مهمان ناخوانده برگشت؛ گرد و غبار

نویسنده
فیروزه متین

» بازهم تعطیلی مدارس، باز هم ماسک

حتی بارش های بهاری در روزهای اخیر در مناطق مختلف کشور نیز باعث نشد تا بسیاری از شهرها و استان های جنوبی کشور از جمله خوزستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری و شیراز از هجوم دوباره ریزگردها و گرد و غبار در امان بمانند.
آنطور که مقامات محلی گزارش داده اند، هم اکنون استان های جنوبی، به ویژه خوزستان باردیگر شاهد افزایش شدید آلاینده های هوا و ریزگردها هستند و در ایلام نیز مدارس منطقه مهران به دلیل غلظت شدید مواد معلق تعطیل شده اند.

 شهریار عسکری، رییس روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در اینباره گفته است: “شهرستان بهبهان در استان خوزستان در ظهر یکشنبه با غلظت گرد و غبار ۴۸۶ میکروگرم بر متر مکعب (سه برابر حد مجاز) بیشترین آلودگی هوای استان را به خود اختصاص داد. میزان ریز گرد‌ها در ظهر روز یکشنبه در شهرستان‌های اهواز ۳۹۰، اندیمشک ۲۴۳، دزفول ۲۵۶، گتوند ۲۴۹، شوش ۲۱۰، امیدیه ۴۵۹، شادگان ۲۵۶، ماهشهر ۴۳۲ و شهر سوسنگرد ۲۲۰ میکرو گرم بر مترمکعب اعلام شد”.

کوروش بهادری، مدیرکل هواشناسی خوزستان نیز گفته: “منشاء گرد و غباری که از روز جمعه در خوزستان ایجاد شده داخلی است، و ناشی از وزش باد است. در ظهر یکشنبه، وزش باد در آسمان خوزستان گزارش نشده و به دلیل بالا بودن گرد و غبار نسبت به سطح زمین، همچنان گرد و خاک در هوا وجود دارد و تا زمانی که گرد و غبار فروکش نکند ریزگردها در هوای خوزستان مشاهده می شود. پیش بینی شده که تا بعد ازظهر یکشنبه گرد و غبار در آسمان خوزستان فروکش کند”.

او افزوده: “حد مجاز میزان ریزگردها در هوا ۱۵۰میکروگرم بر مترمکعب است”.

علی محمدیان مسوول اداره هواشناسی مهران هم دیروز گفته است: “گرد و غبار و آلودگی هوا در مهران افزون بر اخلال در فعالیت های عادی و روزانه مردم منجر به تعطیلی نوبت ظهر روز شنبه مدارس این شهرستان مرزی شده است. پدیده گرد و غبار مهمان ناخوانده سال های اخیر شهر مرزی مهران که به دنبال وقوع توفان در بیابان های کشور عراق از طریق باد وارد این شهر شده ضمن تهدید سلامت مردم، مشکلاتی را نیز برای ساکنان این منطقه به وجود آورده است”.

او در ادامه گفته: “در اثر پدیده گرد و غبار میزان دید در این شهرستان به پنج هزار متر رسیده است. بروز این پدیده از جمعه آغاز و پیش بینی می شود تا دوشنبه ادامه داشته باشد. سرعت وزش باد هم اکنون ۶۳ کیلومتر بر ساعت بوده است”

گفتنی ست، شهرستان مرزی مهران در همسایگی کشور عراق و جنوب غربی استان ایلام از کانون های اصلی ورود ریزگردهای عربی و گرد و غبار به کشور است.شهر مهران با جمعیت حدود ۲۰ هزار نفر در ۸۵ کیلومتری ایلام قرار دارد.

وضعیت هوای شیراز و برخی نقاط استان فارس نیز از دیروز در شرایط آلوده و ناسالم قرار گرفته است.

ایسنا در اینباره نوشته: “برابر اعلام اداره کل حفاظت محیط زیست فارس و به استناد سنجش‌های انجام شده توسط دستگاه‌های پرتابل و ثابت، میزان آلاینده‌ها در هوای شهرهای شیراز، زرقان، خرمبید، نورآباد، مرودشت، نی‌ریز و لامرد، بالاتر از حد مجاز اعلام شده است. وضعیت هوای شهر شیراز به لحاظ ذرات معلق، به طور میانگین ۲۸۲ میکروگرم در مترمکعب بوده که این میزان حکایت از ناسالم بودن هوا دارد. از روز جمعه، هوا در شهر شیراز و شهرهای مختلف استان فارس به شدت گرم شده است. همچنین براساس گزارشات واصله از سایر نقاط استان، وضعیت میزان ذرات معلق PM۱۰ در سایر نقاط استان مانند شهرهای خرمبید ۳۶۶، شهر نورآباد ۲۳۳، شهر زرقان ۳۳۰، شهر مرودشت ۲۸۲، شهر نی‌ریز ۲۸۶ و شهر لامرد ۲۰۶ گزارش شده است. طبق اعلام اداره هواشناسی، منشاء بروز این گرد وغبار، صحرای عربستان بوده که وجود سیستم کم فشار در استان باعث تشدید این پدیده شده است. بر اساس گزارش محیط زیست، در صورت وزش باد و افزایش جریان هوا، احتمال کاهش میزان گرد و غبار وجود دارد اما در صورت پایداری وضعیت جوی، شاهد افزایش گرد و غبار خواهیم بود”.

شهرام احمدی مدیر کل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم در سخنان مشابهی می گوید: “میزان ریزگردها در استان برای دومین روز متوالی از مرز هشدار گذشته است. به دلیل ارتفاع بالا از سطح دریا و وجود رودخانه های فراوان و جنگلهای بلوط، ورود ریزگردها به این استان شایع نبوده اما به دلیل خشکسالی های اخیر، ریزگردها میهمان چهارمحال و بختیاری نیز شد. بروز پدیده گرد و غبار به شرایط و دلایل مختلفی از جمله وزش باد و خشکسالی بستگی دارد و ریزگردهای موجود در استان منشا خارجی دارد”.

او می افزاید: “این ریزگردها از جنوب و غرب کشور وارد استان شده و میزان ذرات معلق ۱۰ میکرون ۵.۲ برابر حد مجاز و وضعیت ذرات معلق ۵.۲ میکرون ۵.۸ برابر وضعیت مجاز بوده است. در این شرایط افراد مسن و دانش آموزان، بیماران قلبی، عروقی و ریوی به جز در موارد ضروری از منزل خارج نشوند. گروه های حساس، قلبی و عروقی، کودکان و سالمندان مگر مواقع ضروری از خانه خارج نشوند و در صورت نیاز از ماسک استفاده کنند. این گروه ها در صورت استفاده از ماسک هر دو ساعت یکبار ماسک های خود را تعویض کنند”.

آنطور که کارشناسان هواشناسی چهارمحال و بختیاری اعلام کرده اند، شرایط وقوع گرد و خاک در سطح استان تا دوشنبه ادامه دارد و پس از آن غلظت ریزگردها به تدریج کم می شود.

هوای تهران اما به لطف بارش های بهاری در شرایط سالمی قرار دارد.