سبزها در انتظار احمدی نژاد در دانمارک

بهرام رفیعی
بهرام رفیعی

» پنجاه و هفتمین سفر خارجی رئیس دولت دهم

درحالی که بیشتر سفرهای خارجی محمود احمدی نژاد تاکنون با اعتراض ایرانیان ساکن آن کشورها و همچنین نهادهای حقوق بشری مواجه بوده است، خبرگزاری دولتی ایرنا دیروز اعلام کرد محمود احمدی نژاد روز پنجشنبه 26 آذرماه به همراه  یک هیات عالی رتبه سیاسی و اقتصادی برای شرکت در اجلاس جهانی “مقابله با تغییرات اقلیمی” سازمان ملل در کپنهاگ به دانمارک سفر خواهد کرد. از ابتدای هفته جاری بسیاری از ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی اعلام کرده اند همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در کپنهاگ در این شهر حاضر می شوند و تجمعات اعتراضی برگزار می کنند.

براساس گزارش خبرگزاری دولت، محمود احمدی نژاد در حاشیه اجلاس دانمارک با مقامات عالی رتبه کشورهای حاضر در این اجلاس نیز دیدار و در خصوص روابط و مناسبات دوجانبه، مسایل منطقه ای و تحولات بین المللی گفت و گو و تبادل نظر می کند.

همچنین پایگاه خبری دولت نیز اعلام کرده است که: “دیدار با ایرانیان و تجار مقیم دانمارک و نشست خبری با رسانه های مستقر در کپنهاک از دیگر برنامه های سفر دو روزه احمدی نژاد به دانمارک خواهد بود.”

اعلام رسمی خبر سفر محمود احمدی نژاد به دانمارک در شرایطی است که از ابتدای هفته جاری بسیاری از ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی  در وبلاگ ها و وبسایت های اینترنتی خود اعلام کرده اند که همزمان با حضور محمود احمدی نژاد در کپنهاگ در اعتراض به کودتای انتخاباتی و همچنین سرکوب گسترده مردم معترض در کشور در مقابل مقر برگزاری این اجلاس و همچنین محل های رفت و آمد احمدی نژاد و هیات همراه اش دست به تجمعات اعتراضی خواهند زد.

معترضان به حضور احمدی نژاد در کپنهاگ  در اطلاعیه ها و نوشته های مختلف خود اعلام کرده اند که درخواست آنها از  کشورهای شرکت کننده در اجلاس جهانی “مقابله با تغییرات اقلیمی” سازمان ملل دربرگیرنده دو محور اصلی است که هر دو در حمایت از اعتراض های مردمی داخل کشور صورت خواهد گرفت.

ایرانیان مقیم کشورهای اروپایی در فراخوان های گوناگونی که برای این تجمعات اعتراضی منتشر کرده اند از کشورهای شرکت کننده در این اجلاس درخواست کرده اند تا “برای احترام به دموکراسی، آزادی زندانیان سیاسی و ابراز حمایت از مردم ایران، از به رسمیت شناختن دولت محمود احمدی نژاد خودداری کنند و همچنین از هرگونه فشار دیپلماتیک و سیاسی علیه جمهوری اسلامی ایران درجهت تامین حقوق بشر و خواسته های برحق مردم ایران حمایت کنند.”

 

سفر به نیویورک

محمود احمدی نژاد درحالی روز پنج شنبه به دانمارک سفر می کند که پس از انتخابات 22 خرداد و اعتراضات گسترده مردم کشور ، سفر سه ماه پیش وی به  مقر سازمان ملل در نیویورک نیز با اعتراضات گسترده نهادهای حقوق بشری و ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا همراه شد.

هزاران تن از ایرانیان مقیم آمریکا و کانادا همزمان با برگزاری  اجلاس سازمان ملل از ایالت ها و شهرهای مختلف وارد شهر نیویورک شدند و اعتراض خود نسبت به حضور احمدی نژاد را  اعلام کردند. آنها با نصب پلاکاردها و با دردست داشتن نوشته های مختلف ضمن بیان اعتراض خود به حضور وی اعلام کردند که او رئیس جمهور مشروع و نماینده مردم ایران نیست.

در این سفر شدت اعتراض ها و مخالفت های ایرانیان و افکار عمومی آمریکا با حضور احمدی نژاد به حدی بود که  حتی چند هتل بزرگ که از سوی مقامات دولت ایران برای محل اقامت و سخنرانی های احمدی نژاد و همراهانش در نظر گرفته شده بود از پذیرش آنها خودداری و قراردادهای رزرو خود را لغو کردند.

درهمین باره  گروهی موسوم به “اتحاد بر ضد ایران هسته‌ای” در نامه‌ای سرگشاده که در نشریات و وبسایت های اینترنتی آمریکا منتشر شد  با تقبیح عمل مسئولان هتل اینترکانتینانتال در بارکلی نیویورک که موافقت کرده بود میزبانی محمود احمدی‌نژاد را برعهده داشته باشد نوشت : “پول آغشته به خون این حامی تروریسم را نپذیرید.”

اما این همه ماجرای سفر احمدی نژاد به نیویورک نبود؛ در حالی که چندین هزار نفر با تجمع در خیابان های اطراف مقر سازمان ملل درنیویورک به حضور محمود احمدی نژاد اعتراض می کردند، اغلب  دیپلمات‌ها و نمایندگان کشورهای مختلف هنگام سخنرانی وی سالن مجمع عمومی را ترک کردند.

براساس گزارش خبرگزاری ها از ابتدای آغاز سخنان احمدی نژاد نمایندگان کشورهای آرژانتین ، کانادا، امریکا،استرالیا،بریتانیا،کاستاریکا،دانمارک،فرانسه،آلمان،مجارستان،ایتالیا، و زلاندنو  جلسه را ترک کردند، البته این در شرایطی بود که بسیاری از هیات های نمایندگی دیگر کشورها نیز از ابتدا در جلسه سخنرانی وی حاضر نشده بودند.

 

سفر به دانمارک بعد از تیرگی روابط

سفر محمود احمدی نژاد به پایتخت دانمارک در حالی صورت می گیرد که درچند سال اخیر به واسطه ماجرای انتشار کاریکاتورهایی درباره پیامبر اسلام  و حوادث روی داده پس از آن ، روابط بین دولت جمهوری اسلامی و دولت دانمارک در دوران افول خود بسر می برد.

پس از انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز نسبت به پیامبر اسلام در سال 2005  روابط سیاسی دولت محمود احمدی نژاد با دولت دانمارک به پایین ترین سطح خود رسید و حتی به دستور شخص او علاوه بر تعلیق روابط دیپلماتیک با این کشور، روابط تجاری با دانمارک نیز قطع شد.

از سوی دیگر درجریان اعتراض ها به انتشار کاریکاتورهای توهین آمیز به پیامبر اسلام، سفارت دانمارک در تهران  در 7 فوریه 2006 مورد حمله بسیجیان و طلاب قرار گرفت و تخریب  و مدت زیادی تعطیل شد؛پس از آن تنش های سیاسی بین دو کشور با فراخواندن سفرا و تعلیق روابط دیپلماتیک به اوج خود رسید.

برخی از کارشناسان معتقدندسفر محمود احمدی نژاد به دانمارک به این دلیل صورت می گیرد که “وی علاوه بر اعتراضات داخلی مردم ایران به انتخابات اخیر ریاست جمهوری ، در عرصه بین المللی نیز با بحران مشروعیت مواجه است و از آنجا که کشورهای صاحب نام حاضر به دعوت وی به عنوان رییس جمهور ایران نیستند وی سعی می کند از موقعیت ها و مناسبت های بین المللی برای حضور خود و استفاده از آن برای مشروعیت بخشی به خود و دولت اش استفاده کند.”

محمود احمدی نژاد در طول پنج سال گذشته با سفرهای مکرر خود به کشورهای آمریکای لاتین از جمله “ونزوئلا و بولیوی” و کشورهای آفریقایی و حضور در اکثر جلسات و کنفرانس های مربوط به سازمان ملل که نیازی به دعوت کشورهای میزبان ندارد  توانسته تعداد سفرهای خارجی خود را به 57 موردبرساند.