امیدواریم ایران عزیز از وضعیت کنونی رهایی یابد

نویسنده

abdollahnori.jpg

نادر کرمی

اعضای مرکزیت دفتر تحکیم وحدت، شامگاه پنج شنبه به دیدار عبدالله نوری رفتند تا دغدغه های خود از جمله بازداشت دو تن از اعضای شورای مرکزی این اتحادیه دانشجویی و نیز فضای سیاسی موجود را با “شیخ خاموش” در میان بگذارند.

سکوتی که پس از ده سال شکست…

به عبدالله نوری که پس از پشت سر گذاشتن سه سال حبس، اینک قریب به 10 سال است از هرگونه اظهار نظر شفاف سیاسی پرهیز کرده، در فضای سیاسی ایران عنوان “شیخ خاموش” اطلاق شده است.

عبدالله نوری در دیدار با اعضای شورای مرکزی و هیات رییسه شورای تهران دفتر تحکیم وحدت پس از شنیدن اظهارات دانشجویان، ضمن نگران کننده خواندن برخوردهای اخیر با فعالین دانشجویی و اظهار تاسف از چنین برخوردها و نیز سختی ها و مشکلاتی که اقشار مختلف مردم در این دوران تحمل می کنند در مورد نگاه اصلاح طلبان و نیروهای منتقد به این شرایط گفت: “اکنون تحلیل های مختلفی از سوی نیروهای اصلاح طلب ارائه می شود که گاه با یکدیگر در تضاد نیز است اما نباید با دید منفی به این اختلافات نگریست”.

عبدالله نوری افزود: “در واقع با وجود بعضی اختلاف نظرها امیدواریم تلاش و کوشش گروه ها و افراد اصلاح طلب موجب آن شود که کشور از وضعیت کنونی رهایی یابد و ایران عزیز و مردم بزرگوار و متمدنش در جایگاه واقعی و برازنده تاریخ ایران زمین در جهان امروز قرار گیرند”.

وی درخصوص طرحهای گوناگون ارائه شده از سوی این نیروها ادامه داد: “باید با بررسی دقیق تر طرحهای ارائه شده به برنامه ای رسید که تنها ارائه یک سراب نباشد و در نهایت منجر به اعتلای کشور در حوزه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی، دینی، بین المللی و نیز نهادینه شدن فضایل اخلاقی و ارتقای عزت نفس و کرامت انسانی در جامعه گردد”.

دانشجویان وانتخابات

در ابتدای این دیدار اعضای شورای مرکزی این اتحادیه گزارشی از وضعیت دانشگاهها و برخوردهای صورت گرفته با فعالین مدنی، بخصوص دانشجویان ارائه کردندو افزودند: “با توجه به دستگیری دانشجویان در تبریز، زنجان، تهران، مشهد و دو عضو شورای مرکزی این اتحادیه و همچنین بازداشت و محاکمات فعالین عرصه های دیگر اجتماعی به نظر می رسد برخی مسئولین و در راس آنها برخی از دولتمردان نهم، عزمی جدی جهت ساکت کردن کلیه منتقدان دارند. در این میان از آنجا که دانشجویان در سال گذشته انتقادات صریحی به بی تدبیری های مسئولین داشته اند در کانون این برخوردها قرار گرفته اند و مسئولین اکنون فرصت تابستان را غنیمت دانسته و به برخورد گسترده با دانشجویان روی آورده اند. در واقع به نظر می رسد پس از شکستهای اخیر دولتمردان در عرصه دانشگاه و بخصوص رسوایهای اخیر در دانشگاهای زنجان اکنون برخی از آنها به جای تلاش برای اصلاح امور درصدد انتقام جویی از دانشجویان برآمده اند. “

موضوع دیگر مورد بحث دانشجویان انتخابات پیش روی ریاست جمهوری بود؛ آنها در این باره گفتند: به نظر می رسد برخوردها با فعالین دانشجویی بی ارتباط با انتخابات پیش رو نیست و ترس اصولگرایان و بخصوص حامیان دولت درباره تاثیر دانشجویان در انتخابات پیش رو خود یکی از دلایل افزایش این برخوردها است.

دانشجویان تحکیم وحدت ادامه دادند: “ترس از تاثیر دانشجویان در انتخابات پیش رو به خوبی در کلام اصولگرایان و نشریات آنها من جمله کیهان هویداست به گونه ای که کیهان در هفته گذشته به صراحت از قصد اصلاح طلبان جهت سوء استفاده از دفترتحکیم وحدت در انتخابات پیش رو سخن گفت!”

اعضای شورای مرکزی این اتحادیه افزودند: “ متاسفانه بسیاری از نیروهای تحول خواه همچنان در سردرگمی به سر می برند و برخی از آنها با کمال تاسف تنها به این نکته می اندیشند که کاندیدایی را معرفی نمایند که رد صلاحیت نشود وآن فرد با تکیه بر نارضایتی عمومی از اصولگرایان و بدون ارائه برنامه مشخص در انتخابات شرکت کند. در این میان مشخص نیست وقتی که چنین ترسی از رد صلاحیت و نهادهای انتصابی وجود دارد و به بسیاری از ابهامات درباره گذشته پاسخ داده نشده است این افراد در صورت پیروزی در انتخابات چگونه عمل خواهند کرد؟”

این دانشجویان همچنین به حضور عبدالله نوری در انتخابات پیش رو اشاره کردند و گفتند: “با وجود مشکلات عدیده ساختاری موجود و ابهامات فراوانی که درباره میزان تاثیر گذاری انتخابات در تحولات کشور وجود دارد بی شک انتخابات در هر کشوری یک فرصت است؛ البته نه با هر شرایطی و هر کاندیدایی.”

تحکیمی ها افزودند:” می توان با برنامه ریزی صحیح از انتخابات در جهت پیش برد توسعه، دموکراسی و حقوق بشر استفاده کرد. حضور افرادی که دارای سابقه روشنی در مدیریت کلان کشور هستند و ارائه برنامه ای منسجم از سوی آنها بی شک در تحلیل شرکت در انتخابات از سوی گروههای مختلف موثر است”.

کروبی و دیدار بانوری

دیدار دانشجویان عضو دفتر تحکیم وحدت با عبدالله نوری ساعتی پیش از برگزاری مراسم سخنرانی ماهانه در منزل عبدالله نوری انجام شد.

از نکات جالب توجه در نشست این ماه منزل نوری، که سخنران آن “احمد قابل” بود حضور ناگهانی “مهدی کروبی” و دیده بوسی گرم او با عبدالله نوری بود. کروبی بدون آنکه گفتگوی خاصی میان او و میزبان صورت بگیرد، ساعتی در کنار عبدالله نوری نشست و پیش از پایان سخنرانی مراسم را ترک کرد.