تکذیب حضور نظامی سپاه قدس در سوریه

نویسنده
شیرین کریمی

» وزارت خارجه مدعی شد

دو روز پس از سخنان فرمانده سپاه پاسداران مبنی بر اینکه نیروهای ویژه این نهاد نظامی در سوریه و لبنان حاضر هستند، سخنگوی وزارت خارجه انتشار اظهارات وی را “گزینشی” توصیف و حضور نظامی سپاه در سوریه را تکذیب کرد. همزمان در حالیکه رئیس جمهور لبنان خواستار توضیحات رسمی پیرامون مواضع فرمانده سپاه شده، سفیر جمهوری اسلامی هم حضور نظامیان جمهوری اسلامی در لبنان را انکار کرده است.

” گزینشی و با هدف سیاسی صورت گرفته”؛ اشاره سخنگوی دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی به انعکاس گسترده اظهارات فرمانده کل سپاه در خصوص حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه است. رامین مهمانپرست دیروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در تلاش برای تعدیل مواضع سردار محمد علی گفته است: “نقل قول برخی از رسانه‌های غربی و عربی از سخنان اخیر سردار جعفری فرمانده سپاه، گزینشی، نادرست و با هدف سیاسی صورت گرفته است. “

فرمانده سپاه پاسداران سه روز پیش در یک در نشست خبری با حضور نمایندگان رسانه‌های داخلی و خارجی صراحتا حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه را تایید کرده و گفته بود: “ما کمک‌های فکری و مشاوره‌ای به سوریه به عنوان حلقه مقاومت که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره داشتند داریم. ایران نسبت به این مساله و کمک به آن افتخار می‌کند.”

از زمان خیزش شهروندان سوریه علیه دولت بشار اسد در زمستان سال ۸۹ این نخستین بار بود که مقامی در حد فرمانده سپاه پاسداران حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه را تایید می کرد.

با این حال رامین مهمانپرست دیروز منتقد نحوه تنظیم گزارش های خارجی پیرامون اظهارات سردار جعفری بود و خاطرنشان کرد رسانه های خارجی “اهداف خاصی” را دنبال می کنند.

نیروهای سپاه قدس، نیروی ویژه برای عملیات نظامی و اطلاعاتی برون مرزی محسوب می شود. این نیرو در جریان جنگ ایران و عراق در دهه شصت تشکیل شد. لس آنجلس تایمز در مقاله ای در سال ۲۰۰۷ اعضای سپاه قدس را از کارآمد ترین نیروهای ویژه در جهان توصیف کرده بود. سازمان اطلاعات مرکزی ایالات متحده CIA  تعداد نیروهای سپاه قدس را ۲۰۰۰ نفر تخمین زده است.

با این وجود رامین مهمانپرست دیروز خاطرنشان کرد: “ایران به هیچ وجه در منطقه و به ویژه در سوریه حضور نظامی ندارد. ”

 

سخنان جعفری حذف نشد

در ماه های اخیر این چندمین بار است که سرداران سپاه از دخالت نظامی یا احتمال دخالت نظامی در سوریه سخن می گویند. در دو مورد مواضع فرماندهان عالیرتبه سپاه بلافاصله پس از انتشار از منابع خبری حذف شده است.

شنبه ۱۱ شهریور سردار آسودی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران  به منظور تهدید ارتش آمریکا گفته بود: “در صورتی که آمریکا به سوریه حمله کند، ایران به همراه متحدان سوریه وارد عمل می‌شود.” معاون فرهنگی و تبلیغات سپاه پاسداران در دفاع از اصلی ترین متحد خود در خاورمیانه و جهان، به واشنگتن هشدار داده بودکه” این امر شکستی مفتضحانه را برای آمریکا رقم خواهد زد.”

سوریه در هجدهمین ماه خیزش شهروندان مخالف دولت بشار اسد در جنگ داخلی فرو رفته است، با این حال با بالا رفتن خشونت های ارتش علیه مخالفان، سردار آسودی از پیمان نظامی مشترک میان تهران و دمشق سخن گفته و تاکید کرده بود در صورت “حماقت آمریکا” و حمله نظامی این کشور به سوریه، “پیمان نظامی مشترک متحدان سوریه به‌ اجرا گذاشته می‌شود.”

اشاره این سردار سپاه به تفاهم نامه نظامی است که در سال ۲۰۰۶ میان محمود احمدی نژاد و بشار اسد امضا شدکه بر اساس آن همکاری‌های نظامی دریایی دو کشور در دریای مدیترانه گسترش می یافت. مفاد این پیمان تا سال ۲۰۱۱ اجرا نشد و تنها پس از سقوط حسنی مبارک و از دست رفتن کنترل کانال سوئز از سوی دولت مبارک بود که دو ناو جنگی جمهوری اسلامی موفق شدند برای اولین بار به آب های مدیترانه راه یابند و در بندر لاذقیه سوریه پهلو بگیرند.

پیش از این در اوایل خرداد امسال هم معاون فرمانده سپاه قدس در گفتگو با خبرگزاری ایسنا پرده از “مداخله فیزیکی” سپاه در کنترل خیزش شهروندان سوریه در دو سال اخیر برداشته بود. اسماعیل فانی که دست راست سردار قاسم سلیمانی محسوب می شود به خبرگزاری دانشجویان گفته بود: “وقتی که در سوریه نبودیم کشتارهای مردم آن توسط معارضین زیاد بود اما با حضور جمهوری اسلامی به طور فیزیکی و غیر فیزیکی جلوی کشتارهای بزرگ در سوریه گرفته شد.”

 این نخستین بار بود که یک مقام نظامی در جمهوری اسلامی صراحتا مشارکت در حوادث سوریه را تایید می کرد. با این حال ایسنا خیلی زود اظهارات معاون فرمانده سپاه قدس را از خروجی خود حذف کرد.

گفتنی اینکه تهدیدات سردار آسودی نیز گرچه بازتاب گسترده ای در سایت های داخلی پیدا کرد اما از خروجی باشگاه خبرنگاران حذف شد.

اما حالا با توجه به اینکه اذعان سردار جعفری به حضور نیروهای سپاه قدس در سوریه در حضور ده ها خبرنگار داخلی و خارجی انجام شده، امکان حذف سخنان فرمانده کل سپاه مهیا نبوده است.

 سردار جعفری البته در اظهارات اخیر خود روشن نکرده است که “مشاوران نظامی” سپاه قدس به ارتش و سازمان های شبه نظامی یا اطلاعاتی سوریه چه مشاوره هایی می دهند. ارتش بشار اسد در هجده ماه اخیر ۲۰هزار تن از شهروندان معترض در سوریه را کشته است.

 

میشل سلیمان: رسما توضیح دهید

اما سوریه تنها کشوری نیست که فرمانده سپاه روز یکشنبه به حضور نیروهای سپاه در آن اذعان کرد. وی همچنین از حضور نیروهای سپاه قدس در کشور لبنان خبر داده و گفته بود: “از زمانی که نیروی قدس تشکیل شد با هدف حمایت از ملت‌های مظلوم بخصوص مسلمان حرکت‌هایی انجام داده است و در کشورهای لبنان و سوریه تعدادی از نیروی قدس سپاه حضور داشتند و این به منزله حضور نظامی ما در آنجا نیست.”

این اظهارات واکنش فوری میشل سلیمان، رئیس جمهور لبنان را به همراه داشت. وی روز دوشنبه با احضار سفیر جمهوری اسلامی در بیروت خواستار توضیح وی در خصوص اظهارات سردار جعفری شد. وی از غضنفر رکن آبادی خواست رسما توضیح دهد مقام های جمهوری اسلامی چرا اقدام به اعزام نیروهای سپاه پاسداران به لبنان می کرده اند.

به گزارش سایت تابناک سفیر جمهوری اسلامی در بیروت هم در ملاقات با میشل سلیمان حضور اعضای سپاه در لبنان را تکذیب کرده است.