دستاورد اوین برای زندانیان: بیماری قلبی

نویسنده
حسین محمدی

» مهدی عربشاهی در بیمارستان

آن گونه که سایت‌های خبری گزارش داده‌اند، مهدی عربشاهی، دبیر تشکیلات دفتر تحکیم وحدت، بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان بستری شده است.این فعال دانشجویی که صبح روز عاشورا بازداشت شده و حدود 3 ماه را در زندان به سر برده بود، در زندان دچار ناراحتی قلبی شد. وی در آن زمان به علت حمله شدید قلبی، توسط مسوولین زندان به بیمارستان قمر بنی هاشم ـ که گفته می شود زیر نظر وزارت اطلاعات است ـ منتقل شد. وی پیش از آن هیچگونه سابقه بیماری قلبی نداشته است.

عربشاهی پس از آزادی از زندان، مشغول درمان بود، ولی اکنون بنا به توصیه پزشکان برای درمان بیماری قلبی خود ـ که بر اثر فشارها و استرس ها در زندان دچارش شده ـ در بیمارستان بستری شده است.

مهدی عربشاهی اما تنها نمونه از این دست نیست که در زندان دچاری ناراحتی قلبی شده است. شیرین عبادی روز گذشته در ایتالیا اعلام کرد بسیاری از زندانیان پس از آزادی، به دلیل فشارهای روحی و جسمی وارده بر آن ها در طول دوران بازداشت، مجبورند به مداوای خود بپردازند.

عیسی سحرخیز، فریبا پژوه، حسین رونقی ملکی، محمدصدیق کبودوند، هنگامه شهیدی و… از جمله افرادی هستند که در زندان یا پس از آزادی از زندان دچار بیماری قلبی شده اند.

وضعیت زندانیان سیاسی در زندان های جمهوری اسلامی در طول یک سال گذشته از نظر مراقبت پزشکی، به گونه ای بوده است که هفته گذشته، سازمان عفو بین الملل و سازمان گزارشگران بدون مرز با صدور اطلاعیه مشترکی، نسبت به سلامت زندانیان اعلام نگرانی کردند و خواستار آن شدندکه مقامات مسئول به زندانیانی که به بیماری دچار شده اند، مرخصی پزشکی بدهند.

عیسی سحرخیز از جمله  دیگر زندانیانی بود که در زندان، دچار ناراحتی قلبی شد. بیماری قلبی وی پس از انتقال به زندان رجایی شهر، تشدید شد و روز ششم خردادماه در پی شدت گرفتن قلب‌درد، این روزنامه نگار به بهداری زندان رجایی شهر رفت و دکترهای زندان بر لزوم انجام تست ورزش و معاینه خارج از زندان تاکید کردند.

این درحالی بود که هنگام انتقال سحرخیز به زندان رجایی شهر، داروهای این روزنامه‌نگار به او داده نشده بود و تا کنون نیز از تحویل داروها ممانعت به عمل آمده است.

دیگر زندانی سیاسی که در زندان دچار حمله قلبی شد، دکتر محمد ملکی بود؛دکتر ملکی که حدود 6 ماه را در زندان گذراند، در این مدت چندین بار دچار حمله قلبی شد. وی در طول دوران بازداشت چندین بار نیز در بیمارستان بستری شد. دکتر ملکی پس از ازادی از زندان نیز، مشغول مداوای این بیماری بود. پزشکان علت ناراحتی قلب وی را  عوارض بیماری نوسان ضربان قلب دانستندکه در اثر سختی ها و فشارهای وارده در زندان تشدید شده است

حسین رونقی ملکی وبلاگ‌نویس و فعال حقوق بشر، نیز از جمله دیگر زندانیانی است که در زندان دچار ناراحتی قلبی شده، امادر حالی که پزشکان زندان، بر نیاز وی به بستری شدن و قرار گرفتن تحت مراقبت های ویژه، تاکید کرده اند، هنوز در زندان به سر می برد و به بیمارستان منتقل نشده. همین مساله باعث وخیم تر شدن بیماری این وبلاگ نویس جوان شده که از ۲۲ آذر ماه در بازداشت به سر می برد.

خانواده محمدصدیق کبودوند فعال حقوق بشر و روزنامه‌نگار زندانی نیز چند روز پیش، با انتشار نامه ای سرگشاده، ضمن اعلام خبر سومین سکته وی در زندان خواستار رسیدگی به وضیعت جسمانی این فعال حقوق بشرشدند. کبودوند حدود سه سال و نیم است در زندان به سر می برد و پزشکان علت بیماری او را فشارهای ناشی از دوران بازداشت اعلام کرده اند.