آموزش فشرده برای شناسایی فتنه سبز

نویسنده
نازنین کامدار

» برنامه های افراطیون پیش از سال تحصیلی

در میان گرد و غبار مطبوعاتی که دعوای نیروهای اصولگرا برسر مواضع مشایی برپا کرده، از یک سو نیروهای امنیتی و شبه نظامی در حال سازماندهی برای سال تحصیلی جدید هستند و از دیگر سو،  وزارت علوم با ارائه طرح هایی، از جمله آغاز زودهنگام سال تحصیلی، اعطای وام دانشجویی قرض الحسنه و نیز اعتراف به “رصد وبلاگ های دانشجویی” می کوشد تا فضای دانشگاه ها را تحت کنترل خود در آورد.

بنا به گزارش ها از تهران، نهاد های سرکوب کننده اعتراضات پس از انتخابات از جمله بسیج دانشجویی و نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه ها، طی روزهای گذشته با برگزاری اردوهایی به نام “طرح ولایت” و “ضیافت اندیشه”، اقدام به سازماندهی “بیش از 3000 دانشجوی بسیجی برای مقابله با تهدیدات نرم” کرده اند.

دراینباره، خبرگزاری فارس که به نهادهای امنیتی و نظامی نزدیک است در گزارشی از اختتامیه “طرح ولایت” که محمدرضا نقدی، رئیس تشکیلات بسیج(موسوم به بسیج مستضعفین) و علی سعیدی نماینده آیت الله خامنه ای در سپاه در آن شرکت داشته اند، از “آموزش” عوامل سرکوب سازمان بسیج دانشجویی خبر داده است.

آنطور که فارس گزارش داده، چهره های افراطی ای از جمله محمد تقی مصباح یزدی، رحیم پورازغدی و  حسین قدیانی در این طرح به آموزش عوامل سرکوب پرداخته و آنان را درباره “جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی”، “جایگاه عفاف و حجاب” و “جریان شناسی نفاق جدید و فتنه سبز” توجیه کرده اند.

فارس در گزارش خود که آن را با عنوان “ارائه 338 هزار و 728 نفر ساعت آموزش در طرح ولایت بسیج دانشجویی” منتشر کرده، آورده است: “سازمان بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور در راستای عمق‌بخشی و بصیرت‌دهی بیشتر دانشجویان نسبت به مبانی اندیشه اسلامی پانزدهمین دوره آموزش مبانی اندیشه اسلامی(طرح ولایت) را با حضور 3000 نفر از دانشجویان بسیجی دانشگاه‌های سراسر کشور برگزار کرد. پانزدهمین دوره این طرح در حالی آغاز به کار کرد که میزان استقبال دانشجویان نسبت به سال گذشته یک‌و‌نیم برابر شده بود. محل برگزاری این دوره برای دانشجویان پسر، مجتمع سیدالشهداء آبعلی و برای دانشجویان دختر در دانشگاه شهید بهشتی به صورت شبانه‌روزی و طی 24 روز برگزار شد. حدود 100 نفر از اساتید منتخب حوزه و دانشگاه در مدت 24 روز به تدریس موضوعات اندیشه اسلامی به دانشجویان شرکت‌کننده پرداختند. در این طرح 338 هزار و 728 نفر ساعت آموزش در دو حوزه معرفت دینی و معنویت افزایی، بصیرت‌بخشی و تشکیلاتی به دانشجویان شرکت‌کننده ارائه شد”.

بنا بر این گزارش، طرح آموزش عوامل سرکوب بسیج دانشجویی که در اواخر تیر ماه آغاز شده، تا اواسط مرداد ادامه داشته است. این طرح در گام بعدی به مناسبت ماه رمضان با عنوان “ضیافت اندیشه” ادامه پیدا کرده و هم اکنون در سراسر دانشگاه های کشور در حال برگزاری است.

در این ارتباط  نیز فردی به نام محمد مهدی کرمی که خبرگزاری افراطی “برنا نیوز” از او به عنوان “ مسئول نهاد نمایندگی مقام رهبری در دانشگاه‌های استان قم” یاد کرده گفته است: “طرح ضیافت اندیشه دانشگاه‌ها به منظور پاسخگویی به سئوالات و شبهات اعتقادی و ارتقای سطح تربیتی- معرفتی 100 هزار دانشجو، در 35 دانشگاه و 30 استان کشور در ایام ماه مبارک با حضور گسترده مبلغان و مشاوران حوزوی برگزار می گردد”.

وی افزوده است: “در این طرح 21 روزه بیش از 26 استاد، مبلغ برجسته و مشاور تربیتی حوزوی برای ارتقای سطح معرفتی و رفع شبهات و سئوالات دانشجویان حضور دارند.دانشجویانی که این طرح را با موفقیت به پایان برسانند و امتیازات لازم را در امتحانات پایان دوره کسب کنند، 4 واحد معارف برای آنها محسوب می شود.این طرح آموزشی و تربیتی20 ساعت از شبانه روز را در بر می گیرد که حضور در دو جلسه آموزشی برای شرکت کنندگان الزامی و سایر برنامه ها اختیاری است”.

این فرد درباره موضوعات این طرح نیز گفته است: “علوم قرآن، جریان شناسی فتنه سبز، مباحث مربوط به فمنیسم، خواص بی بصیرت و  جنگ نرم و… از برنامه های آموزشی و نقد فیلم، برگزاری نشست های علمی و آزاد اندیشی، جلسات سخنرانی و اخلاقی و حلقه های معرفتی از جمله برنامه های تربیتی این طرح به شمار می‌رود”.

رجانیوز نیز از رحیم پور ازغدی، محمدتقی مصباح، غلامحسین الهام، سردار نقدی، حجت الاسلام پناهیان، حمید رسایی و… به عنوان سخنرانان این طرح خبر داده است.

علاوه بر برنامه های سازمان های امنیتی از جمله بسیج دانشجویی و نهاد رهبری در دانشگاه ها، وزارت علوم نیز برنامه های ویژه خود را برای کنترل فضای دانشگاه ها در سال تحصیلی جدید در دست اجرا دارد.

تلاش برای آغاز زودهنگام سال تحصیلی و نیز “رصد وبلاگ های دانشجویی” از جمله برنامه های این وزارت پس از تصفیه گسترده اساتید و دانشجویان در سال گذشته است.

حسین نادری‌منش، معاون آموزشی وزارت علوم درباره زمان آغاز سال تحصیلی به فارس گفته است: “احتمالاً نیم‌سال اول سال تحصیلی آتی زودتر شروع می‌شود”.

او بهانه این اقدام را “جلوگیری از اتلاف زمان تحصیلی” عنوان کرده و افزوده است: “بحث‌های متعددی همچون 3 ترمه و فصلی کردن مطرح بوده اما آنچه اتفاق خواهد افتاد این است که ترم اول قبل از مهر شروع شود که شروع ترم دوم با فاصله از عید نوروز باشد تا کلاس‌ها به یک میزان برگزار شود”.

وی با بیان اینکه احتمال می رود نیم‌سال اول تحصیلی زودتر شروع شود و بر همین اساس ترم دوم نیز زودتر شروع شود، گفته است: “بنابراین تعطیلات مقداری جابه‌جا می‌شود و طول کلاس‌های درس 2 ترم به یک اندازه برگزار می‌شود. بر این اساس امتحانات میان ترم برگزار می‌شود و به انداز کافی زمان برای بیان مطالب وجود خواهد داشت. این موضوع در صورت نهایی شدن اعلام عام می‌شود”.

در همین حال، جلیل دارا، مدیرکل فرهنگی وزارت علوم نیز ضمن اعتراف به “رصد وبلاگ های دانشجویان” به ایسنا گفته است: “وبلاگ‌های دانشجویی از بهمن ماه سال گذشته توسط وزارت علوم رصد می‌شود و این طور نیست که آنها را رها کرده باشیم، اما امکان برخورد جدی با تخلفات احتمالی آنها وجود ندارد”.

وی افزوده است: “وبلاگ‌های دانشجویی تنها در صورتی که مشمول آئین‌نامه‌های مربوطه شوند، تحت نظارت جدی قرار می‌گیرند.‌ اگر وبلاگی به صورت رسمی ثبت نشده باشد، شامل آئین‌نامه‌های مربوطه نمی‌شود بنابراین اجباری به نظارت بر آنها وجود نخواهد داشت.”

این فرد با تأکید بر اینکه “وبلاگ‌های دانشجویی در صورت دریافت مجوز باید براساس آئین‌نامه‌های مربوطه عمل کنند”، افزوده است: “اگر وبلاگی بعد از کسب مجوز رسمی برخلاف آئین‌نامه عمل کند، کمیته ناظر می‌تواند برای انجام تخلف با آن برخورد کند”.

در همین حال، علاوه بر سیاست های تهدیدی، برخی طرح های تطمیعی از جمله اعطای وام قرض الحسنه به دانشجویان نیز در دستور کار دولت احمدی نژاد و نهادهای امنیتی برای کنترل فضای دانشگاه ها قرار گرفته است.

در همین راستا پایگاه اطلاع‌رسانی دولت روز گذشته از “اعطای 250 میلیارد تومان وام قرض‌الحسنه به دانشجویان” خبرداده و نوشته است: “بر اساس جزء (ن) بند (3) ماده واحده قانون بودجه سال 1389 کل کشور مقرر شده که مبلغ 250میلیارد تومان اعتبار به عنوان کمک در اختیار صندوق رفاه دانشجویان وزارتخانه‌های علوم و تحقیقات و فناوری، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه آزاد اسلامی قرار گیرد تا به صورت وام قرض‌الحسنه با حداقل کارمزد بابت پرداخت شهریه به ‌دانشجویان مورد استفاده قرار گیرد و پس از فراغت از تحصیل به تدریج بازپرداخت کنند”.

مجموعه این اقدامات درحالی صورت گرفته که گفته می شود صدور احکام سنگین حبس برای فعالان دانشجویی در هفته های اخیر نیز بخش دیگری از برنامه تهدید دانشجویان در آستانه سال تحصیلی است.