امام جمعه راسک با غده ای درشکم در زندان

کاوه قریشی
کاوه قریشی

» در مصاحبه روز با امین نقش بندی مطرح شد:

فرزند مولوی فتحی نقشبندی، امام جمعه اهل سنت شهرستان راسک در استان سیستان و بلوچستان با اشاره به بیماری پدرش در زندان و آخرین ملاقات خانواده با وی، که در حضور رئیس حفاظت زندان و معاون دادستان صورت گرفته، به روز می‌گوید تقاضای فوری مولوی نقشبندی، آزادی با قید وثیقه جهت معالجه پزشکی در خارج از زندان است.

دادگاه انقلاب زاهدان اخیرا احکام مولوی فتحی محمد نقشبندی، ‌امام جمعه اهل سنت راسک‌، مولوی عبدالغفار نقشبندی، فرزند او ‌و ۴ تن دیگر از همراهان وی را صادر کرده است.

بر اساس این حکم مولوی فتحی محمد نقشبندی، به ۱۵ سال زندان و تبعید به خلخال، مولوی عبدالغفار نقشبندی، به ۱۳ سال حبس و تبعید به مکانی نامعلوم، و نظام الدین ملازاده، ملک محمد آبادیان، جوادو جابر آبادیان نیز به اعدام محکوم شده اند.

حبیب‌الله سربازی، فعال مدنی و مدیر کمپین فعالان بلوچ هم در مصاحبه با روز می‌گوید احکام این افراد توسط مسئولان امنیتی در زندان به متهمین ابلاغ شده است.

این افراد همگی متهم به دست داشتن و مشارکت در ترور مولوی مصطفی جنگی زهی، امام جمعه اهل سنت یکی از مساجد شهرستان راسک در جنوب غربی ایران هستند.

به گفته آقای سربازی اتهام مولوی نقشبندی محاربه و اقدام علیه امنیت ملی از طریق آمریت در قتل مولوی مصطفی جنگی زهی، اتهام ملک محمد آبادیان محاربه از طریق طراحی این قتل و فرزندان آنها نیز به اتهام محاربه از طریق اجرای قتل مولوی جنگی زهی اعلام شده است.

 

ترور جنگی زهی؛ جندالله یا اختلافات خانوادگی؟

مولوی مصطفی جنگی زهی، امام جمعه شهر راسک در استان سیستان و بلوچستان روز ۲۹ دی ماه سال ۹۱ توسط افراد مسلح نا‌شناس ترور شد. به گزارش خبرگزاری‌های رسمی مولوی مصطفی جنگی‌زهی، پیش از این از یک سوءقصد مسلحانه جان سالم به در برده بود.

آقای جنگی زهی امامت جمعه مسجد اهل سنت خضرا در شهر راسْک، از توابع شهرستان سرباز در جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان را به عهده داشت. او فرمانده یکی از پایگاههای بسیج عشایری منطقه بود و بار‌ها اعلام کرده بود شهادت در راه انقلاب اسلامی را افتخار ی بزرگ برای خود می‌داند.

 بازداشت و متهم کردن روحانیون اهل سنت به اتهام دست داشتن در ترور مولوی جنگی زهی در حالی بود که تا چند هفته قبل از بازداشت ها، خبرگزاری های حکومتی و مقامات قضایی اظهارات متناقضی در مورد عوامل این ترور مطرح کرده بودند. به فاصله یک روز بعد از این ترور، وبسایت رجا نیوز نوشته بود که مولوی جنگی قبل از ترور از سوی گروه مسلح جندالله تهدید به مرگ شده بود. برخی دیگر از خبرگزاری‌ها، از جمله خبرگزاری ایرنا هم نوشته بودند که او توسط عوامل وابسته به “استکبار” کشته شده است.

حبیب ‌الله سربازی می‌گوید وبسایت‌های رسمی جمهوری اسلامی ابتدا با طرح دو سناریو به گمانه زنی در مورد عوامل ترور مولوی جنگی زهی پرداختند.

 بر اساس اظهارات محمد مرزیه،‌ دادستان زاهدان دو فرضیه “قتل عادی بر اثر اختلافات شخی” و “ترور” در رابطه با مرگ مولوی مصطفی جنگی زهی مطرح بوده که با بررسی های دقیق تر فرضیه نخست ابطال و موضوع ترور در دستور کار اداره اطلاعات قرار گرفته است.

اما پس از گذشت مدتی، آنطور که حبیب‌الله سربازی می‌گوید به یکباره انگشت اتهام به سمت مولوی نقشبندی رفت و همین موضوع منجر به بازداشت وی، فرزندان و نزدیکانش شد.

مدیر کمپین فعالان بلوچ می‌گوید ابتدا ملک محمد آبادیان را دستگیرکردند و بعد از گرفتن اعترافات تحت شکنجه، مولوی نقشبندی و فرزندان او، و از جمله یک فرزند سرباز وظیفه ایشان در سپاه پاسداران را دستگیر کردند.

آنطور که این فعال بلوچ می‌گوید دو فرزند دیگر مولوی نقشبندی در حین بازداشت ۱۵ و ۱۶ سال سن داشته‌اند.

به گفته آقای سربازی، عبدالغفار نقشبندی پس از پایان دوره مرخصی به محل خدمت باز می‌گردد اما آنجا به اصرار مرخصی وی را تمدید می کنند و او در در مسیر بازگشت از زاهدان و در ورودی شهر راسک بازداشت شد.

شماری از مردم راسک در اعتراض به این بازداشت مقابل نهادهای دولتی تجمع کردند؛ تجمعی که در پی آن به گفته عبدالستار دوشوکی، رئیس مرکز مطالعات بلوچستان یک نفر کشته و چندین نفر زخمی شدند.

 

سفر مولوی عبدالحمید به تهران برای پیگیری پرونده

این اتفاقات در اردیبهشت ماه سال ۹۲ روی داد. حالا امین نقشبندی، فرزند امام جمعه اهل سنت راسک که پدر و برادرش در رابطه با قتل مولوی جنگی در زندان به سر می‌برند، به روز می‌گوید: مسئولان امنیتی زندان در حین ابلاغ حکم به پدرم گفته‌اند که این حکم قابل تجدید نظرخواهی نیست و بدون ارجاع به مراحل بعدی مانند دیوان عالی کشور همانگونه که اعلام شده، قابل اجراست.

آقای نقشبندی می‌گوید که بلافاصله پس از مطلع شدن از صدور حکم به همراه مولوی عبدالحمید اسماعیل زهی، روحانی پر نفوذ اهل سنت و امام جمعه زاهدان جهت پیگیری پرونده به تهران رفته و با نمایندگان بلوچ در مجلس ملاقات کرده‌اند.

فرزند امام جمعه زاهدان همچنین با تاکید بر بی‌گناهی پدرش می‌گوید آنها به نتیجه حکم اعتراض و پرونده را تا دیوان عالی کشور پیگیری می‌کنند.

متهمان در این پرونده حدود ده نفر هستند که به گفته امین نقشبندی همه آنها به صورت جداگانه وکیل اختیار کرده‌اند.

حبیب الله سربازی، مدیر کمپین فعالان بلوچ هم که ساکن امارات است می‌گوید وکلا در جریان سه مرحله دادگاهی متهمان، تنها ساعاتی قبل از دادگاه سوم توانسته‌اند با وکلای خود ملاقات کنند.

به گفته او وکلا به پرونده دسترسی نداشته و تنها اطلاعاتی از سوی نهادهای امنیتی به آنها ارائه شده تا در همان چهارچوب از موکلان خود دفاع کنند.

 

شاکیان در دفاع از متهمین شهادت داده‌اند

اما ایرادات پرونده متهمان به ترور مولوی جنگی محدود به طی نشدن یک روند دادرسی عادلانه نیست.

به گفته فرزند امام جمعه راسک، فرزندان مولوی جنگی، شاکیان پرونده در حضور او به ملاقات معاون دادستان و قاضی پرونده در زاهدان رفته و بر بیگناهی مولوی نقشبندی و دیگر بازداشت شدگان در این پرونده تاکید کرده‌اند.

امین نقشبندی همچنین می‌گوید: “خانواده جنگی زهی به صورت محضری رضایت داده‌اند. دو بار هم به ملاقات پدرم آمده و جلوی قاضی کیفری استان و معاون دادستان ابراز رضایت کرده‌اند. آنها می‌گویند عاملان ترور پدرشان را می‌شناسند و مشخصات آنها را دراختیار دارند.”

حبیب الله سربازی هم می‌گوید، آقای جنگی زهی خود از طرفداران سرسخت مولوی نقشبندی بوده و پشت سر او نماز خوانده است. به گفته او فرزندان امام جمعه ترور شده مجسد خضرا حاضرند مجددا در نهادهای مربوطه بر بیگناهی مولوی نقشبندی شهادت بدهند.

به گفته مدیر سایت کمپین فعالان بلوچ، مولوی جنگی زهی پیشتر توسط جندالله تهدید شده بود و عناصر این گروه یک بار هم جهت ترور وی به منزلش مراجعه کرده اما موفق نشده بودند وی را به قتل برسانند.

هم آقای سربازی و هم فرزند امام جمعه راسک می‌گویند با وجود نمایشی بودن اعترافات، ماموران زندان و نهادهای امنیتی موفق نشده‌اند حتی یک کلمه از مولوی نقشبندی اعتراف بگیرند.

 

نیازبه معالجه در خارج از زندان

امین نقشبندی،‌ فرزند مولوی فحتی نقشبندی می‌گوید آخرین بار روز گذشته در زندان مرکزی زاهدان با پدرش ملاقات کرده است.

این ملاقات به گفته او با حضور معاون دادستان و رئیس حفاظت زندان صورت گرفته است.

در این ملاقات مولوی نقشبندی با انتقاد از وضعیت نگهداری و سلامتی اش، بر بیماری خود تاکید کرده و حتی “پیراهنش را جلوی مسئولان زندان و نماینده دادستان در آورده و غده‌ای بر آمده در شکمش را نشان داده است.”

“پدرم گفت که پزشکان زندان به او گفته‌اند که مریض است و نیاز به معالجه دارد. هفته پیش هم با آیت‌الله سلیمانی و حاج آقا حمیدی که مدیر کل دادگستری استان است ملاقات کردم. حتی آنها هم به بیماری مولوی و وجود غده در شکم او اذعان کرده و پزشکی قانونی هم بر وخامت وضعیت وی شهادت داده است.”

به گفته وی مسئولان زندان و نماینده دادستان وعده داده‌اند که به وضعیت سلامتی وی رسیدگی کنند: “در خواست عاجل پدرم در یک نامه کتبی که تقدیم ناظران در ملاقات شد، آزادی به قید وثیقه جهت ادامه مداوا در خارج از زندان است. پدرم متعهد شده در صورت مرخصی حتی به منزل خود مراجعه نخواهد کرد.”

 ماجرای ترور مولوی مصطفی جنگی و بازداشت تعدادی از روحانیون منطقه با واکنش عالیترین مقام مذهبی استان سیستان و بلوچستان و تعدادی از شخصیت‌ها و گروه‌های سیاسی بلوچ روبرو شد.

مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت زاهدان در خرداد ماه ۹۱ با تاکید بر مجازات قاتل مولوی مصطفی زهی گفت: “هر کسی که باشد باید دستگیر شده و به مجازات شرعی و قانونی برسد، اما تا زمانی که موردی به اثبات نرسیده است نباید با ظن و گمان اقدام به دستگیری برخی از علما نمود و باعث نگرانی مردم شد.”