات مردم از نظام تکیه زده، بیان می شود که دو روز قبل نیز وزارت علوم از زبان رئیس مرکز مشاوه این وزارتخانه، از برنامه “پالایش روانی دانشجویان” خبر داد و موجب خشم بسیاری از دانشجویان در شبکه های اجتماعی شد.

به نوشته فارس، حمید یعقوبی،رئیس مرکز مشاوره وزارت علوم گفته بود: “وضعیت سلامت روان دانشجویان جدید کارشناسی و کارشناسی ارشد بررسی می شود و دانشگاه‌ها تا پایان آبان فرصت دارند این غربالگری را انجام هند”.

او افزود:“ با این چکاپ متوجه می شویم دانشجوی ما از نظر سلامت روان در چه وضعیتی قرار دارد و بر اساس اطلاعاتی که از پرسشنامه وضعیت روان دانشجو بدست می آید اگر دانشجویی نیازمند مشاوره باشد، جهت راهنمایی به مراکز مشاوره دانشگاه دعوت می شود”.

این سخنان در حالی است که کامران دانشجو، یکی از متهمان اجرای تقلب انتخاباتی سال ۸۸ نیز که هم اکنون به سمت وزیر علوم منسوب شده، در هفته جاری گفته بود: “ما دانشگاهی متناسب با آرمان‌های انقلاب و جامعه می‌خواهیم، دانشگاهی که در آن گفتمان انقلاب اسلامی ترویج شود، نه این‌که وقتی می‌خواهیم در سالن‌غذاخوری دانشگاه تفکیک جنیستی اعمال کنیم قال وقیل راه بیاندازد. اساتید دانشگاه باید انقلابی‌گری و آرمان‌خواهی را به نسل بعد منتقل کنند و متون درسی هم باید با این مضمون مطابقت کند و میان دانشگاهیان باید مناسبات بر مبنای احکام شرع مقدس باشد. دشمن می‌خواهد ما فضای دانشگاه‌ها را تنگ‌تر کنیم،اما ما باید از فتنه‌ی ۸۸ درس بگیریم و اجازه ندهیم که فضای هیجانی کاذب و غیرمنطقی ایجاد شود، در چارچوب منطق باید دانشجویان به بیان نظرات خود بپردازند. اگر قرار است این نظام بماند باید با ادبیات انقلابی بماند، به عبارتی ضامن بقای این نظام گفتمان انقلابی و حاکمیت ارزش‌های انقلاب است و این دولت توانست، گفتمان انقلاب را احیا کند در حالی که قبل از آن تلاش می‌شد این گفتمان به تاریخ سپرده شود”.

کامران دانشجو افزوده بود: “من اعلام کردم که دانشگاه‌های ما استاد سکولار نمی‌خواهد، سخنی که هیچ وزیر قبل از من بیان نکرده بود، این استادید می‌‌توانند در جاهای دیگر مشغول شوند، اما در دانشگاه نه. چرا که دانشگاه محل تربیت نیروی انسانی متناسب با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب است، اگر من این سخنان را نمی‌گفتم اینقدر به من حمله نمی‌شد، اما باید بدانیم که دانشگاه‌های ما ۹۰ سال است به گونه‌ای اداره می‌شود و ما برای تغییر این گونه اداره باید صبر و حوصله و تدبیر داشته باشیم.”

 وی گفته است که برای پاکسازی دانشگاه ها “۱۲ هزار هیات علمی جدید به دانشگاه‌ها آورده‌ایم، ۳۰ الی ۴۰ بورسیه جدید ایجاد کردیم،‌ ۲ هزار تغییر وضعیت داشتیم و تا پایان دولت ۱۰ هزار عضو هیات علمی جدید نیز اضافه خواهیم کرد، اما در این راه نیاز به پیشبانی فکری و علمی شما داریم”.

 گفتنی است، کامران دانشجو، که مجری نظرات مصباح یزدی در دانشگاه های کشور شناخته می شود، در پی اسلامی کردن دانشگاه های کشور با اخراج اساتید و دانشجویان منتقد و تفکیک جنسیتی دانشجویان است.